Zelf spelen

Ik heb een dochtertje van 11 maanden. Een schat van een meid, maar af en toe word ik wel een beetje kriegel van d'r. Ze kan namelijk maar moeilijk alleen spelen. Als ik haar in de box zet, begint ze altijd direct te klagen, en ook op de grond begint ze te klagen als ik  uit haar zichtveld verdwijn. Het enige wat gaat is haar 's ochtends direct na het ontbijt in de box zetten, dan kan ze zich nog wel even vermaken zolang ik me maar niet laat zien. Dan kan ik nog wel douchen en wat huishoudklusjes uitvoeren, maar zodra ze me ziet, en ik weer de kamer uitloop, is het klagen. Zijn er mensen die dit herkennen? Ik wil haar niet teveel verwennen, maar aan de andere kant ook weer niet tekort doen. Bovendien vreet het aan me om de hele tijd haar geklaag/huilen aan te horen elke keer als ik de deur uitloop. Het begint me gewoon vreselijk te irriteren. Ik weet echter niet zo goed hoe ik haar kan leren dat ik er niet de hele tijd  alleen maar voor haar kan zijn!

groetjes, Arlena
 
Hoi Arlena,

Zelf denk ik, dat je nog niet van een meisje van 11 maanden kunt verwachten dat ze zelf een tijd alleen kan spelen. Ik vind het al heel wat, dat je je 's ochtend kunt douchen terwijl zij in de box ligt! Ik deed (en doe) dit altijd als ze slaapt. Mijn dochtertje is nu 19 maanden, en ze speelt steeds beter alleen, maar ze vindt het ook fantastisch als ik met haar meespeel! Geef haar gewoon lekker de aandacht die je kunt geven, en probeer het allerbeste uit de dag te halen. Geniet van haar als je haar oppakt en aandacht geeft, de blijdschap van zo'n gezichtje...daar wordt je toch helemaal warm van! Natuurlijk moet ze ook leren dat ze haar zelf kan vermaken, maar met die leeftijd is een kwartier al echt veel hoor! Probeer je niet te ergeren als ze wat jammert, geef haar lekker wat ze op dat moment nodig heeft. Daar worden jij én je dochtertje een stuk gelukkiger van.....!
Succes!
 
Hoi Arlena,

Ik heb ergens gelezen dat kinderen rond die leeftijd last kunnen krijgen van verlatingsangst. Ze denken dan dat je weggaat en niet meer terugkomt. Geen wonder dat ze dan gaan huilen! Misschien heeft jouw dochtertje daar ook last van.
Het schijnt te helpen als je af en toe Kiekeboe met zo'n kindje speelt. Dan leren ze dat ze je weliswaar even niet zien, maar dat je er wel bent en dat je weer terugkomt. Hier kan natuurlijk even overheen gaan, maar als ze het vertrouwen heeft dat je weer terugkomt zal ze op den duur ook wel zelf gaan spelen in de box. En oh ja, af en toe dan een half uurtje met haar spelen is natuurlijk heel leuk!

Mijn eigen dochtertje is nu 2 maanden dus ik heb dat 'probleem' nog niet zo, weet dus ook niet of het gaat werken maar niet geschoten is immers altijd mis!

Succes en ik hoop dat het helpt!

Jolet
 
Hoi Arlena
Het kan een leeftijdsfase zijn waarin ze zit (verlatingsangst) maar ook een spelletje wat ze met je speelt (als ik jammer mag ik uit de box, krijg ik aandacht van mama, etc)
Van kleins  af aan doe ik mijn  dochtertje na het ontbijt in de box, zodat ik wat huishoudelijke klusjes kan doen. Tussendoor ga ik af en toe even bij ze kijken, en zeg dan bijv. oh wat zit je leuk te spelen , nou gaat mama nog even naar boven. Ze zit dan rustig 3 kwartier of langer te spelen. Ook aan het einde van de middag als ik eten moet koken gaat ze weer een half uurtje ofzo in de box.
Dit deed ik ook zo met haar oudste zus tot ze 20 maanden was, toen werd nr 2 geboren.
Natuurllijk wordt er ook wel eens geprotesteerd, maar doordat het zo'n regelmaat is , is het voor haar de normaalste zaak van de wereld.
groetjes
Melanie
 
Hoi,
Het kan ook zijn dat ze zich verveeld omdat ze al haar speelgoed al kent?
Mijn zoon was altijd gauw uitgekeken in de box (15 min) en verveelde zich.
Toen heb ik bijna al het speelgoed uit de box gehaald en opgeborgen in een doos.
nu doe ik elke rouleer ik het speelgoed van dag tot dag en zo blijft hij z,n speelgoed interesant vinden en speelt hij steeds langer aleen.
mischien een tip?
veel succes!
Virginia, mama van Koray
 
Terug
Bovenaan