Zeurende pijn rond schaambot(soms in de vagina)

<p>Hoi allemaal,</p><p>ik ben nu 29 weken zwanger en heb heel veel last van de harde buiken. Laatste een paar dagen voelde ik lichte steekjes rond me schaambot, lies, bij de haarlijn, soms ook vreemd gevoel in de vagina. Het is niet pijnlijk maar ik ervaar het meer als een vervelend gevoel. Hebben er meerdere mama’s last van? Of ervaring die kan delen. Ik zit zelf te denken over indalings van baby maar voor 29 weken is het toch veel te vroeg. Maak me zorgen over vroeggeboorte, ook omdat ik veel last van harde buik heb.</p><p>alvast bedankt</p>

Hoi! 
Heel herkenbaar hoor! Ben zelf ook ruim 29 weken zwanger nu en ervaar dit sinds de laatste 2 á 3 weken. Gisteren met de verloskundige besproken. Heeft te maken met je bekken. Ze gaf als tip om zoveel mogelijk ongeneerd weidbeens te zitten zodat de druk van de baby verdeeld wordt over de onderbuik. Als je met je benen naast elkaar of over elkaar zit drukt de baby dus voornamelijk op je schaambot. 
Maak je in elk geval geen zorgen! Het hoort er schijnbaar bij =)
Hopelijk kun je hier wat mee. 

Het kan heel goed zo zijn dat de baby al naar beneden aan het dalen is hoor. Zelf is mijn baby met 31 weken al goed gaan liggen. Dit resulteerde in steken rond mn vagina.. vooral na zitten en dan lopen. Echt letterlijk een KUT gevoel hahaha. Ben inmiddels 36+1 en hij ligt volledig ingedaald. Bij een 1ste gebeurt dit vaak sneller...

Maak je geen zorgen dus ;) 

Helemaal eens met Joena! Bij mijn eerste zwangerschap was onze zoon met 32 weken al volledig ingedaald, hij lag er helemaal klaar voor. Die indalingsweeën voelen precies zoals jij jouw gevoel omschrijft. Kan geen kwaad, mijn zoon is uiteindelijk met 38 weken gewoon natuurlijk ter wereld gekomen ;) De meeste baby's blijven echt nog wel even zitten. Nu zwanger van nummer twee (morgen 36 weken) en heb afgelopen twee weken weer enorm veel indalingsweeën gehad. Maar dus wel later dan bij de eerste, wat ook volkomen normaal is blijkbaar! Die harde buiken kunnen in theorie niet zo veel kwaad, maar eigenlijk moet je daar wel op reageren. In de zin van: je lichaam geeft waarschijnlijk aan dat je te veel aan het doen bent! Dus houdt wat meer rust, zeker met het hete weer van deze week kun je meer last hebben van harde buiken omdat je lichaam harder moet werken om de hitte weg te krijgen. Ga wat meer liggen, doe tussendoor dutjes als het kan, drink voldoende en stel eventuele huishoudelijke taken die geen prioriteit even uit tot het zondag weer wat minder heet is. Je lichaam geeft eigenlijk gewoon aan dat je wat beter voor jezelf moet zorgen, zeker nu je in je laatste trimester aangekomen bent.

Hoi allemaal,
bedankt voor jullie reactie. Gisterenavond ziekenhuis gebeld omdat ik zoveel harde buiken had, mocht gelijk langs. Ze kunnen geen reden vinden waar de harde buiken vandaan komen, omdat ik al niets meer doe, dus eigenlijk hele tijd al liggen. Over het gevoel die ik had/nu nog wel heb hebben ze niks over gezegd. Mijn baby is volgens nog niet ingedaald. 
Groetjes

Pijn aan schaambot duidt meestal op bekkeninstabiliteit. Mee uitkijken dus. Alles verweekt, ook de verbindingsstukken tussen het schaambot en bekken. Als je daar specifiek last van krijgt (niet iedereen heeft dat, ondanks verweking) moet je erg uitkijken qua hoe je beweegt en de mate van belasting die je uitoefent op je bekken (lopen, tillen etc?)

Terug
Bovenaan