zelf koken?

Hallo,

Geven jullie je kleintjes voeding uit potjes of kook je alles zelf.
Is voeding uit potjes minder gezond of maakt het niet uit?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties,

groetjes,Harma.
 
Hoi,
Ik hoor wel eens dat iemand een hele kookavond houdt en de hele boel invriest. Tot nu toe gebruikte ik enkel wat potjes fruit maar vanmiddag heb ik voor het eerst appels stukgekookt en abrikoosjes geprakt en perzik. Ik vries het in maar ben benieuwd of dit wel kan en hoe lang je het kunt bewaren. Ik vries het in in lege olvaritfruitpotjes. Ik lees met je mee.
groeten marijke
 
Hoi

Ik geef mijn zoontje nu alleen nog fruit, en dat maak ik zelf klaar. Ik ben ook van plan om zijn groente enzo zelf te gaan maken. Ik vind dat wel prettig omdat je dan precies weet wat hij krijgt en er geen dingen zoals zout enzo bij zitten. Je kan makkelijk als je zelf een keer wat eet wat je kindje ook kan hebben ietsje meer maken en het dan invriezen. Is ook een stuk goedkoper dan die potjes enzo.

Succes
Caroline
 
hi

ik heb eigenlijk alle hapjes zelf gemaakt, zowel de fruit als de groente hapjes. Af en toe kreeg hij een potje, als we op stap waren bijvoorbeeld. Ik weet niet of potjes of vers gezonder is, denk dat de potjes ook best goed zijn, maar voor mijn gevoel is zelf gemaakt wel gezonder. Bovendien vondt ik die potjes ook erg stinken (niet de fruit potjes). Ik kookte op mijn vrije dag een paar maaltijden en vroor die in, ook door de week maakte ik tijdens het koken voor ons wat eten voor hem. Koste eigenlijk haast geen moeite of tijd hoor, gewoon stukje kipfilet, aardappel en wat groente in een pannetje, wat kruiden (geen zout) erbij en koken. Daarna eerst nog pureren, later prakken met vork en inmiddels eet hij met de pot mee (is 13 maanden nu) en snij ik alles in stukjes. Fruit kookte ik in het begin (appel, peer etc) en ook dat vroor ik in. Maar heb dat maar even gedaan, op een gegeven moment heb ik alles rauw gegeven en dus ook niet meer ingevroren. Op een gegeven moment heb je een aardige collectie in huis, ik schreef op de potjes (op een tape) wat erin zat. Ik maak nog steeds wat maaltijden klaar. Als ik bijvoorbeeld spaghetti maak, maak ik extra en vries ik 1 portie in, voor als wij bijvoorbeeld spare ribs ofzo halen.

Ik denk dat het aan jezelf ligt wat je geeft. Ik had altijd iets van, ik zou zelf geen hapje van dat potje willen proeven, dus waarom geef ik het dan wel aan mijn kind. En we hebben nooit problemen gehad met stukjes eten of met smaken (die potjes zijn toch wat neutraal van smaak).

Voor recepten kan je terecht bij www.keukenkikker.nl

groetjes,
lia

 
Hoi,
www.keukenkikker.nl is inderdaad een geweldige site als het gaat om eten voor je baby/peuter!
Ik heb er zelf al veel aan gehad.
Ik heb trouwens zelf nooit fruit ingevroren, dat maak altijd 'vers' en heeeel af en toe geef ik een potje.
Groente maak ik vooral zelf en vries dat in. Ik trek er inderdaad een uurtje of twee voor uit en dan kook ik een pan aardappels en een paar pannetjes groente. Dat pureer ik dan en doe dat in plastic bekertjes, folie er over, elastiekje er om en in de vriezer. Werkt echt geweldig!
Maar ik heb dus geen ervaring met fruit invriezen.
 
Hoi,
Ik maak zelf de fruithapjes voor de kleine uk klaar en vries dit ook in. Dit gaat goed. Alleen niet met appel en banaan deze verkleuren helemaal tot bruin/zwart.
Ziet er echt niet uit en ruikt ook niet fris. De overige fruitsoorten kan je goed invriezen. Ik kook het fruit niet van te voren maar geef het rauw goed gepureerd met de staafmixer.Onze uk vind vers lekkerder als potjes. Groente hapjes tja zover zijn we nog niet. Maar ook die wil ik zelf gaan klaarmaken.

Succes Jol
 
ik maak voor mijn dochtertje (9 maanden) ook altijd zelf haar groente en fruit.
fruit koken is volgens mij niet nodig, gewoon schillen en pureren en smellen maar.
groente maak ik vaak voor een paar dagen tegelijk, kan best 2 dagen in de koelkast bewaard worden, invriezen heb ik nooit geprobeerd.
Vlees vind ik soms een beetje moeilijk te pureren, ze wil het graag erg fijn anders gaat ze spugen, maar een plakje kipfilet of wat geraspte kaas vindt ze heerlijk.
succes ermee, groetjes Martine
 
Terug
Bovenaan