Zelf in slaap vallen/ in eigen bed slapen

<p>Hallo allemaal,</p><p>onze kleine meid is 3,5 maand oud en is over het algemeen een hele vrolijke baby die weinig huilt. Tot week 8 ongeveer deed ze al haar slaapjes in de cosleeper bij ons op de kamer en dat ging goed. Dat sloeg helemaal om toen ze meer last begon te krijgen van krampjes. Overdag wilde ze een tijdje alleen maar in de draagzak of op de borst en de cosleeper was vanaf dat moment een no go. Ze slaapt nu op een dubbelgevouwen voedingskussen. Niet ideaal maar dat geeft haar geborgenheid en ik was allang blij dat ze sliep. Zelf in slaap vallen lukt nog niet, we wiegen haar in slaap met kussen en al en leggen haar dan bij ons in bed. Ze wordt nog een paar keer wakker en dan wiegen we haar weer in slaap. Nu ben ik al een aantal dagen aan het oefenen met het zelf in slaap vallen in haar cosleeper. Naar boven, gordijnen dicht, slaapzakje aan, knuffel met white noise en moe maar wakker wegleggen. Dat is 9 van de 10 keer gelijk krijsen. En die ene andere keer blijft ze met grote ogen een beetje om zich heen kijken rn begint daarna alsnog met huilen. Ik heb al een gedragen tshirt van mij bij haar gelegd. Troost haar en leg haar weer neer. Naast haar bed, in de kamer of op de gang, ze blijft overstuur. Nou hebben wij er zelf op zich geen moeite mee als ze bij ons in bed slaapt maar ik wil het niet zo ver laten komen dat ze straks doorheeft hoe ze dat voor elkaar krijgt. Heeft er iemand tips voor mij? Hoe ging/gaat dat bij jullie? Laten huilen ben ik niet zo’n fan van en dan raakt ze alleen maar meer overstuur. Ze heeft trouwens geen speen en drinkt ook niet uit de fles (die weigert ze)<br /><br />Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen. </p>
 
Spoiler: onze dochter is net 1 en valt nog steeds niet geheel zelfstandig in slaap. Tot 6 maanden is ze bij ons op de arm in slaap gevallen en ging ze al slapend naar bed. Na die tijd konden we haar wakker in bed leggen, maar we blijven nog steeds bij haar tot ze slaapt. Anders slaapt ze niet namelijk ;) Oefenen, oefenen, oefenen en als het niet gaat een andere manier vinden
 
Wij hebben een techniek meegekregen van onze fysio toentertijd. Ik ga het hier proberen uit te leggen ? 
Zet een stoeltje naast het bedje, zodat je zelf ook rustig kunt zitten. 
Je legt je kindje moe, maar wakker in bed, zoals je al doet. Dan leg je een beetje stevig een hand op het borstje (uiteraard niet duwen, maar dat ze je hand wel voelt)
Je kindje zal huilen, maar door je aanraking geef je nabijheid. Geef de intensiteit van het huilen een cijfer, van een 10 bij blinde paniek, tot een 1 bij niet huilen en ontspannen, zo kun je het zelf volhouden. Je merkt al snel dat het van een  9 een 7 wordt, m.a.w. van paniek naar heel verdrietig, en zo zal het huilen rustig aan afnemen, totdat je kindje er ontspannen bij ligt en niet meer huilt.
Let op je eigen ademhaling, zodat je zo ontspannen mogelijk ernaast zit, je kindje voelt jou namelijk 1 op 1 aan, dus als je zelf rust uitstraalt, geef je door aan je kindje dat ze niet hoeft te huilen. 
Als je kindje ontspannen ligt, laat je los en geef je evt. nog een aai over haar bol en loop je rustig de kamer uit.
Ik hoop dat het je lukt! Ons zoontje heeft hierdoor op een voor ons heel prettige wijze al voor de 4 maanden geleerd zelf in slaap te komen. Wij zijn er namelijk niet van om een kindje zichzelf in slaap te laten huilen.
 
Wat hier hielp was de laatste voeding op bed doen. Meneer viel dan aan de borst in slaap en daarna kon ik hem zo netjes doorschuiven naar de co-sleeper. 
De tip van hierboven doen wij inderdaad ook. Ook nu nog, als de kinderen huilen in bed haal ik ze er eigenlijk nooit uit, tenzij het natuurlijk goed mis is. Maar normaalgesproken krijg ik mijn kinderen ook rustig door er naast te zitten en de hand op de borst te leggen.
Veel succes!
 
Mijn zoontje van nu 6 maanden was een heel onrustige baby. Ik heb hem ingebakerd en veel rust, ritme en regelmaat geboden. Wakker maar moe in bed gelegd. Rekening houden met de wakkertijd, alles in een vaste volgorde etc. Inslapen ging altijd met huilen gepaard. Dat werd wel steeds korter waarbij ik wel regelmatig bleef troosten.
Het is normaal wanneer baby's huilen bij het inslapen. Dat is de enige manier om prikkels te verwerken. Daarbij komt kijken dat slapen een vaardigheid is die ze moeten leren. 
Het duurt gemiddeld 5 tot 25 minuten tot een baby in slaap valt. Dat is misschien wel goed om rekening mee te houden. Als een baby probeert in te slapen en je komt te snel kijken verstoor je het inslapen en wordt het huilen erger en het inslapen moeilijker. 
Ik heb mijn zoontje tot een paar dagen terug nog snachts bij mij in bed gehad vanaf de geboorte. De dutjes in de co sleeper snachts zijn er niet veel geweest. Hij werd zo vaak wakker en huilde dan. Samen slapen was voor ons het beste. Dus baby uit bed, aanleggen en weer indutten. 
Tot een paar dagen terug. Ik was er helemaal klaar mee. Ik had namelijk de hoop dat het beter zou worden met de tijd. Omdat ik niet wil dat hij savonds en snachts alleen van mij afhankelijk is, ligt hij nu in zijn eigen kamertjes. Als hij huilt troost ik hem op dezelfde manier en verlaat ik de kamer. Het kost even wat energie maar hopelijk heb ik over een paar weken wel een baby die een uurtje of 5 achterelkaar slaapt.
 
Bedankt voor jullie tips. Dit is dag 2 dat ik ze toepas en ze ligt op dit moment in de cosleeper te slapen. Door toch even door te zetten tijdens het huilen. Ik zette een timer op 5 minuten en bleef erbij zitten om haar te troosten. Na die 5 minuten pakte ik haar even op om opnieuw te beginnen als ze rustig was. De derde keer dat ik haar neerlegde bleef ze rustig en is ze met een klein beetje hulp in slaap gevallen (zachtjes aaien over voorhoofd zodat haar oogjes dichtvielen). Voorheen had ik haar na 2 minuten huilen al wel opgepakt dus ik gok dat dat toch het verschil heeft gemaakt. Ze ligt nu al 15 minuten dus deze mama is helemaal happy. Bedankt!!
 
Hoi hoi!

Mijn naams is Josanne Verhoof, werkzaam als pedagoog en slaapconsulent bij Villa Bimbi. Ik denk heel erg graag met je mee!
Je mag mij gerust een berichtje sturen via info@villabimbi.nl of via Whatsapp op 073 8449030 dan help ik je graag verder. 
Je kunt dan tevens een kort gratis slaapplan ontvangen.

Lieve groetjes,

Josanne
Villa Bimbi
 
Terug
Bovenaan