Zelfstandig in slaap vallen

Mijn kleine pruts is bijna 2maand oud.
Ik hou goed haar wakkertijden in't oog. Dus na 1u-1,5u probeer ik ze in slaap te krijgen.
Nu gewoon in bed of box leggen en hopen dat ze in slaap valt lukt jammer genoeg niet.
Ik moet haar altijd inbakeren, en op mijn arm houden al wiegend.
Zo valt ze in slaap en kan ik ze al slapend wegleggen.

Iemand tips om zelfstandig in slaap te vallen te oefenen?

Lieve groetjes

Ze is nog zo klein, geef het tijd! Het is op die leeftijd heel normaal dat ze nog niet zelfstandig in slaap vallen. De wereld is nog zo groot, en zij nog zo ontzettend klein. Lekker veilig ingebakerd en/of bij papa en mama geeft de hoognodige rust om in te slapen. Ga gewoon zo door, en probeer af en toe het ritme wat te veranderen om meer richting zelfstandig inslapen te gaan (steeds iets eerder neerleggen, bijvoorbeeld), maar overhaast het niet. Het komt vanzelf goed, en je geeft je kleintje nu een heerlijk veilige basis =)

Ik heb onze jongste tot bijna 4 maanden elke keer in slaap gewiegd: hij viel dan in slaap in de draagzak,  wipstoel of mijn armen en legde hem dan voorzichtig in bed (ik probeerde hem wel steeds in bed in slaap te laten vallen hoor maar was altijd huilen) Op een gegeven moment ging het vanzelf beter  met zelf in slaap vallen; juiste moment vinden (niet te mie niet te wakker) speentje, knuffeltje,  wel/geen deur open, je leert je baby ook steeds beter kennen wat hij/zij nodig heeft om in slaap te kunnen vallen.  Nu met 5 maanden wieg ik hem alleen in nog in slaap als hij moeite heeft omdat hij bv te moe is omdat ik hem net te laat in bed leg.

Vanaf een maand of 4 kun je dat gaan oefenen. Daarvoor is elke vorm van slaaptraining overbodig want ze kunnen het nog niet leren. Ook slaapadviseurs raden het pas vanaf 4 maanden aan. 
En dan kies je een troostmethode die je consequent volgt. Dat kan alles van laten huilen tot erbij blijven en in het bedje troosten zijn. Wij hebben voor dat laatste gekozen en het duurde een maandje in afnemende mate voor ze het echt goed ging doen. Maar ook daarna hebben we drama nachten hoor. Ziek, tandjes, verlatingsangst, honger enzo. Maar het werd wel zo dat we haar op bed konden leggen en dat ze met hooguit een of twee keer terug lopen eventjes, zelf ging slapen. Zeker toen ze rond 6/7 maanden de speen zelf terug kon stoppen werd dat inslapen voor slaapjes beter. 
Maargoed. Jouw kindje kun je gerust nog op elke manier en op elke plek in slaap proberen te krijgen. Er valt niks te wennen nog, die capaciteit is er nog niet. En sommige kindjes gaan na een maand of vier vanzelf beter zelfstandig inslapen zonder slaaptraining. 

In een boek dat ik lees (slaap baby slaap), staat dat ze dit rond de 4 maanden zelf beter onder de knie kunnen krijgen (zelfstandig in slaap vallen). Ik zou me er dus niet druk om maken en je baby lekker wiegen, ook al is het soms wel tijdrovend. Mijn kindje van 7 weken moet ook altijd in slaap gewiegd worden anders blijft hij huilen. Mensen zeggen wel eens "waarom laat je hem niet gewoon even huilen dan valt hij vanzelf wel in slaap". Ik ken mijn kind en weet bij een bepaalde huil dat hij echt niet zelf in slaap gaat vallen. Dusss doen wat werkt voor jullie en nog niet teveel verwachten van je kleintje. Komt goed!

Je kind is daar te jong voor. Wij hebben oas na 6 maanden geprobeerd de baby zelf in slaap te laten vallen. En waarom zou je het nu al willen? Toch heerlijk om je kleine zo dicht tegen je aan te houden. 

Terug
Bovenaan