Zelfstandig slapen

Hoi allemaal, mijn zoontje is bijna 4 maanden.
Overdag slaapt hij goed, s nachts wordt hij elke 2/3 uur wakker en krijg ik hem alleen in slaap na een voeding. Ik ben er inmiddels van overtuigd dat hij s nachts niet eten nodig nodig heeft, maar dat dat de enige manier voor hem is om weer verder te kunnen slapen.
Volgens het consultatiebureau moet ik hem leren zelfstandig in slaap te vallen. Overdag slaapt hij goed, maar hij wordt wel altijd in slaap gewiegd (kinderwagen of draagdoek). Vind ik op zich prima, maar volgens het consultatiebureau lukt het daardoor s nachts niet om in z'n bedje zelf weer in slaap te vallen.
Vanmiddag heb ik geprobeerd hem in de kinderwagen in slaap te krijgen zonder rond te rijden, dus verder alles hetzelfde gehouden. Maar dat was een grote ramp! Binnen een kwartier was hij doorgeslagen naar oververmoeidheid, en na heel veel gedoe sliep hij uiteindelijk anderhalf uur later pas! Als ik hem gelijk in slaap had gewiegd in de kinderwagen had hij waarschijnlijk binnen 5 minuten geslapen.
Hebben jullie tips hoe ik dit moet aanpakken? M'n reserves beginnen best wel op te raken...

Hii,

Deels herkenbaar onze kleine man is drie maanden en slaapt in de nacht echt prima! Maar overdag hetzelfde verhaal zodra ik hem wegleg is hij klaar wakker. En bij het consultatiebureau zeggen ze wakker in bed leggen.. Dat wil hij al helemaal niet dan is het gelijk gillen. Hii gaat vanaf maandag naar de opvang en ik maak me wel een beetje zorgen want ze hebben daar niet de tijd om hem 1,5 uur vast te houden of een uur te gaan wandelen dus ben benieuwd. Ik denk dat we gewoon geduldig moeten zijn.

Op zich is het helemaal niet gek, maar klinkt het idd als een gewoonte. Je zou eens in het boek Je baby in een droomritme kunnen duiken, daar staan wel mooie tips in die zonder ‘laten huilen’ gepaard gaan, maar die wel helpen je kindje andere slaapgewoonten aan te leren. Wat je doet is voor je kindje sowieso super, maar je mag ook aan je eigen balans denken idd!

Ik vond weinig tips voor onze situatie in 'baby in een droomritme.' Ik hoop dat dit voor jou anders is. 
Zelf hebben we heel veel gehad aan het boek 'Slaap' van Suzanne Willekes. Een heel compleet boek met daarin alle factoren die samenhangen met slaap opgenomen. Van voeding, tot sprongen, tot complete schema's per leeftijd en tips hoe je zelf je schema kunt maken. En tips en manieren om je kindje in slaap te krijgen en te leren slapen. 

Succes! 

Terug
Bovenaan