Zelfstandig leren slapen

Hey allemaal,

Mijn zoontje is nu bijna 16 maanden. Tot ongeveer 7/8 maanden is mijn zoontje in de armen in slaap gewiegd vanaf daarna en ja ik weet het te laat maar vanaf erna zijn we hem gaan leren zelfstandig in slaap te vallen. Dat ging heel goed maar dan wel in ons bed. Hij kreeg dus zijn laatste fles in ons bed en daar viel hij is slaap als hij toen eenmal sliep legde ik hem over in zijn eigen bed en zo sliepen we de rest van de nacht. Tot precies vandaag toe heeft zijn bedje op onze slaapkamer gestaan ivm plaats te kort (wonen bij schoonouders). Omdat er een tweede kindje bij komt moest er dus plaats gemaakt worden en hebben we van de kleinste slaapkamer toen nog waskamer/washok nu mijn zoontje zijn slaapkamertje van gemaakt. Ik wil hem dus ook heel graag leren om zelf in slaap te vallen in zijn eigen bed en kamer. Dat is vandaag gelukt wel na half uur krijsen en huilen en ik moest er dan naast blijven zitten een liedje zingen en aaien over zijn hoofdje en toen sliep hij eindelijk. Hoe leer ik m nou helemaal zonder mama of papa en zonder liedje of aaien over hoofdje in slaap te vallen. Dat we eigenlijk hem in bed leggen en zeggen slaaplekker tot morgen en hij dan gewoon slaapt.
Ik weet dat we er te laat me beginnen en ik weet ook dat dit idd veel tijd kost maar mijn vraag is HOE??

Hihi
Iemand tips voor mij?
 
Stap voor stap. Het is knap dat hij al na een half uur in slaap is gevallen. De tijd steeds korter maken en steeds minder doen. Zo hebben wij het met onze dochter gedaan. Ze heeft een knuffel en daarmee valt ze nu in slaap door het over haar gezicht te wrijven

Succes
 
Je geeft het zelf al heel goed aan. Jouw kindje moet het leren en dat kost tijd. Ik ben zelf geen ervaringsdeskundige hierin maar mijn instict zou zeggen: een vast ritueel voor het slapen gaan en kijken hoe hij op een rustige manier in slaap valt. (Erbij blijven, knuffelen, flesje, zingen) en dit met kleine stapjes afbouwen. Vooral je stemgebruik zou ik als eerst proberen af te bouwen omdat ze hier alert van blijven.

Ben ook wel benieuwd hoe het gaat als hij 's nacht wakker wordt. Lukt het hem dan wel om zelf in slaap te vallen?

Ik wens je veel succes en vooral ook veel geduld. Hopelijk kan je snel stapjes maken. Iedere stapje is er 1 hoe klein hij ook is.
 
Je geeft al aan dat er een verandering is gekomen in slaapomgeving. Dat lijkt misschien niet zoveel, maar voor zo een kleintje is dat een hele grote stap! Hij zal hier nog echt moeten wennen en geef hem daar ook rustig de tijd voor.
Waarom zou je hem pushen om zelf in slaap te vallen? Dit is niet iets wat je kan aanleren, maar wat zichzelf ontwikkeld.
Ik zou eerst gewoon lekker overgaan op een vast ritueeltje, in slaap wiegen en dan slapend van je armen in zijn eigen bedje leggen. Je zal zelf snel genoeg merken, dat wanneer hij er klaar voor is, het in slaap wiegen niet meer nodig is. Probeer er niet te veel druk achter te zetten, dan word dit alleen maar een stress moment terwijl het juist een rust momentje moet zijn.
Je bent echt niet te laat!! Zeer zeker niet, elk kindje ontwikkeld in zijn eigen tempo, en dat geldt ook voor het slapen. Heb mijn zoon van nu 13 maanden altijd in slaap gewiegd en nooit laten huilen, en opeens rond de 11.5 maand wilde hij niet meer gewiegd worden en wurmde zich uit mijn armen. Wanneer hij nu ziek is of ander ongemak heeft, heeft ie het soms weer nodig. 
 
Terug
Bovenaan