Zelf leren eten!!

Hoi hoi,

Mijn zoontje is 10,5 maand en ik probeer hem langzaam aan zelf te leren eten, maar dat wil nog niet zo lukken. Als ik een blokje brood voor hem neerleg gaat ie er met zijn vingertje in zitten prikken en over de tafel smeren om het vervolgens op de grond te gooien. Zelf met een lepeltje laten eten weet ik ook niet hoe ik dat aan moet gaan pakken. Hebben jullie misschien tips of ervaringen die weleens nuttig zouden kunnen zijn, ik hoor ze heeel graag.

alvast bedankt, groetjes, Martine
 
Hoi.
brood leren eten? Laat hem inderdaad maar lekker klooien met zijn stukjes brood. Hij heeft vanzelf door hoe het moet. Doe het eens voor, breng een stukje brood naar zijn mond. Hij pikt het vanzelf op.
Mijn zoontje is nu 13 maand en eten met een lepel????? Kan ie echt nog niet. Hij weet wel dat hij iets met die lepel moet doen; in zijn eten en in zijn mondje. Maar het lukt hem absoluut nog niet. Regelmatig laten we hem lekker aanklungelen. Erg vermakelijk om te zien, geeft wel een boel smerigheid, maar ach. En uiteindelijk zal hij het wel kunnen. 13 maand vind ik ook nog erg jong om zelf met een lepeltje te kunnen eten.
Succes en geniet ervan!!
 
Hoi

Mijn dochter is 11,5 maand. Zij kan wel een stukje brood met haar handen naar haar mond brengen. Dit heeft ze eigenlijk uit zichzelf geleerd, wij hebben niks gestimuleerd ofzo. Ze wil het graag zelf doen.
We hebben zo'n ergonomisch vorkje en lepeltje gekocht. Met zo'n schuin handgreep. Hiermee kan Anne wel een hapje naar haar mond brengen. Maar alleen een paar happen, ze kan niet de hele maaltijd zelf eten.
En ja het is wel een kliederzooi, maar ach dat hoort erbij. En het liefst eet Anne met haar handen. Als het eten dat toe laat dan laat ik haar ook met haar handen eten. Gisteren bijvoorbeeld worteltjes, die kan ze goed met de handen eten.

Ik denk ook dat je niet teveel moet willen. Laat hem maar lekker aanklooien, dan leert hij het vanzelf.

Groetjes Ria
 
Hoi Martine,

Wacht rustig af, zometeen is hij een jaar en dan komt vanzelf de fase waarin hij alles zelf wil doen en jij je er vooral niet tegen aan mag bemoeien.
Nu ziet hij zijn eten nog erg als leuk, te onderzoeken goedje; dan kun je wel gaan zitten wachten tot hij een hele boterham heeft weggewerkt, maar dan zit je na anderhalf uur nog aan tafel: een beetje helpen mag nog best met 10 maanden.

Groetjes,
Michelle.
 
Hoi Martine,
Oh wat herken ik dit zeg! Mijn dochtertje Demi is nu 11 maanden en doet ook met haar vinger erin prikken en dan uitsmeren en op de grond gooien, soms dan geef ik haar een stukje brood aan een kindervorkje en dat vindt ze erg interessant en aangezien ze nog in die fase zitten dat ze alles nog in hun mond stoppen vang je meteen 2 vliegen in 1 klap, ze vindt het reuze interessant zo'n vorkje. Misschien kun je dat eens proberen. Succes ermee.
Groetjes Miranda
 
ik denk dat ze gewoon nog veel te jong zijn om die motoriek onder de knie te krijgen, er zit niets anders op dan gewoon het nog zelf te doen (scheelt je ergenis ook!) en af te wachten wanneer de tijd er wel rijp voor is.

gr sandra (moeder van kim bijna 12 mnd)
 
ik ben nog niet zo ver, maar me wel aan het orienteren. kijk eens hier of er wat voor je bij staat:

http://www.borstvoeding.nl/congres2004/GillRapley.pdf

Hij zal toch wel snappen wat de bedoeling is van die stukjes brood; ik neem aan dat je ze ook wel gewoon voert. Wel typisch, je zou verwachten dat ze alles wat interessant is JUIST in hun mond stoppen. Misschien komt het nog? Gewoon wat laten gaan denk ik, niet teveel een zootje laten worden maar af en toe zelf een stukje laten prikken. Uiteindelijk belandt er geheid een in zn mond...

 
Terug
Bovenaan