Zelf suiker prikken

<p>Hallo allemaal </p><p> </p><p>Wie van jullie moet ook suiker prikken?</p><p>Weten jullie welke waardes je moet hebben?</p><p>Ik moet nu drie weken lang iedere dag 4x prikken. </p><p>Vind het zelf best veel dat ik prikken moet. De meeste wat ik hoor hoeven maar drie dagen in de week. </p><p>Alvast super bedankt voor jullie reacties </p><p> </p>

Ik denk dat als je suikers goed zijn, je niet zolang 4x hoeft te prikken hoor. Maar is je niet uitgelegd hoelang je na het eten moest prikken en wat de waardes moeten zijn? Ik moest een uur na de maaltijd prikken en moest toen onder 7,8 zitten en nuchter onder de 5,3 

Ik moet ook prikken.
begonnen met 3 weken 4x per dag en nu nog 2 x per dag en 2x in de week 4.
ik moet na 1,5 uur onder de 7 zitten maar volgens mij verschilt dit per ziekenhuis?
ik heb tot nu toe wekelijks contact gehad met een diabetes verpleegkundige om te bespreken hoe het gaat.

Ik heb twee keer een dagcurve bijgehouden (los van de echte glucosetest waarbij je dat drankje moet drinken)
Ik moest dan nuchter prikken, voor elke maaltijd, 1,5 uur na het ontbijt, de lunch en het diner, en dan nog voor het slapen. Dus 8 keer. 

Als verpleegkundige wordt tijdens de opleiding geleerd dat tussen de 4 en de 8mmol/L normale waardes zijn. 
4punts dagcurve 3 weken lang vind ik erg veel en lang hoor. Dat gaat goed pijn doen aan je vingers en lijkt mij niet echt van meerwaarde tenzij je echt zeer wisselende suikers hebt en zeer afwijkende waardes van onder de 4 of boven de 15. 

Ik heb tijdens mijn zwangerschap ook diabetes gehad. Ondanks dat mijn waardes niet bijzonder hoog waren na de test moest ik direct beginnen met prikken. Vanaf 28 weken tot de bevalling elke dag 4x per dag en elke 2 week controle in het ziekenhuis voor de waardes. In 10 weken tijd slechts 1x een hogere waarde gehad. Maar mocht helaas niet stoppen met prikken. 

Wat een verschillen zeg. Ik prik nu zo een 2 maanden ook zelf. Eerste week moest ik 4 dagen prikken met verschillende curves. Sindsdien 2 dagen per week en 4x prikken per dag (nuchter, na ontbijt, na lunch, na avondeten). Ik prik 2 uur na de maaltijd en nuchter moet 5,3 zijn en na eten max 6,7. Eens per 2 weken mail ik mijn waarden naar de verpleegkundige en daar krijg ik dan feedback op 
Heb je helemaal geen uitleg gekregen?? Normaal gesproken moet het je toch uitgelegd worden welke waarden je moet hebben, hangt ook erg af van hoe lang je na de maaltijd moet prikken.

https://www.google.nl/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.nvog.nl/wp-content/uploads/2018/02/Diabetes-mellitus-en-zwangerschap-2.0-04-06-2010.pdf&ved=2ahUKEwjmsaiBnq3kAhXELFAKHbJBBWwQFjACegQIARAB&usg=AOvVaw2on4d8SwcekMkKppYPB-c2
Heb nog nooit een link hier geplaatst. Het is, als het goed is, de link naar de (pdf) richtlijn diabetes en zwangerschap van het NVOG. Je kunt ook googlen op 'richtlijn zwangerschapsdiabetes' en dan die van het NVOG aanklikken. Kan je in ieder geval wat meer informatie geven. Echter als je echt twijfelt zou ik na het weekend even met je zorgverlener overleggen. 

Terug
Bovenaan