zelf groente hap maken...

Hoi,
Ik ga zelf groente hap maken want heb al 2 smaken geprobeerd uit potje en mijn meisje moet er niks van.Ik was ook zo zei mijn moeder totdat ze zelf ging maken toen was over.Dus moet ik de groente gewoon koken en dan in blender en invriezen??
heb nu broccoli....had ik toevallig in huis....
groetjes gaby

Hoi!

mijn tweede lust ook geen potjes. Ja gewoon groente koken tot het zacht is, water afgieten, blenden en invriezen. Ik gebruik ijsblokjesbakjes, en als ze bevroren zijn haal ik ze daar uit en doe ze in hersluitbare zakjes waar je op kan schrijven wat erin zit. Dan hoef ik niet een heleboel ijsblokbakjes te kopen.

groetjes Danielle

p.s. nooit spinazie invriezen want je mag dat niet opwarmen als het al eens warm geweest is. Dit omdat er nitraat inzit en dat kan bij bewaren en opnieuw opwarmen in schadelijk nitriet veranderen (of net andersom)

Hoi Gaby,

Heb je al eens van de Rapley methode gehoord. Je kunt je kindje ook vanaf het begin van de bijvoeding zelf laten eten. Ik heb dat ook gedaan. Je hoeft het eten niet te pureren, maar je snijdt het in stukjes die je kindje zelf kan vastpakken. In het begin gaf ik haar meestal de helft zelf en de andere helft a la Rapley. Ze is nu bijna 1 en eet eigenlijk sinds ze 8 maanden is alles zelf. Brood, groente, vlees, aardappels. Ze kan de ingredienten op die manier los herkennen, zoals wij ze ook eten. Ook kan ze zelf combinaties maken (Rosa doopt haar vis bijvoorbeeld graag in de yochurt). En nu sinds een paar weken eet ze ook spaghetti met een lepel. Helemaal zelf. Ik vind het super, wij konden al vrij snel samen aan tafel eten, ik hoef niets te pureren en ze eet al een hele tijd met de pot mee. In het begin kookte ik voor haar apart en deed het dan in bv bakjes van Avent in de vriezer. Plastic diepvrieszakjes werkt ook goed.
Meer info vind je op http://rapleymethode.tripod.com/ Hier staat ook een voedsel introductie schema op.

groetjes,

Desiree

Ik heb 1 keer zelf geroken en geproefd uit een potje en vond het zo smerig dat ik alle voeding zelf ben gaan maken. In het begin heb ik groente, aardappelen, rijst en pasta gewoon gekookt zoals ik het zelf ook zou eten en door de blender gedaan. Wel alles zoutloos. Toen het kauwen,slikken etc. wat beter ging ben ik het eten gaan prakken. Dat gaat prima. Inmiddels is onze jongste bijna  1 en eet ze met de pot mee.  Soms vries ik het in. Daarvoor heb ik 100 cc potjes die goed afsluitbaar zijn. Werkt heel erg handig.

Hoi Gaby,

Bij mijn eerste had ik er niet eens over nagedacht en maakte vanzelf alles zelf. Ik besteedde dan 1x per week een paar uur aan het maken van complete bakjes met allerlei combinaties, die allemaal de vriezer ingingen. Het was wel behoorlijk tijdrovend. Dus toen ik na een heleboel maanden eens een potje had gekocht, omdat me dat wel handig leek als we ergens anders waren, moest meneer er NIKS van hebben! Inderdaad ook alleen maar zelfgemaakt wilde hij! Om dat te voorkomen heb ik nu voor mijn dochtertje (bijna 6 maanden) wel wat potjes in huis en wil ik gaan proberen een beetje te combineren met zelfgemaakt en potjes. De potjes lust ze graag, nu  moeten we nog met de zelfgemaakte hap  aan de gang gaan. Zaten er maar wat meer uur in een dag ;-)

Succes!
Petra

Hoi,

Ik snij de aardappeltjes en de groente klein (in plakjes of zo)  en kook het dan 10 minuten.
Als ik vlees erbij heb dan bak ik dat in ongezouten margarine.Dan alles mt de staafmixer fijn maken (of prakken)
Uit het boek "Opperdepop" van Albert Heijn (echt een tip) heb ik dat je het geheel met met opgevangen kookvocht of opvolgmelk of moedermelk smeuïg kan maken.
En eten maar.

Groetjes,
Linda

Terug
Bovenaan