Zelf willen eten

A

Anoniem

Guest
Mijn zoontje Lars wil tegenwoordig zelf eten.
Maar hij maakt er een zooitje van.
Hij gooit van alles op de grond.
Hij eet ook wel wat.
Nu dacht ik dat het goed was om hem het zelf te laten doen.
Maar volgens mijn vriend, leert hij hier niets van.
Hoe doen jullie dat?

Alvast bedankt.

groeten
Rachel

Hoi Rachel,
mijn zoontje is nu 13 maanden en wij laten hem sinds een maand of zo die dingen eten die hij redelijk zonder knoeien zelf kan eten dus stukjes gekookte aardappel, worteltjes, peultjes, sperziebonen, bloemkool, broccoli en zijn boterham en fruit in stukjes natuurlijk. ALs we rijst of pasta eten dan krijgt hij dit nog gewoon gevoerd van een lepeltje. Groetjes,
Pauline

Hoi Rachel,
bekend probleem hoor! Wij geven ons zoontje (14mnd) boterham met 1 of 2 stukjes voor hem neergelegd (maar alleen als er iets opzit wat niet teveel knoeit!). Die doet hij dan zelf in z'n mond. Als wij hem boterhamstukje geven, haalt hij het er vaak zelf uit en stopt t er dan opnieuw in...
Met fruit geef ik hem banaan soms in halve stukjes, net als appel en mandarijn. Als het fruithap is, dan geef ik het hem, maar als hij lepel vastpakt, probeer ik het samen te doen. Bij groentehap idem.
Ik denk dat je kindje er wel degelijk iets van leert hoor!! Er is zelfs een bepaalde methode/ gedachte/ stroming/ theorie (of hoe noem je dat) Rapley genaamd die je aanraadt vanaf 1e vaste voedsel je kindje zelf te laten eten, in stukjes, omdat je kindje dan zelf de vorm en substantie van eten ervaart. Details weet ik er niet van, niet in verdiept, maar zoiets is het.
Succes ermee, groetjes mira, mama van jaap (14mnd)

Hey,

Mijn dochter Tess (7-3-'07) wil ook alles zelf eten. Voeren lukt ook gewoon niet meer.
Het wordt ook bij ons een enorme knoeiboel, maar het gaat steeds beter.
Met een lepeltje of een vork weet ze het nu aardig in haar mond te krijgen.
Mijn idee is dat ze hier zeker van leren, en tja  voeren lukt ook niet meer dus dan maar zo!
Groetjes  

Terug
Bovenaan