zelf spelen

Hallo,
Ik heb een zoontje van ruim twee jaar en als ik met hem thuis ben kan hij zich niet alleen vermaken. hij hangt steeds aan mijn broek. Alleen als ik even de ruimte uit ben zit hij soms ineens zoet te spelen.
Op het kinderdagverblijf schijnt hij wel heel goed alleen te kunnen spelen.
Hoe is dat bij jullie? Hebben jullie tips om hem alleen te leren spelen? Hoelang kunnen kindjes van 2 zich alleen vermaken? Vraag ik misschien teveel van hem?
We hebben er een kleintje van 5 maanden bij en ik hoop dat hij zich straks wel wat beter kan vermaken, maar dan zijn ze natuurlijk ook met z'n tweeen.
Groetjes
 
Moeilijk he! Mijn zoontje is ook ruim 2 (van oktober). Hij kan zich op zich wel heel goed vermaken. Ik zelf ben "hoogzwanger" daardoor kan ik nu niet zo heel veel met 'm. Meestal ga ik heel even met 'm zitten spelen en dan zeg ik na een minuut of 10, nu gaat mama even dit of dat doen en dan moet je weer even zelf spelen, dat werkt eigenlijk best goed. Als ik dan met andere dingen bezig ben, dan hoor ik eigenlijk vaak wel wat hij zit te vertellen enzo, daar reageer ik dan wel op, zo ben ik wel 'betrokken' bij zijn spel.
Wat ik ook doe, is hem een groot compliment te geven als hij een hele poos zelf heeft zitten spelen. Dan glundert hij van oor tot oor, en is hij volgens mij gemotiveerd om de volgende keer weer zoet te gaan spelen.

Wat ik wel grappig vind is dat hij het van mijn man niet accepteerd. Ik ben volledig thuis en mijn man werkt 5 dagen in de week. Bij mij weet hij dat ik er niet altijd tijd/zin in heb, maar mijn man heeft toch wat "goed-maak-gedrag" (zo noem ik het, niet dat hij wat goed te maken heeft) Dus als hij 's avonds thuis komt, na het eten speelt hij altijd nog even samen met 'm, en in het weekeind speelt hij de hele dag door ook vaak met 'm, grappig om te zien vind ik dat hij bij mijn man dus net zolang door zeurt tot hij zijn zin krijgt en bij mij meestal niet.

Succes ermee
Groetjes Kirsten
 
Bij mijn mannetje (20 maanden) is het een beetje wisselend.
Met zijn grote zus speelt hij wel lekker maar zij wil ook weleens alleen spelen en dan wordt ie weggeduwd en komt ie huilend naar mama.
Maar als zij naar de psz is en ik hem alleen heb, is ie soms echt heerlijk zelf aan het spelen (even geen last van zijn zus)
Hij speelt met een keukentje en kookt iets lekkers voor me (komt daar dan ook mee naar me toe) of hij wil een boekje lezen (met mama) of hij maakt een magneet bal die hij weer in en uit elkaar haalt.
Op zich kan hij zich gelukkig wel goed vermaken, verwacht inderdaad niet teveel ze kunnen zich echt nog niet een uur ofzo alleen vermaken.
Ik wissel het ook vaak een beetje af, even alleen spelen en daarna samen stofzuigen of de was in de machine doen enz.
Het moet naar mijn mening ook wel een beetje in balans zijn, even samen spelen en dan weer alleen, geef hem bijv een doos blokken bouw even samen met hem en vervolgens zeggen dat ie zelf moet gaan bouwen.
Het is bij het kdv ook altijd anders, ten eerste zijn er meerdere kinderen het is drukker, de leidsters hebben echt geen tijd om met ieder kind apart te gaan spelen en nog iets belangrijks hij voelt zich bij jou het meest op zijn gemak dus laat ie zich ook makkelijker gaan met "zeuren"
Het is toch wel iets moeilijks hoor, mijn zoontje wil graag de aandacht als ik sta te koken, vaak heb ik daar geen zin in maar soms mag ie "helpen", maar ja dan wil grote zus ook en dan..........
je snapt het al het is niet altijd even makkelijk.
Martine
 
Terug
Bovenaan