zelf laten eten 14 maanden

hallo dames

ben erg beneiwud hoe dit bij jullie gaat
mn zoontje is nu 14 maanden en hij eet zelf zn koekje en drinkt soms zelf uit een nuby beker (anti lek rietje) nu wil ik eigenlijk wel en vind dathet tijd wordt dat ie zelf zijn brood gaat eten.
als ik het voor hem neerzet gooid ie gewoon alles op de grond (daar geef ik hem dan voor op zn kop) en als ik hem een stukje aangeef doet ie het mooi in zn mondje (dan zeg ik goedzo)

hij kan het dus wel maar heeft er volgens mij niet zoveel zin in ook pap en warm eten moeten we hem nog altijd geven hij vertikt het om het zelf te doen maar jah kan hem toch niet zn hele leven blijven voeren.
hebben jullie mischien tips?? en eten jullie kindjes al zelf of nog niet en hoe hebben jullie dat gedaaan

groetjes juppie

Hoi Juppie,

onze zoon (15,5 mnd.) krijgt de pap 's ochtends nog gewoon in een fles met handvatten. Binnen 5 minuten is de pap verdwenen...
Brood eten we samen. Hij krijgt het in stukjes en eet het deels met een vorkje, deels met de hand. Soms klappen we de boterham dubbel, snijden die in 2en en dan mag het mannetje een boterham uit het vuistje eten.
Dat op de grond gooien is 'gewoon' een beetje dwars liggen. Helaas duurt het nog wel even, voordat ons belonen en straffen echt effect hebben
Wij halen na elke maaltijd nog steeds de stofzuiger tevoorschijn.
Fruit snij ik in kleine stukjes en dat eet ons mannetje gewoon met z'n handjes uit een bakje.
Hij kan zelfstandig door een rietje drinken, maar zo uit de beker gaat nog wel eens mis (wanneer moet je ook al weer de beker kantelen... ).
Tijdens het avondeten laten we hem even aanmodderen met een lepeltje of een vorkje, zodat wij zelf ook rustig kunnen eten. Maar bij het merendeel van de maaltijd moeten we hem nog wel helpen.
Een zelfstandig mannetje dus, dat nog moet leren hoe je mond en handen moet coördineren. We moeten nog even geduld hebben, dus.

Groetjes, Marijon

Wat vaak werkt is om op het bordje voor z'n neus niet meer dan 2 of 3 stukjes te leggen om te pakken. Dan valt er ook weinig te gooien. Je kunt ook beginnen met 1 stukje op het bord te leggen.

Of je geeft een boterham die hij kan afhappen.

Op dezelfde manier kun je het met stukjes groente en fruit doen.

Met een lepel eten vereist wat meer vaardigheid. Het is soms wel handig (minder rommel) om hem gewoon met een lepel en bakje met niets er in te laten spelen, zodat hij op die manier de bewegingen oefent.

Mijn zoon heeft tot 2,5 jaar 's ochtends pap uit de fles gedronken... en hij heeft hem nooit zelf vast gehouden! Hij ging altijd met z'n armen wijd liggen als ie de fles al zag aankomen, hahaha! Maar, het is toch helemaal goed gekomen hoor :) Hij is nu 4 en doet alles zelf, al moet ik bekennen dat hij nog steeds erg lui is aangelegd en het liefst nog steeds geholpen wordt. Ik denk dat het dus ook de aard van het beestje is, hoe snel ze zelf gaan eten.

Ik denk dat het zeker per kind verschilt wanneer ze echt zelf gaan eten. Daniel is nu 13,5 mnd en wil het liefst alles zelf doen. Deels mag dat dan ook wel, we geven hem dan een eigen lepel en geven hem zelf ook hapjes.

Wat dirksmama zegt: niet zoveel stukjes tegelijk op zijn bord, is een heel goeie. Daniel vindt het ook leuk om met eten te gooien. Hij krijgt tegenwoordig stukjes brood aan een vorkje. Ik prik het dan aan het vorkje en leg het vorkje met brood op het blad van de kinderstoel. Meestal stopt hij het dan vanaf het vorkje in de mond, soms haalt hij het eraf en plukt eerst de worst of kaas van brood.
Als het vorkje leeg is moet ik het wel snel afpakken anders gaat hij er mee zwaaien!

Drinken doet hij meestal uit een rietjesbeker en soms uit een gewone beker, maar hij krijgt ook nog weleens een flesje. Lekker makkelijk, zeker als je onderweg bent of als hij moe is.....

Nou ik hoop dat je er wat uit kan halen,
groetjes, Yvette

Hallo,

mijn zoontje is nu bijna 14 maanden en hij wil zijn boterham altijd delen met de hond als ik hem ervoor in de stoel zet. Als de hond niet in de buurt is eet hij het gewoon met zijn handen. Maar ik heb nu door dat hij beter eet als hij gewoon rondloopt.
Ik zit dan op de bank met een boterham in mijn handen dan hapt hij gaat weer spelen en als zijn mond leeg is komt hij voor de volgende hap.

Met het avondeten wil hij zelf ook al met een lepel eten, alleen komt het nog niet verder dan wat door het bord roeren, ik denk dat dat allemaal wel vanzelf komt.

Maar lijkt me ook heerlijk als meneer het zelf gaat lepelen, is voor ons ook rustiger aan tafel.

Groetjes Melanie

Hoi,

Mijn dochter, net 14 maanden, krijgt brood met een vork, ik prik het er aan, zij eet het er af etc. Een tarwebolletje (zonder beleg) eet ze zelf uit het vuistje.
Warm eten geef ik zelf en de pap ook, ik heb geen zin in een slagveld in de keuken.

Groeten van Gea

Terug
Bovenaan