zelf fruit en groente hapjes maken

hallo moeders,
ik geef mijn zoontje van bijna 7 maanden nog steeds fruit en groente hapjes uit een potje.
nu wil ik dit zelf gaan maken.   hoe doen jullie dit?? maken jullie voor een paar dagen of elke dag nieuwe, hoelang kun je het bewaren en hoe??? ik ken de site keukenkikker maar daar kon ik dit soort vragen niet op vinden.
ik hoop op jullie tips.
groetjes hm
 
Hallo hm..

ik maak alle fruit- en groentehapjes zelf. Fruit pureer je met beetje water naar gelang de dikte...of kook je even met wat water...bv appelblokjes worden wat zachter als je ze eerst ff kookt....meloen is vaak waterig en dat leng je weer aan met rijsteboem. Nergens suiker aan toevoegen! Ik maak meestal een fruithapje voor 2 dagen...en bewaar de helft in een tupperware-bakje voor de volgende dag. Ook kan je meerdere porties maken en invriezen...zodat je altijd een vers fruithapje in huis hebt. Een koud fruithapje uit koelkast is vaak lekker als er tandjes doorkomen!

Groentehapjes maak ik ook voor 2 dagen..waarvan ik de helft in tupperware bewaar voor de volgende dag (niet langer dan na een dag gebruiken)...maar soms maak ik ook meer en vries dit in. Ik gebruik recepten van de keukenkikker en ukkieswebsite en gebruik mn eigen fantasie. Alles kook je zoutloos en pureer je goed. Er zijn wel andere smaakmakers te gebruiken..zoals bouillontabletten zonder zout of provencaalse kruiden. Ook de groentehapjes geef ik wel eens koud als  er tandjes doorkomen of als t heel erg warm is (we wonen in t buitenland).

Noa eet dus meestal 2 dagen hetzelfde...zodat ik niet iedere dag apart hoef te koken voor haar...maar door invries-hapjes kan je wel iedere dag varieren.
Veel succes en kookplezier!
Wendy
 
Hoi ,

kijk eens op www.keukenkikker.nl is echt een leuke site met allemaal lekkere recepten voor je kindje en jezelf.
Ik maak 1x in de maand voor een hele maand fruit en groente , ik prak het en doe het in koffiebekertjes(plastic)is voor mijn zoon de juiste hoeveelheid en doe er dan een boterhamzakje omheen en doe het in de vriezer.
Haal het 's avonds er voor de volgende dag uit het is echt ideaal zo.

succes

gr.
 
Wij maken sinds hij fruit en groente mag, de hapjes al zelf.
Het fruit maken we gewoon vers per dag en de groente meestal 1 a 2 keer per week. We koken verschillende soorten groenten met aardappel en vlees, zodat we per dag kunnen varieren met wat hij eet. We vriezen dit in met een datum erop zodat je het na een maand weg kunt doen als het nog niet op is (wat nooit voorkomt overigens)
Hij is nu 11 maand en krijgt zijn eten geprakt, en zijn fruit ook gewoon in stukjes. Zodat hij goed kan leren kauwen en niet alles zo doorslikt. Het vlees maken we nog wel vrij fijn omdat dit moeilijker weg te krijgen is.
 
Hoi
Ik kook ook allerlei verschillende groentes in 1 keer.
Ik doe het dan in een bakje waar je ijsblokjes in maakt en laat het bevriezen.
Als het bevroren is doe ik het in porties in    diepvrieszakjes.
Iedere dag haal ik dan een zakje eruit.
Ik deed het eerst in bakjes, maar ik heb niet zoveel kleine bakjes en de zakjes nemen niet zoveel ruimte in.
Ik vind de tip van die plastic bekertjes ook een heel goed idee.
De recepten haal ik ook van keukenkikker.nl
groetjes Marisca
 
Hoi,



Ik kook de groente altijd en vries het dan ik kleine gesneden porties
(dus nog niet gepureerd) in. Zo kan ik verschillende groente samen tot
een hapje maken. Zo kan ik de kleine aan nieuwe smaken laten wennen
door bij een bekend hapje een nieuwe smaak toe te voegen en kan ik ook
nieuwe variaties uitproberen. Ik heb een tijdje geleden via het
internet ook de brochure "Gezond beginnen" aangevraagd van het
Nederlands Zuivelbureau ( http://www.zuivelonline.nl/) met allerlei
recepten en lekker combinaties. Ook zijn er tips in te vinden.

De keukenkikker heeft trouwens ook een boekje uitgebracht met recepten
en tips genaamd "Het baby kookboek" door Sharon van Wieren.



Groetjes,



Josephine

 
Terug
Bovenaan