zelfstandig buitenspelen

Hallo allemaal,

Ik zit eigenlijk meer op het zwanger/december forum, want ik ben in blijde verwachting van onze tweede.

Maar ik heb ook een geweldige zoon van 3.5 jaar oud en ik wil eens iets aan jullie voorleggen:

Bij ons in de straat/blok spelen er al vrij jonge kinderen alleen buiten. Mijn man en ik vinden dit toch wel een heel eng idee, hoor. Er zijn hier sloten in de buurt en uiteraard kan hij nog niet zwemmen. Op zich is het hier wel een vrij rustige buurt en zou ik met hem kunnen afspreken dat hij bv in de poort blijft enzo, maar ik blijf het doodeng vinden.

Ook zegt mijn gevoel dat hij echt gewoon nog iets te klein is hiervoor, maar soms breekt mijn hart als hij dan in zijn eentje in de tuin aan het fietsen is. Hij zit er verder helemaal niet mee, hoor, hij vermaakt zich (nog) uitstekend in zijn eentje.

Ben dus heel benieuwd hoe andere ouders hier tegenover staan en of ik misschien toch wat te watterig ben ofzo, haha!
Graag jullie reactie!

Groetjes,
Ilona78
 
Hai Ilona

Ik ben  blij  verrast met jouw onderwerp. Ik zit met echt PRECIES hetzelfde. 'Gelukkig' wordt het nu weer kouder buiten en kan ik het wat makkelijker hebben met de gedachte dat hij nu makkelijker binnen speelt. Maar ook hier in de wijk spelen allerlei kindjes en ook wij hebben hier erg veel sloten. Er is zelfs een klein speeltuintje naast een sloot gebouwd, waar maar een klein, laag  hekje voor staat en langs die sloot (metertje of 300 - 400 lang gok ik) staat helemaal niets. Ook ik vind het doodeng en hij is nog nooit alleen naar buiten geweest. Hij luistert heel erg goed, maar toch he... Onze zoon is in augustus drie jaar geworden dus misschien een paar maandjes jonger dan die van jou, maar veel verschil zit er niet tussen toch? De kindjes die hier spelen zijn net even iets ouder: vijf ofzo. Die kunnen meer, mogen meer en hebben uiteraard weinig verantwoordelijkheidsgevoel voor jongere kindjes, ze zijn zelf nog zo klein. Ik ben als de dood dat er iets gebeurt. Als hij in de sloot zou vallen, raken kleine kindjes daar volgens mij niet van in paniek (omdat ze daar volgens mij de ernst nog niet van kunnen inzien) waardoor er geen (of te laat) hulp wordt gehaald noch geboden. Ik zit dus met hetzelfde probleem-gevoel en misschien dat e iemand zich hie meldt die ons gerust kan stellen. Want volgend voorjaar zijn ze wel bijna vier jaar en dan moeten we wel he  Ilona, hahaha! (Pffff!)

Groet,

Anouk
 
Hai Anouk,

Ben allang blij dat ik niet de enige ben, haha!! Errug lastig allemaal hoor, je wilt ze tenslotte ook niets ontnemen.
Ik kan niet  anders herinneren dan dat ik zelf altijd buiten was, dus ik zou het heerlijk vinden voor hem.

Maar inderdaad, we hebben "gelukkig" weer een paar maandjes meer de tijd om aan het idee te wennen, want we zijn aankomend jaar absoluut aan de beurt, ben ik bang!

Nou, sterkte en we houden elkaar op de hoogte!

Groetjes,
Ilona
 
Hoi,
Wij hebben een zoon van 4 1/2 jaar, een zoon van bijna 3 en nog een zoon van 15 mnd. De oudste speelt sinds afgelopen zomer alleen buiten. We hebben hem precies verteld waar hijmag spelen. In het begin hield ik hem in de gaten en als hij niet luisterde vertelde ik hem dit ook heel duidelijk en haalde ik hem naar binnen. Als hij bij iemand binnen wilde spelen moet hij dit eerst vragen zodat ik weet waar hij is. Wij hebben ook water in de buurt (niet heel dichtbij maar toch eng). Wij hebben verteld dat daar een watermonster zit. Hij is daar erg bang voor en wil er ook niet naartoe. Sommige mensen vinden dit zielig maar ik wil hem ook niet op de buik in het water vinden.
Onze zoon van bijna 3 speelt ook buiten. De hele zomer heb ik hem in de gaten gehouden en hij mag niet van de stoep af. Hij heeft dit zo goed gedaan dat ik hem nu wel eens alleen buiten laat. Ik ga wel regelmatig kijken hoor!!!
Succes ermee!!
 
