zelfstandig ondernemer en zwanger???

Hallo, is er misschien iemand die weet hoe het zit?
Ik ben gastouder en daarin zelfstandige, ik pas drie dagen in de week op verschillende kindjes.
Nu willen wij misschien een derde, maar ik zou eerst graag willen weten hoe het dan precies zit.
Volgens mijn man heb je gewoon recht op verlof, maar ik las ook ergens dat je dan wel verzekerd moet zijn voor arbeidsongeschiktheid voor zelfstandigen.
Heeft er iemand ervaring, of weet iemand hoe of wat?

Groetjes

Hoi Marieke,

Bedankt voor je tip, ik ben er nog eens verder ingedoken en sinds aug. 2004 heb je als zelfstandige geen recht meer op zw. verlof.
Wel kun je je hiervoor verzekeren, maar je moet meestal minimaal 2 jaar verzekerd zijn voor je hiervoor in aanmerking kunt komen
Nu las ik op het platform zelfstandig ondernemers dat het CDA en PvdA gaan eisen van minister de Geus, dat per  2007 het zw.verlof voor ondernemers weer ingaat.
Dus we wachten het maar even af.

Groetjes.

Ik wist niet dat het afgeschaft was. In mijn zwangerschaps-tijd (bevallen in sept. 2004) was het inderdaad nog goeg geregeld via het UWV. Ik hoop voor jullie dat de regeling weer van kracht gaat.

Groetjes Marieke

hallo
ook ik ben zelfstandig ondernemer en heb een kapsalon maar inderdaad ook voor mij gelde dat ik geen recht meer had op vergoeding!!! nu had ik "de mazzel" het is maar hoe je het wilt noemen!! dat mijn ongemak van mijn vorige zwangerschappen op speelde ik heb 2 zoons, van 7 (dave)& 8  (jack)  en nu een zoontje van 9 mnd (kevin)maar door dat ik problemen kreeg met de hele dag staan in de salon heb ik een kleine vergoeding gekregen maar naar verhouding schiet je er natuurlijk niets mee op!!!

ik wens je veel succes

Hai,

Ik ben zelf ook zelfstandig ondernemer en wel in het onderwijs en de culturele sector. Dat ik dat hierbij vermeld heeft te maken met dat ik dus niet in een commerciele branche werk en daarmee een Arbeidsongeschiktheidsverzekering nevernooit kan betalen.
Het is gewoon slecht geregeld voor ons. Huilend heb ik aan de telefoon gehangen met het UWV en het CWI. Zij konden niets voor me betekenen.
Ook heb ik een artikel gevonden op de site van de verloskundigen, hierbij gevoegd;

"PvdA en CDA willen per 2007 betaald zwangerschapsverlof voor zelfstandig onderneemsters garanderen. Zij zouden gedurende zestien weken een uitkering moeten krijgen van maximaal het minimum loon.
Tot nu toe kunnen zelfstandige onderneemsters alleen een commerciële verzekering voor het 'risico’ op zwangerschap afsluiten. Afgelopen vrijdag bepaalde het Amsterdams gerechtshof echter dat verzekeraars niet hoeven uitbetalen als de onderneemster zich pas kort voor de zwangerschap heeft verzekerd. De meeste verzekeraars eisen dat minimaal twee jaar premie moet zijn betaald, alvorens de vrouw in aanmerking komt voor uitkering. Nederland zou zonder inkomensvervangende regeling van de overheid in strijd met het VN-Vrouwenverdrag en het Europees Sociaal Handvest handelen. Er is sprake van ongelijke behandeling van mannen en vrouwen. De PvdA vindt dat de overheid het zwangerschapsverlof in zijn geheel moet gaan betalen. “Het is een kwestie van beschaving”, vindt PvdA-kamerlid Jet Bussemaker,”Nu gaat het bedrijf er soms aan ten onder.” Het CDA steunt het betaald zwangerschapsverlof, maar wil slechts een regeling treffen voor zwangere vrouwen die buiten de commerciële verzekeringsboot vallen, omdat ze te kort verzekerd waren."                    
 Bron: De Volkskrant

via:link

Ik heb een brief geschreven naar Jet Bussemakers, en daar volgend antwoord op gekregen:

Geachte mevrouw Van Riel,

Hartelijk dank voor uw e-mail. Namens Jet Bussemaker zal ik hierop reageren.
Als het aan ons ligt komt er inderdaad een zwangerschapsverlof voor zelfstandigen in 2007. We hebben dit al proberen te regelen bij de begrotingsbehandeling van Sociale Zaken en Werkgelegenheid met een amendement die regelt dat zelfstandigen recht hebben op 16 weken minimumloon. Het CDA heeft hier echter tegen gestemd. Zij willen namelijk alleen iets doen voor vrouwen die te kort verzekerd zijn. In uw geval levert dat dus niks op, omdat die verzekering te duur is voor u. Bovendien is het nog maar de vraag of dit kabinet zelfs dat wil doen. De PvdA is hier erg teleurgesteld over. Het wordt tijd dat we het eindelijk eens goed regelen, we vragen hier al heel lang om. We willen graag dat vrouwen werken en moedigen vrouwen aan als zelfstandige te gaan werken. Dan moeten we dat wel ondersteunen. Ik raad u aan uw mail ook te sturen naar het CDA, zodat zij misschien op andere gedachten gebracht kunnen worden.

Dus ja...Dat heb ik wel gedaan, maar ze schuiven de zwarte piet naar mekaar. en ondertussen???
Ik verwacht ons kindje over 3 weken. En we hebben dus een gat van 3, 4 maanden, omdat ik die tijd niet kan werken en/of opdrachten heb afgeslagen die tijdens mijn kraamperiode lopen. Echt heel rot. Omdat ik mijn hele leven keihard heb gewerkt, voel ik me nu letterlijk 'waarde-loos'. Mijn vriend heeft wel een inkomen, maar met alle vaste lasten , van mijn atelier bijvoorbeeld, komen we elke maand € 800 tekort.

Bedankt Balkenende!

Ik weet van een vriendin, die ook zelfstandig was, dat ze een arbeidsongeschiktheidsverzekering heeft gevonden waar je niet persé eerst 2 jaar hoefde te wachten alvorens je zwanger mág worden, volgens mij was het centraal beheer. Hij was wel iets duurder, maar ja, als je dat kan betalen, dan heb je ook wat.

Succes!

SAscha

Terug
Bovenaan