Zelf katheriseren

<p>Ik ben toch eens benieuwd of er meerdere met mij zijn.</p><p>Ik ben 2 weken geleden bevallen van een gezonde dochter. Kort samengevat:</p><p>- de bevalling duurde vanaf vliezen breken 27uur</p><p>- in vruchtwater gepoept</p><p>- ruggeprik gehad met katheter</p><p>- 1,5uur moeten persen zonder persweeen</p><p>- met vacuümpomp </p><p>- knip en scheur </p><p>- bijna 2,5L bloed verloren </p><p> </p><p>kortom zeer heftige bevalling maar resultaat mag er zijn.</p><p>alleen kan ik sindsdien niet meer zelfstandig plassen, ik heb na de bevalling voor een paar dagen een vaste katheter mee gekregen, daarna moest deze eruit. Helaas kan ik op de dag van vandaag nog steeds niet zelfstandig plassen dus ik moet mezelf elke ‘plasbeurt’ katheteriseren. Dit is gemiddeld 7x per dag.</p><p>Zijn er meerdere met mij die dit hebben of hebben doorstaan? Hoelang duurde het voordat je zelfstandig op de wc normaal kon plassen? Ik moet dinsdag naar de uroloog, benieuwd wat die zegt maar ben er zo klaar mee. Ook kan ik nog steeds amper zitten, zo beurs daaronder en als ik al even zit heb ik daarna goed last van mn schaambot.</p><p>Iemand die dit herkent of heeft door gestaan en me kan ‘helpen’? </p><p>Wil zo graag normaal plassen weer...</p><p> </p>

Jeetje pittig, word je niet ontzettend moe van 7 keer katheteriseren op een dag. Je zal wel behoorlijk retentie hebben dat het zo vaak moet. Dit even ter zeide.
Heb je koorts, is blaasontsteking uit  gesloten? De risico's hierop is namelijk groot als je zovaak katheteriseren moet. Om deze reden word een verblijfkatheter overwogen, deze 1 maal per 6 weken vervangen hoeft te worden. Risico hiervan is dan weer wel dat   de boel slapper word en het lastig word, zelf weer te kunnen. Dus snap de eenmalige lediging bij jonge mensen wel.
Het is verstandig  dat je een afspraak hebt bij  euroloog, sta op je strepen voor een goed onderzoek. Probeer op het toilet te ontspannen, blaas bijvoorbeeld een ballon op tijdens het proberen te plassen. Zodat je focus daar op licht en niet op druk van het plassen.

Voor De rest wil ik je veel sterkte wensen en hoop ik dat het zich snel oplost.

Ja word er ontzettend moe en flauw van.
na de vaste katheter van 4 dagen (dus voor het zelf katheteriseren) is urine op kweek gezet en daar is een lichte bacterie uit gekomen. Dus heb sinds eergister antibiotica kuur..
heb 1 avond koorts gehad
tip van de ballon ga ik eens proberen. En ga zeker op me strepen staan bij de uroloog, want leuk is anders de kraamtijd.
bedankt

Terug
Bovenaan