hoi,
bij ons in in het kind rijke wijk,
lopen er ook vele kinderen rond de drie jaar alleen over straat!
ze komen niet bij mij uit de straat maar bij ons achter en soms wel 2 blokken achter ons.
ik kijk vaak naar buiten en vind het dood eng die kinderen die over steken.
want nee ze kijken niet uit bij het oversteken en doen gevaarlijke kunstjes op de glijbaan die 2 meter! hoog is.
en pa of ma zijn nergens   te bekennen
mijn zoon van ruim 3 jaar mag ook niet alleen buiten.
hij zal uit eindelijk in de straat mogen spelen, niet oversteken en mama die buiten in de tuin bezig is,want ik weet zeker dat mijn zoontje de hoek om gaat.
en ja dat is natuurlijk ongehoorzaam, maar het risico dat hij dat gaat doen en dan onder een auto of brommer ligt.
ik vind 4 jaar en dan nog met toezicht een mooie leeftijd, om buiten te spelen.
als ze hun zwem diploma hebben dan mogen ze wel zonder toezicht en ook moeten ze het oversteken wel onder de knie hebben.

natuurlijk is ieder kind anders,
succes
 
Hoi, nou mijn oudste is 5 jaar en 3 maanden, de jongste is 3 1/2 jaar. Heel soms mag de oudste heel kort alleen buiten spelen, maar dat doe ik echt niet met een gerust hard. De jongste mag het absoluut niet! Zij stond 1/2 jaar terug op een middag bij een klasgenootje van de oudste op de stoep, 2 straten verder. Mijn vriend die met hun mee naar buiten was was ze een ogenblikje uit het oog verloren. Ik heb natuurlijk wel de verkeerde achtergrond (heb enige tijd in een tbs-kliniek gewerkt, waardoor ik weet hoe lang/vaak mensen de mist in kunnen gaan voor ze achter de tralies belanden) en woon in een achterstandswijk in de stad. Maar ja, ik woon ook in een bovenwoning, met 2 kinderen die heel graag buiten spelen. En moeders heeft niet altijd zin om mee de kou in te gaan. Tot nu toe houd ik het toch tegen en ik verwacht dat dat eigenlijk nog best een tijdje zal kunnen duren.
 
Het ligt denk ik heel erg aan de buurt waar je woont. Ik woon in een straat waar bijna geen auto's rijden en de buurtkinderen allemaal in de tuin van mijn overbuurvrouw spelen, welke ik vanaf mijn woonkamerraam kan zien.
Ik zet wel eens mijn stoel bij het raam en laat mijn dochter (nu 3 1/2) alleen buiten spelen, met de afspraak dat ze alleen aan de voorkant van ons huis speelt (inclusief de tuin van de buurvrouw). Dat doet ze heel braaf, ze blijft ook meestal op de stoep, terwijl je bij ons in de straat best op straat kan spelen.
Mijn dochter is een echt buitenkind en speelt al met kinderen uit de straat sinds ze 2 is. Toen was ik er constant bij, ook al zeiden de oudere kinderen dat ze wel op zouden letten. Vanaf deze zomer heb ik een bankje voor mijn huis staan, waar ik op mijn gemak een boekje kan lezen, terwijl zij in de straat speelt. Dan mag ze wel de hoek om, zolang ik haar maar hoor. En we hebben éénrichtingsverkeer, dus de auto's komen dan eerst langs mij.
 
hoi
ik vind het ook eng
mijn man heeft een dochter van nu net 5
en ze wil graag buiten spelen
op de fiets mag ze van mij niet aleen want na het veldje voor de deur komt een erg drukke weg, moet er niet aan denken dat ze de weg opschiet
naast de flat zijn veldjes waar ze mag spelen en niet over steken
dan weet ze heel goed en doet het ook niet
ook speelt ze aleen voor de flat met stoep krijt of dr skippy bal
er zijn wel kinderen in de buurt maar ik wil ook niet dat ze zomaar mee gaat met hun zonder dat ik het weet
ik vind dit normaal
moet toch weten waar ze is
tja en er zal een tijd komen dat ze veder gaat enmag en we moeten het vertrouwen dat ze weer terug komen
maar het is wel moeilijk
 
Terug
Bovenaan