zelfstandigen krijgen geen zwangerschapsverlofvergoeding

A

Anoniem

Guest
Hoi meiden.
Ik ben ambulant kapster en werk dus voor mezelf.
Nu heb ik dus naar de kamer van koophandel gebeld of je  een  soort  vergoeding  aan kunt vragen als je zelfstandig werkt, en nu blijkt dat dus niet het geval te zijn.
Ik wil toch graag 4 maanden met verlof,we zullen niet omkomen van de honger maar ik vind het toch jammer.
Zijn er meer meiden die hier mee zitten?
Groetjes Mikkie.

hoi mikkie
ik werk als oproepkracht en heb een 0-urencontract.ik heb dus ook geen betaald verlof en ook wij zullen het even met wat minder geld moeten doen.ik zie het aan de andere kant als een voordeel:ik kan zolang thuisblijven als ik zelf wil.als ik na 3 maanden nog geen zin heb om mn kindje aan een ander over te laten om zelf te gaan werken blijf ik nog even lekker thuis.ik heb geluk dat dat bij ons kan.
groetjes kari

hallo kari,
ik heb zelf ook als invalkracht gewerkt met een 0 uren contract en wat jij zegt over geen geld tijdens je zwangerschapsverlof is niet waar ik ben toen ook in de maling genomen door mijn werkgever maar je hebt er dus zeker recht op. ze gaan dan een gemiddelde uitrekenen van wat jij over de afgelopen 3 maanden gewerkt hebt en dat krijg je dan maandelijks uitbetaald, dat is ook als jij in de ziektewet zit en je hebt een 0 uren contract.
meiden laat je niet in de maling nemen maar zoek het uit want je hebt er met een 0 uren contract echt recht op.
xxx
sabrine

Wat Sabrine zegt is helemaal waar.

Dames laat je geen oortje aannaaien.

Miep

Als jij je als ondernemer/zelfstandige, na het afschaffen van de WAZ vorig jaar, niet hebt (bij)verzekerd heb je idd geen zwangerschapsvergoeding. Geen werk = geen inkomen.
Wel mag je voor de zelfstandigenaftrek 16 weken (of die, die in dit belastingjaar vallen) fictief bij je gemiddelde ure noptellen om iig boven de minimale 1225 uit te komen. Als je normaal gesproken fulltime werkt haal je dat makkelijk.

Daarnaast lijkt mij, dat als je in loondienst bent, ook al heb je een nul-uren contract, je gewoon recht hebt op alle sociale regelingen die bij een werknemer, werkgever situatie horen?

Werkse allemaal.

Liefs S. (31+4)

enn... ik heb mij ook nooit meer (bij)verzekerd, net als veel anderen, omdat het gewoonweg niet te betalen was of in vergelijking stond met de inkomsten die ik zal mislopen als ik drie maanden niet werk...

Ik weet wel dat er iets is voor zelfstandigen. Moet je even op de site van het UWV kijken. Maar inderdaad moet je daar volgens mij wel premie's voor hebben betaald. Anders bel je ze voor de zekerheid even.
En over dat 0-uren contract. Je hebt zeker recht op een verlofuitkering. Dan wordt er gekeken naar het aantal uren dat je de afgelopen 13 weken hebt gewerkt. Aan de hand daarvan wordt er een gemiddeld dagloon berekend, en dat krijg je dan uitbetaald via het UWV. Dat kost de werkgever niets hoor. Dus ik zou er zeker even achter aangaan.

Liefs Maria
37w1d zwanger van 2e zoontje!

Terug
Bovenaan