zelfverzorging

mijn dochter van 5 wil graag dat ik haar nog aankleed, hapjes geef tijdens het eten en wil graag bij mij slapen. Ik ben alleenstaande ouder sinds deze zomer en zou het prettig vinden als zij zelfstandiger wordt. Hoe kan ik dit bereiken?

Hallo Johanna,
Het kan zijn dat je dochter niet zelfstandiger durft te worden want dan heeft ze jou niet meer nodig en kan ze denken dat jij haar ook niet meer 'nodig'hebt. Als er verder niets met haar aan de hand is dan kan ze inderdaad al veel zelf. Het lijkt mij vooral goed dat ze eerst opzichzelf gaat slapen. Als ze dit durft dan kan ze de rest ook aan. En het is voor je eigen nachtrust natuurlijk ook goed.
als ze al lang niet meer in haar eigen bed heeft geslapen kun je proberen om eerst samen op haar kamer te slapen.
Ik wens je er veel succes mee.

je dochter heeft waarschijnlijk een fase die veel vijf/zesjarigen meemaken, ze hebben plotseling door dat ze niet perse het middelpunt van de wereld zijn, en dat maakt de wereld ineens heel groot, en soms angstaanjagend. Geef je kind zelfvertrouwen door haar dingen die ze niet "durft" zelf te laten doen, bijv een afspraak maken over 1 x per week (vaste dag) alleen slapen, gaat dit niet, gewoon terug naar jullie gezamelijk bed, gaat het goed, mooi zo, prijs haar moed. Van hieruit opbouwen, langzaam maar zeker zal je kind zelf dingen (kan jij ook voorstellen)willen bedenken/meedenken. En heb je samen met haar deze belangrijke stap in haar ontwikkeling gezet.

Terug
Bovenaan