Zelf hapjes maken

Hallo allemaal

Misschien een beetje een domme vraag, maar hoe maak je fruit- en groentehapjes zelf?Mijn dochtertje van 5 mnd mag over 1 mnd starten met hapjes (later omdat ze een koemelkallergie heeft) en ik wil dit zo veel mogelijk zelf maken.
Ik kan me bij de groenten voorstellen dat je deze goed gaar kookt en dat je het vervolgens makkelijk kunt pureren. Maar fruit? Is dit niet te hard? En krijg je het dan wel klein genoeg voor de 1e hapjes?

Alle tips zijn welkom. Hoor t wel.
Sjannie
 
Hoi Sjannie,

Je moet maar eens naar beneden scollen. Ik heb deze zelfde vraag vorige week dinsdag ook gesteld ik heb hele goeide adviezen gekregen.

Mijn zoontje is er in elk geval dol op.

Groetjes,

Nancy
 
Hallo...

een hoop fruit kun je pureren met de staafmixer...eventueel met wat water aangelengd...zodat je de juiste zachtheid krijgt.
Appels...snij ik in kleine stukjes en kook ze eerst een paar minuutjes in een klein laagje water...en pureer t daarna.
Kijk op www.keukenkikker.nl voor nog meer variaties.
Veel succes!

Wendy
 
Hallo, ik heb een boekje gekregen "Goed eten voor je baby" heet het  er staan niet alleen recepten in, maar ook adviezen over hoe je bijvoorbeeld de zelfgemaakte voeding kunt bewaren/ invriezen etc....
Erg handig dus, misschien een idee??
Groeten Debby
 
Hoi,

Toen ik de prijzen zag van de potjes fruit had ik het idee dat ik dat heel makkelijk zelf kan maken en is dan lekker vers.  Je hebt wel 5 lege Olvarit fruitpotjes nodig omdat ik voor meerdere dagen vooruit maak. Ik doe in een maatbeker appel, banaan en meng dat met peer of meloen of perzik (beetje oppassen met aardbei en kiwi i.v.m. allergische reacties). Met een staafmixer alles pureren en verdelen over de potjes zodat je dit kunt invriezen en de versgemaakte kun je dezelfde dag geven. Met de staafmixer is het fruit zo fijn dat je baby het prima kan eten. Met 7 maanden mix ik er een liga doorheen. Mijn zoontjes vinden het heerlijk!!!

Met het avondeten maakte ik de fout door aardappel en groente in de verhouding 50/50 te maken waardoor het wel lijm leek. Je moet veel meer groente in het hapje doen. Eventueel met een beetje opvolgmelk mengen waardoor het iets papperiger wordt.

Groetjes, Ert
 
Terug
Bovenaan