Zelf op het speelkleed

<p>Hoi hoi, ik vroeg me af hoe lang jullie kindjes zich kunnen vermaken op een speelkleed of in de box? Bij ons zoontje wisselt het heel erg. S ochtends vaak langer dan einde van de middag, maar zeker niet langer dan een kwartier. Wel als ik ernaast zit. Hij is nu ruim 5 maanden.</p><p>Maar ik vroeg me af of het belangrijk is om dit te stimuleren en zo ja hoe? Af en toe toch een beetje laten mopperen of van een afstandje tegen hem praten? Soms heeft het ook te maken met dat hij meer wil dan dat hij kan denk ik, dus wellicht als hij gaat kruipen dat het sowieso beter wordt. </p><p>Maar hij gaat 1 dag naar het kinderdagverblijf en daar zeiden ze afgelopen keer dat hij niet veel wilde. Kan natuurlijk ook toeval zijn, maar ik dacht straks vind hij het daar ook niks in een box etc... Dus dat vind ik een beetje zielig.. </p>

Nou, een uur heeft mijn kind echt nooit gekund hoor zoals Evi zegt.
Ik heb 2 kindjes (2 jaar en ruim 5 maanden) Het is heel herkenbaar dat ze maar kort kunnen spelen, een kwartier is voor een baby al best lang! Ook als ze ouder worden. Mijn dochter van 2 kan best zelf spelen, maar vraagt in haar spel nog wel aandacht van mij (eten maken voor mij, doktertje spelen, samen een treinbaan leggen) De jongste van 5 maanden houdt het 5 minuten uit op het speelkleed haha. Draait op haar buik en kan nog niet terug dus is er snel klaar mee. Ze zit veel in het wippertje, soms al even in de kinderstoel en kijkt graag naar haar zus en naar mij als we spelen en ik aan het werk ben in huis. 
Ik werk op een kinderdagverblijf en vind het heel normaal dat kindjes, zeker zo klein nog amper zelf kunnen spelen/vermaken. Als ze wat ouder worden, wordt dat echt wel beter maar verwacht geen wonderen. Kindjes vinden het nou eenmaal fijn als je 'meespeelt' en aandacht geeft. En nogmaals, een kwartier is al suuuuperlang! Een uur vind ik bizar lang! 
Er is niks mis met je kindje denk ik zo ;) Laat hem maar lekker in t wippertje zitten en oefen 3-4x per dag op het speelkleed, doe ik hier ook. Die periodes worden dan vanzelf langer!

Heel herkenbaar!! Ons zoontje is nu 7 maanden en hier is het ook maximaal 15 minuten. Zijn we op visite met andere kindjes/baby’s dan gaat het ineens een stukje langer goed. 
Ik dacht pas al ligt het aan ons kleintje of heeft iedereen dat. Fijn om die herkenning te lezen dus !

Op die leeftijd is het inderdaad nog niet zo lang, dat komt vanzelf als hij ouder wordt. Mijn dochtertje van bijna 16 maanden kan al wel langer alleen spelen, maar vaak komt ze wel tussendoor even bij me kijken of iets waarmee ze speelt laat ze dan zien. Als dat onder zelf spelen valt dan kan ze zich ook wel lang vermaken. Meestal red ze dat alleen niet omdat we dan alweer samen iets leuks gaan doen binnen of buiten. Laat haar trouwens wel zelf spelen als ik ga koken dus dan is ze zo een half uurtje zelf aan het spelen. En dan vermaakt ze zich prima. 
Het zelf spelen komt dus vanzelf. Bij het ene kindje eerder dan bij het andere kindje. Daarvoor willen ze graag vermaakt worden en samen spelen. 

Terug
Bovenaan