ZELF FRUITHAPJE MAKEN!! HOE MAKEN JULLIE HET??

hoi allemaal,

ik geef mij dochter sinds twee weken een fruithapje uit potje,maar ik wil het heel graag zelf gaan maken. maar klinkt misschien dom maar moet ik dan bv alleen een banaan helemaal fijn pureren? of moet er ook nog wat anders doorheen bv iets van vocht om het dunner te maken of iets van sinasappel? hebben jullie recepten voor mij? ze is nu vier maanden dus ik denk dat het dan verstandig is om niet te veel fruit door elkaar te doen of maakt dat niet uit? en kan je er eventueel ook liga doorheen pureren?

ik hoop dat jullie wat recepten hebben hoe jullie het doen of hebben gedaan.

alvast bedankt
groetjes miradan
 
Hoi moeders!

Ik heb even op www.liga.nl gekeken en daar staan best nuttige tips en weetjes in, ook over fruithapjes! Dan moet je even kijken bij "Voeding en gezondheid"

Ik heb zelf alleen nog een fruithapje gemaakt met gepureerde aardbei en banaan, dat is wat fijner en papperiger en die meid van mij vind het heerlijk!

Succes..
 
He hoi,

Ik maak alles zelf en geef haar sinds twee weken fruit en groente. Ik ben begonnen met alleen peer, gewoon pureren in de mixer tot een glad goedje. Na 3 dagen (om te kijken of ze er geen allergie voor heeft) probeer ik dan weer iets nieuws, ik deed worteltjes, zodat ze ook groente leert eten. Deze kookte ik eerst 15 minuutjes en ook pureren in de mixer. Klein beetje gekookt water erbij gedaan om een dunner resultaat te krijgen. Ook dit weer 3 dagen, en dan gaf ik de peer op een ander moment. Toen volgde banaan, gewoon in stukjes in de mixer met niks erbij, krijg je een heerlijk papje waar ze echt van smulde. De worteltjes gaf ik dan 's avonds. Na 3 dagen sperzieboontjes gekookt en gepureerd, hierbij geen extra water nodig, werd een mooi papje en de banaan gaf ik dan samen met peer 's middags. 's Ochtends iets nieuws proberen,  zonder iets anders erbij, zodat je de rest van de dag kunt zien of ze er tegen kan. Als ze banaan en peer afzonderlijk verdraagt, is dit lekker samen. Eerst de peer pureren en dan de banaan erbij en nog even mixen tot een mooi papje. Kun je ook met appel doen trouwens.  Ander fruit dat volgens mij voor 6 maanden gegeven mag worden is: appel, meloen en perzik. Groente: bloemkool, brocoli, witlof, zoete aardappel. Ik zou wachten met aardbei. En er ook nog geen liga door doen. Ik ga af en toe ook een potje geven, is wel zo handig als ze dat ook lust i.v.m. vakanties en uitstapjes.
Geniet van de vieze gezichten bij nieuwe dingen!!

groetjes, Jootje
 
je munt met vanalles een fruithapje maken maar pas op met CITRUSVRUCHTEN sommige kinderen kunne daar heel sterk op reageren zou daar nog mee wachten tot dat ze iets ouder is : nu kun je alvast peer/appel/banaanl prakken/pureren tot een moesje en dan lekker geven
 
Kijk eens op www.keukenkikker.nl
Daar haal ik veel ideeën en inspiratie vandaan. Je kan zelf ook recepten insturen.
Sinds twee weken maak ik zelf hapjes,  soms van die site en soms van mezelf,  en het geeft een enorme kick als mijn zoontje je dan smult. Geeft heel veel voldoening.

SUCCES!
 
Hoi Wendela,

Jij gaf als advies om eens op keukenkikker.nl te kijken heb ik gedaan, maar daar staan recepten op die pas vanaf 6 maanden gaan. Of heb ik niet goed gekeken?

Ik heb zelf trouwens gekeken op liga.nl en ben nu een tijdje met verse groente bezig ik doe 1 eetlepel groente met een kwart liga eerste stap mengen. Brooklyn vind het heerlijk de liga verzacht ook een beetje de smaak zodat ze het beter leren eten.

Groetjes  Kim en Brooklyn
 
quote: mamma van brooklyn reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('01-05-2006 11:51:43'));

Hoi Wendela,

Jij gaf als advies om eens op keukenkikker.nl te kijken heb ik gedaan, maar daar staan recepten op die pas vanaf 6 maanden gaan. Of heb ik niet goed gekeken?

Ik heb zelf trouwens gekeken op liga.nl en ben nu een tijdje met verse groente bezig ik doe 1 eetlepel groente met een kwart liga eerste stap mengen. Brooklyn vind het heerlijk de liga verzacht ook een beetje de smaak zodat ze het beter leren eten.

Groetjes  Kim en Brooklyn



Hoi,

Het klopt dat op de keukenkikker.nl alleen recepten staan vanaf 6 mnd. Ik denk omdat men adviseert om met 6 mnd te beginnen met bijvoeding.
Ik maak fruithapje zelf. 1/2 banaan, 1/2 peer met 1/2 liga en ga steeds meer verschillende fruit introduceren. De groente koop ik nog in potjes, maar wil binnenkort ook zelf gaan klaarmaken.

Groetjes Sanne

 
Hoi,

Ik maak alles zelf. Het is heel makkelijk. Je moet alles wel eerst uittesten. Dus ik gaf Tijn eerst 3 dagen 1 en dezelfde soort groente, gepureerd met de staafmixer nadat ik het gekookt had. Na 2 weken heb ik er aardappel bijgevoegd en zijn we begonnen met fruit. Ook de fruitsoorten 1 voor 1 en later gewoon door elkaar, allemaal gepureerd met de staafmixer.
Het is de bedoeling dat er bij 6 maanden 1 fles vervangen wordt door een warme maaltijd, dus ik persoonlijk zou niet eerder beginnen met de 'wenperiode' dan bij 5 1/2 maand, het gaat dan om een paar hapjes. Fruitsoorten als meloen, aardbei en alle andere aparte soorten, maar ook sinasappel en manderijnen zou ik mee wachten tot het allemaal echt goed gaat met eten. Ook bepaalde groentesoorten zou ik mee wachten, als andijvie, spinazie, koolsoorten.
Heel veel succes, de keukenkikkers is idd een leuke site en op het voedingscentrum.nl staan ook wel wat handige tips.

Groetjes Kirsten
 
Terug
Bovenaan