zelf spelen

hallo,

Ik heb een vraagje. Mijn dochter is 10 maanden. Moet ik haar nog veel op schoot houden om te vermaken of moet ze zelf leren te spelen. Ben zo bang dat ik haar te weinig aandacht geef. Volgens mijn man geef ik haar juist te veel aandacht. Ik ben erg benieuwt hoeveel aandacht jullie aan de kinderen geven. Alvast bedankt.
 
volgens mij had je daar al wel lang mee kunnen beginnen, dus een beetje gelijk heeft je man wel.
dat je haar teveel aandacht geeft wil ik ook niet zeggen, maar het is (naar mijn mening) wel zo dat een kind zich vanaf heel vroeg zelf moet leren vermaken.
Als je nu steeds met haar speelt, kan ze zich waarschijnlijk moeilijk zelf vermaken.
Op die manier maakt een kind zich ook los van je en dat is ook weer erg belangrijk.
Hoe dan ook probeer het gewoon eens en als ze zich niet zelf kan vermaken, speel dan eens op de grond met haar samen, zo is ze toch los van je en speelt ze toch ook met je samen.
en als ze te weinig aandacht krijgt geeft ze dat heus zelf wel aan hoor.
succes ermee, groetjes Martine
 
Hoi!!

Begin anders met een paar minuutjes en bouw het zo langzaam op.
Gelukkig vermaakt mijn dochtertje (bijna 7 maanden) zich prima, een half uurtje in de box of op de grond, of in haar wipstoeltje wawa kijken of  met een paar speeltjes.
Regelmatig afwisselen (heb ik gemerkt) werkt heel goed hier :)

Succes ermee!!
 
Kinderen van een maand of 2 kunnen al eventjes (bijv. een kwartiertje) in de box alleen spelen heb ik geleerd op het consultatiebureau. Noortje is nu 8 maanden. Ik speel meestal eventjes (een kwartiertje) met haar op schoot en leg haar dan in de box of op de grond op een speelkleed. Ze kan zich daar al heel goed zelf vermaken. Ook goed is om ze regelmatig op de buik te draaien als ze dat nog niet zelf kunnen. Om de nek- en schouderspieren sterk te laten worden. Noortje kan gerust een half uur alleen spelen. Soms geef ik haar even wat aandacht, even lachen en praten met haar of een nieuw speeltje in de buurt leggen. Ze probeert ze dan zelf al te pakken (hierdoor heeft ze ook leren rollen). Ze draait nu op haar buik 180 graden rond in de box en wil alles ontdekken. Erg leuk hoor. En het is voor een kind ook goed om zo moe te worden en tot rust te komen en zelf dingen te doen. Ze gaat na een half uurtje spelen altijd heerlijk makkelijk slapen.

Groetjes en succes met uitproberen.
 
Mijn zoontje van bijna 10 maanden kon/kan zich zelf ook niet goed vermaken. En ik denk voor een groot deel dat dat komt omdat wij hem te veel verwend hebben. In het begin tilde we hem bij elke kick op. En mijn vriend is er al helemaal niet goed in...die vind alles zielig.
Dus het gevolg is dat hij in het begin helemaal niet zelf kon spelen.
Vanaf een maand of 7 zijn we gaan oefenen. Hij ging toen ook voor het eerst naar de creche dus daar konden ze hem natuurlijk niet de hele dag op schoot houden.
Het oefenen deden we door steeds naast hem te gaan zitten spelen en niet elke keer op schoot pakken.

Ik moet zeggen dat het al veeel en veel beter gaat.
Hij kan zich nog steeds niet lang vermaken en bleert nog steeds veel als hij niet meteen opgepakt wordt maar het is al stukken beter.

Als ik jou was zou ik haar toch zo af en toe alvast een beetje alleen laten spelen. Hoe ouder ze worden hoe lastiger het wordt.
Ik heb nu stiekem ook wel eens spijt dat ik er niet eerder mee begonnen ben. hihi
 
Terug
Bovenaan