Zelfstandig spelen

Hallo allemaal,

Mijn zoon is 4 jaar ( van november) en ik heb een dochter van 3 ( van april) en een dochter van 4 weken ( daar gaat het nu dus niet over) en ik heb een vraag over het spelen.

Mijn zoon heeft zichzelf eigenlijk nooit echt goed kunnen vermaken, om eerlijk te zijn in de box al niet. Dit heeft er toe geleid dat ik altijd best veel gedaan heb om hem te vermaken: boekjes lezen, spelletjes doen en samen spelen. Mijn dochter kon altijd zichzelf goed vermaken, maar goed zij heeft natuurlijk ook veel meegekregen van het samen dingen doen. En nu kan ook zij zich niet meer goed vermaken.

Beiden kunnen dus niet goed zelf spelen. Ze vervelen zich de hele dag en weten niet wat ze moeten doen. We hebben bakken speelgoed, puzzels, klei, lego, playmobiel enz. Genoeg te doen zou je dus zeggen. En ik wil en kan ze niet meer altijd vermaken, ze moeten dat toch ook echt zelf gaan doen.

Hoe gaat dat bij jullie kinderen? Wat is een normaal tijdsbestek dat ze zelf kunnen spelen. Ik kan me voorstellen dat uren spelen nog te veel gevraagd is, maar een half uurtje of zo moet toch kunnen???

Ik heb ook geprobeerd eerst even samen met ze te puzzelen of zo en als ze dan opgestart zijn er zelf bij weg te gaan, maar binnen twee minuten zijn zij er dan ook klaar mee. Het gevolg is dat ze constant om mij heenhangen en rondhangen.

Alle ideeen om dit te doorbreken zijn welkom! Want wij weten het echt niet meer. Televisie kijken dat vinden ze wel leuk, maar goed dat moet natuurlijk niet altijd en bovendien is dat heel passief vermaak. Ik merk dat zeker mijn zoon best fantasie heeft, dus daar ligt het niet aan.

We zijn echt een beetje wanhopig aan het worden, dus help!!

bedankt.

Artistic
 
Eerst die hele bak met speelgoed weg doen/opbergen en dan maar 4 of 5 dingen laten staan. Misschien zien ze door de bomen het bos niet meer.

Je zou kunnen proberen om een dagschema te maken met daarin opgenomen een half uurtje dat ze zelf moeten spelen. Zeker je oudste moet dat wel kunnen begrijpen. Leg uit dat ze dan echt zelf moeten spelen, en dan niet de tv aan ofzo, maar bijvoorbeeld met lego of een kleurboek..... Zet dan de kookwekker en vertel dat als de wekker af gaat dat ze weer samen met jouw kunnen spelen. Je zou in het begin een kwartiertje kunnen proberen. En dan consequent zijn dat als ze naar je toe komen dat je vertelt dat het nu zelfspeeltijd is en ze moeten wachten totdat de wekker gaat.

Hopelijk leren ze zo steeds langer zelfstandig spelen.

succes...
 
Terug
Bovenaan