Zetpillen

Hoi mede moeders,

even een vraagje, mijn dochter moet 20 september voor haar eerste prikje en ik wil uit voorzorg zetpillen halen voor het geval ze er erge last van heeft. Wie heeft er ervaring mee? Is het raadzaam om ze al voor het prikje te zetten of even afwachten of ze er last van krijgt? Zijn de zetpillen gewoon bij de drogist te koop of moet ik hiervoor bij de apotheek zijn. Zijn er moeders die andere middeltjes hebben geprobeerd om de pijn te verzachten? Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groetjes Linda mv Esmée (17-07)
 
Voor haar eerste prikje zou ik niet gelijk een zetpil geven maar als ze er last van krijgt zou ik bij haar tweede prikje zeker voordat je naar het cb gaat een zetpilletje geven dat werkt hij al als ze haar prikje krijgt en heeft ze er wat minder last van. Haar beentje insmeren met arnica zalf wil ook wel helpen tegen een pijnlijke plek. Dit moet je 24 uur voordat ze haar prikje krijgt mee beginnen zo een 4 keer op een dag. Zodra ze haar prikje heeft gehad dit niet meer doen. En nog een tip neem een koude washand mee om haar beentje te koelen.

Mijn dochtertje is er altijd erg ziek van en heeft altijd vreselijk veel last van haar beentje maar dit zijn dingen die meestal wel bij haar helpen.

Hopen dat dit ook voor jou kleintje geldt.
 
Hallo Linda,

Het is niet goed om van te voren al een zetpil te geven, omdat ze er misschien helemaal geen last van krijgt. Dat moet je toch eerst afwachten en bovendien moet je een zetpil ook alleen doen bij koorts. Ik nam altijd een bevroren washandje mee naar het cb en legde die gelijk na de prik op het beentje (inmiddels niet meer bevroren). En nog voor het aankleden flink fietsen met de beentjes, dat helpt ook. Tenslotte heb ik zelf ook kinditherm (VSM zetpillen voor baby's). Die gebruik ik altijd tot 39 graden koorts. Als het echt erg wordt, gebruik ik een normale zetpil.
Succes!
 
Hoi Linda,

Toen ik met Jeroen (geboren 17 april) voor de eerste keer een prik ging halen adviseerde het CB mij paracetamol zetpillen van 120 mg. Ik heb uit voorzorg van het DA huismerk gekocht en die pas gegeven toen hij koorts kreeg. Ik zou ook de zetpil niet van te voren geven. Eerst maar afwachten of hij echt last krijgt.

Groetjes,
Brigitte
 
hallo Linda,
Ik heb de zetpillen bij de Etos gehaald van 120 mg.
Maar pas op je kindje mag maar zetpillen van 60 mg!
Ik snee ze in de lengte door midden deed een aan het puntje een beetje vasaline dan glijd het beter en doet het geen pijn.
Ik smeerde altijd meteen na de prik het beentje in spiroflor en dan goed het beentje blijven bewegen.
Als je kindje een reactie op de prik geeft is dit altijd pas twee uur na de prik.
Mijn dochter werd jengelig, en hagerig.
En viel alle 3 de keren als en blok in slaap.
Mijn dochter is nu 6 maanden en gelukkig heeft zij (en ik ) het voorlopig weer achter de rug.
Achteraf viel het best mee.
Sterkte
 
Wat ook goed helpt is direct na de prik de plek stevig warm masseren zodat de vloeistof zich direct verspreid!

Kindjes tot drie maanden mogen inderdaad maar 60 gr. en die kun je alleen verkrijgen via een recept! Omdat als baby's koorts hebben je meestal toch eerst de huisarts zal moeten waarschuwen.

Romi heeft van geen van de prikken echt last gehad! Beetje meer op schoot enz..maar verder niks!

Succes
 
Van tevoren heb ik de zetpillen gekocht, voor het geval dat.
Bij het cb kunnen ze je vertellen hoeveel je kindje mag, dat hangt nl af van het gewicht. Onze zoon kreeg bij zijn eerste prikje precies na 3 uur ontroostbare huilbuien. Echt zielig. Toen heb ik hem een zetpil gegeven (in zijn geval 120mg) en na ongeveer 5 a 10 minuten viel hij in slaap.
Na het 2e en 3e prikje heeft hij er ook 1 gekregen ook weer na exact 3 uur, maar deze keren viel hij niet direct in slaap maar was het extreme huilen wel over.

sterkte ermee!
 
Volgens mijn cb arts is het niet nodig om van te voren te geven. Zelfs af te raden, want misschien heeft je kindje nergens last van. Mijn zoontje had ook af en toe huilbuien van de pijn in zijn beentje, maar dat gaat over. Ik heb niets gegeven. Verder had hij geen koorts of zo, dat is weer een ander verhaal denk ik.
Veel knuffelen maakt ook een hoop goed!
Succes ermee.

groetjes
 
Terug
Bovenaan