Zenuwen voor 2de bevalling

<p>Hoi!</p><p>ik ben inmiddels ruim 34 weken zwanger van baby nr. 2 en ik begin hem toch wel te knijpen voor de bevalling.</p><p>Mijn eerste bevalling is uiteindelijk een spoedkeizersnede geworden, nadat na een uur persen bleek dat ze een sterrenkijker was en ik haar er echt niet uit ging krijgen.  Ik hoop ditmaal wel natuurlijk te bevallen (mits dat mogelijk is) maar begin echt aan mn eigen lichaam te twijfelen. kan ik dit wel? wat als deze baby "nog" groter is? (eerste was ong. 3400gr en met 38.2 weken geboren)</p><p>iemand tips en tricks? of hetzelfde meegemaakt?</p><p>ik hoor het heel graaag!!</p>

Ik zelf niet, maar mijn zus wel. 1e kindje spoedkeizersnede door sterrenkijker en grote baby (4750 gram). 2e kindje is vaginaal geboren, dit was ook een grote baby (4400 gram). Wel met een knip, maar verder een prima bevalling. 
Hopelijk geeft dat je een beetje hoop! Het kan dus zeker bij de 2e heel anders gaan !

ik ben van mijn 2e vaginaal bevallen van een 9 ponder!
het persen duurde wel wat lang voor een 2e kind, zijn schouder zat bijna klem (achteraf niet zo gek). maar met een speciale techniek tijdens t persen is het toch gelukt met 1 knip. onze zoon is in 1x geboren ipv eerst t hoofje en dan de rest.. 
goed luisteren naar de aanwijzingen van de verloskundige, dan komt het in orde!

Mijn eerste was ook een sterrenkijker en een zeer moeizame bevalling. Bijna ks geworden ook. Maar uiteindelijk toch gelukt met flinke knip en vacuümpomp. Bij de 2e was ik er ook bang voor maar, maar dat was niet nodig. Het ging een stuk beter en dan met name het persen. Laat het maar op je afkomen, you can do this?!

Mijm eerste kindje woog 4370 gram, is gewoon thuis geboren zonder knip/uitscheuren.. dus een grote baby kan gewoon geboren worden zonder problemen! Het hoeft niet perse zwaar te zijn of fout te gaan door het gewicht !
Mijm tweede lag in stuit dus dat werd een geplande keizersnede dus dat is weer een heel andere ervaring ;)

Terug
Bovenaan