Zelfstandig eten

<p>Mijn dochter is nu net 1 jaar (30 september). </p><p>Ze eet wel der eigen boterhammetje, en een koekje,soepstengel etc. </p><p>Maar avondeten gaat over de hele tafel/grond of de hond wordt gevoerd. Vanaf wanneer laat je een kindje echt zelfstandig eten? Ik geef der nu meestal zelf eten zodat ze ook echt avond eten binnen krijgt. En wat voor fruit mag een kindje zo in de hand krijgen? </p><p>Ben bang dat ik der te grote stukken geef.</p><p> </p>
 
Onze dochter is 2,5 en kan nu sinds een aantal maanden een bordje avondeten eten. Echter valt er nog geregeld wat op de grond. Denk dat ze richting de 2 jaar ging toen ze doorkreeg dat eten met een vork of lepel gegeten kan worden, dus je zult echt nog even geduld moeten hebben. We zijn begonnen met krieltjes, stukjes vlees en groenten die ze met de hand kon eten. Denk dat dat ergens tussen 1 en 1,5 jaar was
 
Mijn dochter is 15 maanden en krijgt vanaf dat ze ongeveer een jaar was vaak een bordje met ‘droog’ eten wat ze zelf kan eten (wat pasta of aardappeltjes, wat hardere groente zoals stukjes gekookte wortel en wat kleine stukjes vlees) en terwijl ze heel hard haar best doet dat aan een vork te prikken en in haar mond te krijgen, schuif ik de rest van de maaltijd naar binnen. Gebeurt vaak genoeg dat ze halverwege har droge stukjes in het bakje met eten gooi wat ik haar voer, maar zo kan ze in elk geval zelf oefenen en bezig zijn. En van de zomer op de camping mocht ze alles zelf doen, maar dan zat ze gewoon met alleen een luier in een plastic kinderstoel en ging ze direct erna onder de douche...
 
Ons zoontje eet volledig met de pot mee sinds hij 1 jaar is, hij is nu 13,5 maand). Hij weigert om eten van ons te krijgen en wil het zelf doen. We hebben daarom nu silliconen borden gekocht die vastplakken aan de tafel en laten hem geheel zelf eten. Vaak is dit nog met zijn handen en wordt het een behoorlijke chaos, maar hij eet wel alles op. Hij gaat alleen gooien als hij vol zit (en we doen heel erg ons best dit af te leren haha). Hij probeert met bestek te eten maar dat is echt nog heel moeilijk. Nu houdt hij dus voor de vorm een lepel/vorkje in zijn hand terwijl hij met zijn andere hand het eten naar binnen werkt. 
Yoghurt mogen we overigens wel geven, dan wil hij niet zelf doen.
Qua grote stukken, hier worden partjes mandarijn bijvoorbeeld gewoon zelf gegeten net als een banaan. Druiven maak ik klein. Ik geef best wat grote stukken, hij kan op deze leeftijd prima kauwen. Ik blijf er wel altijd bij.
 
Wanneer ze er aan toe zijn.. het ene kind wil met 12 maanden al niet meer gevoerd worden, een ander vindt het prima om met 2 jaar nog steeds gevoerd te worden.
Hier 2 meiden van 3 jaar en 14 maanden. De oudste eet erg langzaam en slecht als ze zelf eet, altijd al gedaan. Ze eet wel zelf,maar regelmatig stop ik er tussendoor nog een hap in. Anders eet ze écht bijna niks. 
De jongste wil niet gevoerd worden, dus eet ook veel zelf. Ze vindt het fantastisch om met een vorkje te prikken, dus ik maak hapklare hapjes en dat prikt ze zelf aan dr vork en stopt ze zelf in haar mond. Tussendoor probeer ik ook nog wat hapjes naar binnen te voeren, zonder dat ze het bewust doorheeft. 
Maar t is altijd een vreselijke bende daarna, voordat ze enigszins netjes kunnen eten zijn ze wel 2.5 jaar hoor... 
En zodra de jongste klaar is met eten (en dat is altijd heel plotseling..) gaat ze ineens met dr eten gooien, het fijnknijpen en over de tafel uitsmeren..  Zo vies!
 
Fruit eet de jongste ook goed zelf. Druiven door de helft, appel en peer in dunne schijfjes, banaan in dunne plakjes, mandarijnenpartjes door de helft. Ook dan eet ze het graag met een vorkje.
Ze stikken écht niet zomaar hoor. Als iets te groot is en ze krijgen het niet weg, dan spugen ze het 999 van de 1000 keer gewoon uit!
 
Fruit eet de jongste ook goed zelf. Druiven door de helft, appel en peer in dunne schijfjes, banaan in dunne plakjes, mandarijnenpartjes door de helft. Ook dan eet ze het graag met een vorkje.
Ze stikken écht niet zomaar hoor. Als iets te groot is en ze krijgen het niet weg, dan spugen ze het 999 van de 1000 keer gewoon uit!
 
Wij hebben onze dochters eigenlijk super weinig gevoerd. Gewoon eten op het bordje gelegd en zelf laten eten (Rapley) dus al vanaf 6m. 
Natuurlijk verslikken ze zich weleens en moeten ze hard hoesten. Maar zolang ze hoesten of geluid maken, stikken ze niet en moet je dus ook niet ingrijpen. 
Ik vond het zo veel makkelijker. Ik kon zelf ook gewoon eten en s avonds doek over tafel, stoel en grond en klaar:) 
 
Terug
Bovenaan