Zelf inslapen

Hoi hoi,

Ik had zo'n goeie respons op mijn vorige vraag. Misschien kunnen jullie me hier ook eens mee helpen. Ons dochtertje valt op dit moment in slaap op mijn arm en daarna leggen we haar in bed.

Dat is in de afgelopen weken zo gegroeid. We zijn veel op reis geweest en zitten op dit moment in West-Afrika. Toen hebben we ook nog eens 3,5 week op iemand zijn huis gepast, dus waren we weer ergens anders. Toen we eindelijk weer thuis waren kwamen haar tandjes door en gelijk daar bovenop een bacteriele infectie. Allemaal redenen om eens een keertje coulant te zijn. En niet te streng op het zelf in bed in slaap vallen.

Toen ze iets ouder als 8 wkn was, heb ik me daar eens sterk voor gemaakt en lukte het me prima om haar wakker weg te leggen. Vast ritueeltje: schone luier, laatste voeding, liedje zingen of boekje lezen en in bed. Maar door al dat bovenstaande gedoe is ze het nu helemaal afgeleerd. En bovendien kreeg ze met 'n maand of 7 ook maar al te goed in de gaten wanneer wij de kamer verlieten. Dusja nu "moet" ik iedere avond met haar op m'n arm door de kamer wandelen en liedjes zingen totdat ze in slaap valt. Nu valt ze meestal binnen 5 a 10min. in slaap. Jammer genoeg wordt ze ook wel eens weer wakker als ik haar weg leg.

Ik weet ook wel wat de oplossing is: even stevig doorbijten, vast ritueel terug invoeren, duidelijkheid en troosten in bed en haar niet gelijk er uit pakken. Dit heb ik gisteren eens geprobeerd en zoals ik wel verwacht had, krijste ze echt keihard. Ik heb het volgehouden om 20min. in de kamer te blijven en haar gekrijs aan te horen (op dat moment stond ze al rechtop in bed) zonder haar eruit te pakken. Maar ja zo zal ze natuurlijk nooit in slaap vallen.

Iemand enig idee hoe ik hiermee om kan gaan? Wat werkte bij jullie? Misschien liedje zingen in bed? Ik vraag me af of het helpt als ik bij haar blijf, want dan krijst ze m.i. alleen nog maar harder. Misschien uit het zicht, in de kamer nog een liedje zingen? We hebben geen muziek doos en ook geen idee of ik die kan vinden in Gambia...

Ik hoop op de gouden tip!

Groetjes, Greetje

Lastig! Je weet het zelf volgens mij heel goed wat je wel en niet moet doen... Kan mij voorstellen dat zoiets er in sluipt. Onze dochter wordt +- 3 x per week om 23.00uur wakker (gaat er om 20.00uur in). Mijn man vindt het gezellig om haar dan tussen in te nemen, maar nu gaat ze dat echt wel door krijgen heb ik het idee.
Wij kiezen er voor om haar te laten huilen in haar bedje. Ik stop haar in, aai over haar bol, muziekdoosje aan (ja sorry, die hebben wij wel hier...) en dan doe ik de deur dicht. De vorige keer ging dit prima. IK ben benieuwd.
HEt is zo verleidelijk want tussen in is ook zol gezellig en knus!

Wij hebben met Jasper ook een tijdlang problemen gehad met inslaap vallen. Volgens mij was dat uiteindelijk vooral te wijten aan het doorkomen van de eerste tandjes, maar ik nadat ik een tip van een collega heb opgevolgd gaat het eigenlijk heel goed. Afgelopen nacht sliep meneer zelfs door van 20 tot 5.30, voor ons al een hele vooruitgang:
Wij hebben idd een vast ritueel dat zowel voor de slaapjes overdag als ´s avonds vrijwel gelijk is (overdag geef ik geen BV voor het slapen gaan). Als laatste leg ik hem in bed, lees een verhaaltje voor, kus en dan ga ik de kamer uit. Als hij gaat huilen laat ik hem 5 min. en dan ga ik terug. Weer een aai, een kus en weer weg. Vervolgens wacht ik 10min. als hij weer huilt en zo steeds 5 min. langer. Langer dan 15 min. heb ik hem gelukkig nooit moeten laten huilen. In een week tijd zag ik echt duidelijk verbetering en nu heeft hij af en toe nog een paar minuten huilen nodig, maar meestal valt hij rustig alleen in slaap. Voorheen krijste hij gerust een uur achter elkaar. En dan zat ik naast zn bedje of had ik hem op de arm. Niets hielp. Hij had er gewoon behoefte aan alleen in slaap te vallen, wilde mij er helemaal niet bij hebben. Ieder kind is natuurlijk anders, maar bij mij heeft deze methode enorm geholpen! Succes! Jasper heeft ook 2 knuffeltjes in zn bed die hij vaak innig omarmd. Misschien dat dat ook kan helpen? Zo maakt het niet veel uit waar hij slaapt, dan heeft hij iig iets vertrouwds bij zich.

@oktobermamma: ja dat is inderdaad zo verleidelijk! Hannah wordt ook wel eens 's nachts wakker, meestal neem ik haar er dan uit en soms valt ze dan bijna gelijk weer in slaap. Maar soms geef ik haar wat BV in bed waarna ze direct weer in slaap valt. Soms worden we dan 's ochtends wakker met haar tussenin... maar ach. Je kunt niet altijd streng blijven toch!?
Ik vind het hier wel enger om haar tussenin te laten slapen vanwege de muggen: die kunnen namelijk malaria overbrengen en dat kan een dodelijke ziekte zijn!! Wij hebben geen muskietennet rond ons bed en zij wel namelijk.

@Riekje81: van die methode heb ik ook wel eens gehoord ja. Misschien moeten we dat eens proberen. Maar ging hij dan niet nog veel harder huilen als je weer wegging?? Ik hoop dat dat ook helpt bij ons.

Groetjes, Greetje

Hij krijste echt enorm hard als ik bij hem bleef. Toen ik met de nieuwe aanpak begon huilde hij net zo hard als ik de kamer uit liep, maar hij kalmeerde echt zoveel sneller! Ik was er echt verbaasd over dat de eerste nacht na eerst 5 en toen 10 minuten huilen hij na nog eens 5 of 10 min. in slaap viel. Het kostte me veel moeite niet naar hem toe te gaan als hij zo huilde, maar wist ook dat het niets zou uitmaken, want toen ik eerdere dagen wel bij hem zat, huilde hij net zo hard. Ik ben blij dat ik deze methode heb toegepast, maar het is natuurlijk heel persoonlijk. Succes ermee!

Ik heb een vastritueel. Eerst tanden poetsen daarna een verhaaltje lezen in bed en daarna zing ik een liedje. Voor ik weg ga zet ik zijn muziek doos aan. Ben hem ook weleens vergeten dan zong ik hem in slaap.
Hoop dat je er wat aan hebt.
gr.

Terug
Bovenaan