zelfstandigen krijgen geen zwangerschapsverlofvergoeding

A

Anoniem

Guest
Hoi meiden.
Ik ben ambulant kapster en werk dus voor mezelf.
Nu heb ik dus naar de kamer van koophandel gebeld of je  een  soort  vergoeding  aan kunt vragen als je zelfstandig werkt, en nu blijkt dat dus niet het geval te zijn.
Ik wil toch graag 4 maanden met verlof,we zullen niet omkomen van de honger maar ik vind het toch jammer.
Zijn er meer meiden die hier mee zitten?
Groetjes Mikkie.

hoi mikkie
ik werk als oproepkracht en heb een 0-urencontract.ik heb dus ook geen betaald verlof en ook wij zullen het even met wat minder geld moeten doen.ik zie het aan de andere kant als een voordeel:ik kan zolang thuisblijven als ik zelf wil.als ik na 3 maanden nog geen zin heb om mn kindje aan een ander over te laten om zelf te gaan werken blijf ik nog even lekker thuis.ik heb geluk dat dat bij ons kan.
groetjes kari

hallo kari,
ik heb zelf ook als invalkracht gewerkt met een 0 uren contract en wat jij zegt over geen geld tijdens je zwangerschapsverlof is niet waar ik ben toen ook in de maling genomen door mijn werkgever maar je hebt er dus zeker recht op. ze gaan dan een gemiddelde uitrekenen van wat jij over de afgelopen 3 maanden gewerkt hebt en dat krijg je dan maandelijks uitbetaald, dat is ook als jij in de ziektewet zit en je hebt een 0 uren contract.
meiden laat je niet in de maling nemen maar zoek het uit want je hebt er met een 0 uren contract echt recht op.
xxx
sabrine

Wat Sabrine zegt is helemaal waar.

Dames laat je geen oortje aannaaien.

Miep

Als jij je als ondernemer/zelfstandige, na het afschaffen van de WAZ vorig jaar, niet hebt (bij)verzekerd heb je idd geen zwangerschapsvergoeding. Geen werk = geen inkomen.
Wel mag je voor de zelfstandigenaftrek 16 weken (of die, die in dit belastingjaar vallen) fictief bij je gemiddelde ure noptellen om iig boven de minimale 1225 uit te komen. Als je normaal gesproken fulltime werkt haal je dat makkelijk.