zelf koken, wat voor vlees?

A

Anoniem

Guest
hoi,

Ik kook het eten voor Jasmijn met de babycoock. Ik weet alleen niet goed wat ik er voor vlees bij moet doen. Ik ben zelf niet dol op vlees maar wil het toch geven.
Met de babycoock wordt alles gestoomd. Ik heb er al een keer een stukje kipfilet bij gestoomd en een keer een beetje gehakt. Maar hebben jullie nog ideeen?

groeten Elke

Hoi,

Ik gebruik ook de Babycook, al ruim 3 maanden nu.
Ik heb alleen nog geen vlees met de Babycook gedaan. Moet kunnen, alleen wil ik niet rauw vlees bij de groenten leggen. Lijkt me vies.
Ik ben ook geen vleesfan. Vegetarisch zelfs. Maar voor ons meisje maak ik het klaar.
Ik doe de groente/ en aardappel met de babycook en als dat bijna klaar is, maak ik nog met de pan wat vlees/kip/vis klaar.
Ik gebruik één tartaar voor drie porties, ongeveer 100 gram kip voor 3 a 4 porties en 100 gram kabeljauw voor vier porties.
De recepten met het vlees heb ik uit het  Opperdepop kookboek gehaald.
Ik doe nu één keer in de week tartaar, één keer kip en één keer vis. Daarnaast nog een keer bruine bonen (is ook vleesvervangend) en nog  drie keer vegetarisch.
Maar hoe stoom jij de vlees/kip dan? Bij de groenten of apart?? En hoeveel water erbij??

gr,
Sabine

hoi,

tja het gemak van de babycook verdwijnt vind ik op het moment dat je ook nog en pannetje op het vuur moet zetten voor het vlees. Ik vind het namelijk juist zo makkelijk dat ik er niet bij hoef te blijven.
Ik heb met het gehakt ongeveer een eetlepel gehakt gewoon bij de groente en aardappels gedaan. En dan water niveau 2.
Zo weinig vlees is echt heel snel door en door warm. Bv salmonella gaat al dood bij 3 minuten verwarmen tot 60 graden. De stoom van de babycook is veel heter en ook veel langer dan 3 minuten dus dat is wel gaar. Zelfde heb ik gedaan met de kip.
Alleen het vlees ziet er heel bleek uit en het stoomvocht onder het zeefje vind ik er heel ranzig uitzien, maar je hoeft echt niet bang te zijn voor ziektekiemen die zijn wel dood.
En de smaak is blijkbaar prima, althans mijn dochtertje klaagt niet.

Ik heb gisteren een varkensworstje gekocht en in 4 stukjes gesneden en in de vriezer gelegd. Die kleine stukjes ga ik er nu deze week bij doen. Kijken of dat iets is.

Als je bruine bonen geeft, geef je dan bruine bonen uit een pot gewoon voor ''volwassenén'' of geef je dan een olvarit potje?

groeten ELke

Hoi,

Bruine bonen heb ik gedaan, door droge bruine bonen eerst te laten weken en daarna te koken. In de potten bruine bonen zit natuurlijk zout toegevoegd en dit is niet zo goed. Je kunt ze ook 'droog' in een pak kopen. Dan in een pan met water een uur of acht (gelukkig hoef je er niet zelf naast te staan) en dan koken.
Ik heb meteen wel heel veel gemaakt zodat ik het niet elke keer hoeft ze doen. Genoeg bruine bonen voor een maand.
En dan met tomaat, courgette en broccolli. Gemixed met de bruine bonen. Gaat er best goed in!.
tomaat eerst ondergedompeld in kokend water en daarna gestoomd met de courhette en broccolli.

gr,
Sabine

Hoi Sabine,
wij eten ook voornamelijk vegetarisch, en ik vroeg me af wat jij je kindje geeft als je vegetarisch maakt. Ik las dus bruine bonen, ik zat nog te denken aan linzen, soja mag nog niet ivm allergie.... heb je tips? thx!
sorry dat ik zo off-topic ga :)

Ik heb tot nu toe alleen nog maar tartaar in de babycook gedaan. Dan stoom ik eerst het vlees en later de groente en aardappels. Het vlees had ik dan alvast gemalen. Daarna gooi ik alles bij elkaar.
Ik vind het er ook behoorlijk vies uitzien dat kookvocht en 's ochtends vlees stomen dat vind ik behoorlijk stinken, maar Isabel vindt het heerlijk.
Van de week maar eens kip proberen, is varkensvlees niet slecht voor kleintjes?
Ik eet het zelf zelden ik ben meer van het rundvlees en kip.

Liefs Sharon

hoi,
leuk hoor om die tips te lezen.
Ik denk dat onze kleintjes nu een leeftijd hebben waarop niks meer echt slecht is. Als het maar niet te veel van het ''slechte'' is. Ik maak me nooit zoveel zorgen eigenlijk en elke paar jaar veranderen de normen weer.

groetjes Elke

Terug
Bovenaan