Zelfstandig oversteken??

Vanaf welke leeftijd laten jullie je kind zelfstandig oversteken? Mijn zoon is nu 4.5. Wij wonen in een rijtje met daartegenover ook een rijtje en rechts tegenover een speeltuin. Daar tussen in zit een weg waar je 30 mag. Veel rijden er langzamer maar sommigen karren met 60 door de straat. (Vooral bezorg busjes met haast). Mijn zoons wereld wordt groter qua spelen met buurt kinderen. Hij mag om ons blokje van 4 huizen rondjes fietsen over de stoep (tussen stoep en weg zitten nog bosjes). Hij hoeft dan geen weg over. Maar om bij de speeltuin te komen moet hij oversteken. Wij vinden dat veel te eng om hem alleen te laten doen maar we zien veel kinderen van zijn leeftijd het wel doen. Uiteraard gaan we zo vaak mogelijk met hem mee maar soms lukt dat niet (hebben een kleine van 7 wk) en zeggen we hem dat hij alleen rondjes mag fietsen om het blok. Dat doet hij dan ook maar mag dan als enige niet de weg over. Zeuren Wij nou? En zijn er meer ouders die kinderen al alleen over laten steken op zo'n jonge leeftijd? We hebben van jongs af aan al met hem in het verkeer geoefend en hij doet het best goed maar 4 jaar... dat is toch veel te jong??

Oh ja en samen met hem oversteken en zeggen dat hij in de speeltuin moet blijven en wij over 10 minuten komen kijken werkt ook niet, want vanuit zijn speelsheid vliegt hij de weg op fietsend achter andere kindjes aan...
 
Ik lees even mee. Mijn dochter wordt bijna 4 en ik zit met hetzelfde. Zie veel kindjes van net 4 de straat oversteken en na schooltijd met vriendjes in de speeltuin zonder ouders. Ze fietsen rondjes in het dorp en zijn de hele middag zoet.
Maar ik durf dat écht nog niet aan, vraag me ook af of ik dan zo'n zeur ben.. gelukkig vraagt mijn dochter hier nog niet om, maar ik verwacht het wel binnen een paar maanden. Lastig hoor! Mijn gevoel zegt dat ze het mag met 5 jaar, maar wat nou als ze als enige niet mag en zo buitengesloten wordt.. dat wil je ook niet als ouder.
 
Lastig hè! Mijn zoontje is nog maar 2, maar snap jullie zorgen wel. Allereerst wil ik zeggen dat je zeker geen zeur bent! Je denkt er goed over na en dat is juist heel goed! Het gaat toch over je kind en het is logisch dat je bezorgd bent erover. Daarbij zou je je kunnen afvragen of je kindje van 4 jaar die verantwoordelijkheid al kan hebben? Ik heb altijd geleerd dat kinderen voor een jaar of 9 in principe niet alleen de gevolgen kunnen over zien in het verkeer. Dus een kindje van 4 ook niet lijkt me, ook al is het maar 1 weg over steken. Het is wat je zelf al zet: in zijn speelsheid vliegt hij achter andere kinderen aan. Er zal dan maar net een auto aan komen! Hier bij ons in het dorp zie ik ook vaak kleintjes van een jaar of 4/5 alleen fietsen/ lopen. Maar houd soms echt mijn hart vast hoor! Want ze vliegen alle kanten op en vaak zo maar de weg op zonder uit te kijken. Ik zou mijn kinderen van 4 jaar nog niet alleen over straat laten gaan/ alleen over laten steken. Maar of anderen je nu een ‘zeur’ vinden of niet: doe waar je je ZELF goed bij voelt en probeer daarbij niet te denken aan wat anderen vinden. Het is jouw kindje dus jouw keuze! Succes!
 
Hoi, vanaf 8 jaar gaan de kinderen pas zelfstandig beseffen dat ze moeten stoppen voor de straat ipv achter de bal aanrennen.  Wat andere doen moeten ze zelf weten. Als ik het niet veilig vind dan doe ik dat ook niet. onze zoon mocht ook toen met 4,5 jaar rondje rijden op de fiets op de stoep. Ging ik eerst met hem mee. daarna liep ik in tegen gestelde richting. zo kon ik in de gaten houden of het allemaal goed ging.toen mocht hij alleen. wilde toen ook alleen naar school lopen was einde van de straat en rechtdoor maar met 2 straten er tussen waarvan 1 met bocht waarvan de auto's hard reden ondanks 30 zone. dit heb ik ook opgebouwd. 
als tip wil ik meegeven leg dit iedere dag uit door een vraag te stellen en geen mededeling. voorbeeld wat doe je als je bij de straat komt.... ipv dat jij zegt bij de straat kijk je eerst naar links , recht etc  als je een vraag stelt kan je kind er over nadenken. Zo weet je ook of hij het goede antwoord weet en dat hij dat dan ook goed uitvoert. Zo is dat ook met naar school gaan wat heb je nodig....ipv heb je je tas etc  doe vooral goed waar je je goed bij voelt en niet naar ander ouders kijken .  
 
Mijn zoon is inmiddels 6.5, maar mag de weg achter ons huis nog steeds niet zonder toezicht oversteken om naar de speeltuin te gaan. Het is een 30 weg, maar er wordt regelmatig veel harder gereden. Wij zetten dan een Victor veilig neer langs de weg en op die plek moet hij ons even roepen voor hij over gaat steken als hij terug naar huis wil. Wij lopen dan naar de andere kant van de weg en kijken met hem mee. 
De zijstraten bij ons huis, ook 30 zone, mag hij wel zelfstandig oversteken. Het hangt dus echt van de weg af. De zijstraten nodigen minder uit tot hardrijden. Daar is ook geen voetpad en buurtkinderen spelen er regelmatig op de weg (voelt aan als een woonerf, maar is het niet).
Wel zie ik hem regelmatig de weg oprennen en halverwege stoppen omdat hij op dat moment heeft bedacht dat hij is vergeten te kijken. Hij is echt nog niet betrouwbaar in het zelf oversteken hoewel het meestal wel goed gaat. 
Wat bij mij ook meespeelt is het aanwezige water in de omgeving. Zolang hij nog geen zwemdiploma heeft wordt er niet zelfstandig gespeeld in de nabije speeltuintjes. 
 
 
Terug
Bovenaan