Zelf laten slapen

<p>Dag allemaal , </p><p>Wij hebben een heerlijke zoon van bijna 4 maanden. Hij is nooit echt een goede slaper geweest overdag,  maar slaapt wel elke nacht door. <br /><br /></p><p>ik ben benieuwd hoe jullie je baby’s leren of hebben leren slapen? En dan bedoel ik bet zelf in slaap vallen. Zonder te huilen! <br /><br /></p><p>Hier leggen wij hem optijd in bed. Met een ritueeltje en al. Maar zodra hij echt wilt slapen gaat hij gillen en uiteindelijk huilen. Echt zelf in slaap vallen doet hij niet! Na het gillen doen we een speen erin en wachten we 5min terwijl we zijn handjes vasthouden. Dan valt hij in slaap. Dit omdat zijn handjes anders alle kantwn opgaan en hij nog wakkerder ervan wordt en uiteindelijk oververmoeid. Inbakeren gaat niet want hij kan rollen. Dus eindigen we soms bij wiegen wat ik niet wil. Maar we zijn zo vermoeid. <br /><br /></p><p>hij moet binnenkort naar de crèche en wij weten echt niet meer wat we moeten doen. </p>

Mijn dochter is 14 weken en wij hebben ook ritueel. Meestal kunnen we dit niet eens afmaken omdat ze al begint te mopperen. Ligt dan vaak nog sneller in bed. De ene keer gaat ze zonder problemen, lees huilen, slapen en de andere keer is het hier ook 5-10 minuten naast het bed zitten (soms langer) en wachten tot ze slaapt. Overdag kost het meer moeite om haar te laten slapen. Ze is veel wakker en slaapt overdag het liefste op schoot. Slaapt sowieso overdag weinig en haalt dit iedere paar dagen in door overdag veel te slapen.
over de crèche zal ik me niet te veel zorgen maken. Wij hebben gisterochtend wenochtend gehad bij kdv. Hier hadden ze haar weggelegd en ze ging meteen zonder problemen slapen. We waren nog bezig met de intake en begeleidster had net daarvoor gezegd dat ieder kind anders reageert op kdv en dat ze wel wat gewend waren en ik me daar dus vooral niet druk over hoefde te maken. Als het nodig was wiegde ze haar gewoon in slaap.

Hallo! 

ik heb dit tot vorige week precies hetzelfde gehad met mijn dochtertje van nu 10 weken. 
Ze wou alleen maar op de arm slapen en overal anders begon ze te gillen. 
Wij zijn vorige week maandag begonnen met het volgende ritueel en het werkt als een tierelier haha. Misschien bij jullie ook. 

we verwarmen het bedje voor met een klein elektrisch dekentje, even 5 minuutjes.  We lopen met haar op de arm een rondje door de kamer, doen de gordijnen dicht en geven haar een kus. Vervolgens leggen we haar in bed en gaan weg. Wachten op de overloop 
Als ze begint te jengelen gaan we meteen naar binnen en aaien we haar over haar neusje totdat ze rustig is. Dan gaan we weer weg. Dit blijven we herhalen. Als ze echt huilt of gilt halen we haar uit bed, lopen met haar door de kamer, wiegen haar en neuriën een liedje. Als ze rustig is en bijna in slaap valt op de arm leggen we haar terug. Het is belangrijk dat ze niet op de arm in slaap valt want dan gaat ze zoals je schrijft er aan wennen dat ze in slaap gewiegd wordt. 

dit zijn we blijven herhalen tot ze ging slapen. Het kost even tijd en een lange adem (de eerste keer 1,5 uur, wij spraken af dat mijn partner en ik om de beurt gingen. 
maar nu na een week kan ik haar probleemloos in bed leggen en hoef ik vaak nog maar 1/2 keer terug voor het speentje. 

hopelijk heb je er wat aan! 

Onze zoon slaapt bijna niet overdag. Hij slaapt nog het beste als ik alleen met hem thuis ben en het redelijk "saai" is. Verder doet hij op het kdv dus overdag ook alleen maar hazenslaapjes, omdat hij het daar allemaal veel te interessant vindt. Wij hebben gemerkt dat het hier werkt om hem echt vroeg op bed te leggen (1830-1900). Hij gaat dus eerder de nacht in en gaat dan zonder problemen slapen. We doen ook een (klein) ritueeltje: om de dag gaat hij in bad, schone luier, slaapzak aan, klein lampje aan en een verhaaltje. En dan gaat hij slapen. Hij slaapt alleen op zijn buik, op z'n rug is het drama. Maar zolang we hem op tijd in bed leggen 's avonds gaat het goed. Zodra we het later maken of dingen gaan niet zoals normaal (bijv als er bezoek is) duurt het veel langer voordat hij in slaap kan vallen.

Hier een beetje het zelfde als hier boven al omschreven was, altijd slapen in eigen bedje. Goed de wakkere tijd aanhouden van je baby en bij eerste slaapsignalen baby wakker in bed leggen. Blijven troosten maar zo min mogelijk uit bed halen (alleen bij heel hard huilen) en zeker niet uit de kamer lopen. Het is even doorzetten maar je hebt er wel profijt van. 

Onze dochter (nu 1 jaar) heeft maandenlang heel erg moeilijk gedaan met slapen, ze krijste alles bij elkaar. We hebben eindeloos gewiegd en liepen tig keer per dag soms wel een uur met een krijsende baby. En dat dus bij elk slaapje.. slopend was het. Rond 6 maanden was het over toen ze op haar zij en buik kon slapen door zelf om te rollen.
Onder de 6 maanden kun je ze sowieso niet 'verwennen' dus voorzie gewoon in de behoefte van je kindje. Het komt vanzelf goed, echt. Huilen is hun enige manier van communiceren. Tot voor kort moesten we 's avonds ook altijd nog wiegen, maar ze is daar vanzelf overheen gegroeid. Ik ben zó blij dat we haar nooit onnodig hebben laten huilen. 
Je kunt als je kindje ouder is dan 6 maanden eens kijken naar de methode uit het boekje "Slaap kindje slaap". Je gaat dan wel steeds terug na een paar minuten en geeft een aai over de bol en zegt iets liefs, maar haalt je kind niet meer bed. Zo weten ze dat je er voor ze bent, maar leren zelf in slaap te vallen. Succes en houd vol!

Terug
Bovenaan