Zelfstandig eten

<p>Mijn dochtertje van 18 maanden wilt absoluut niet zelf eten. Niet eens een poging tot. Verder is ze heel zelfstandig ze vermaakt ze prima alleen alleen het eten gaat nog zo moeizaam. Ze is sowieso heel kieskeurig met eten ( hoort erbij denk ik ) </p><p>iemand tips hoe ik t zelfstandig eten kan stimuleren ?( met bestek ) </p>
 
Ik zit nog te wachten op mijn eerste spruit, maar mijn buurtjes beide huisarts doen dit geweldig vind ik. Tafel dekken iedereen aan tafel, rustig aan eten ongeveer 30 min. En of ze nou wel of niet eet, als papa en mama klaar zijn word het bord gewoon weer weg gehaald en opgeruimd, ze word niet aangemoedigd of geholpen. Als ze trek heeft eet ze en anders maar niet.
 
Mijn dochtertje is bijna 17 maanden. Ik help haar deels, hangt een beetje af wat het is en hoe moe ze is. Yoghurt is nog een beetje lastig voor haar, dus zij krijgt een lepel en ik geef haar ondertussen ook eten. Brood kan ze prima zelf en als ze het niet eet, dan haal ik het na een tijdje weg. Avondeten als ze naar het kdv is geweest is ook lastig om zelf te doen, dan is ze gewoon te moe.
Met bestek hoeft nog niet van mij. Met de handen is ook goed (hoewel dat ook met yoghurt lastig is). 
Ik zou zeggen, bestek komt later wel en houd je doelen klein. Niet meteen alles willen, maar beginnen met wat jij inschat dat ze kan (fruit, koekje, brood,...). Geen strijd om maken, die kun je alleen maar verliezen. 
 
Gewoon een bordje met alles in vuistgrote stukjes zodat ze deze met de handen kan eten.   Dus gewoon een heel gekookt worteltje of bijv stronkje brocolli. Stukjes aardappel. Zou vooral niet te veel hameren op mes en vork. Laat ze gewoon een beetje spelenderwijs ontdekken met de handen, dan is het wellicht een stuk leuker om te eten.
 
Eten met de handen is juist super goed voor de ontwikkeling! Het is voor kinderen heel belangrijk om bekend te raken met verschillende texturen. Dus eigenlijk eerst met de handjes eten en daarna pas naar bestek toe. Mijn zoon is pasgeleden twee geworden en eet nu bijna alles met vork of lepel (alhoewel met lepel soms nog wel lastig is zonder dat er dingen afvallen), maar als hij echt heel moe is wil hij toch vaak nog graag met zn handen eten of moeten wij hem helpen met voeren. En ja, hier ligt ook regelmatig wat op de grond, maar dat hoort nu eenmaal bij peuters denk ik dan... als hij het maar niet expres op de grond gooit, want dat is een ander verhaal ?. 
 
Terug
Bovenaan