zichzelf vermaken

Dag mede-mama's,

Onze Bas is bijna 17 maanden en kan zich erg slecht alleen vermaken. Ik lees regelmatig een boekje met hem, we puzzelen samen of we spelen met z'n speelgoed, maar dat wil ik niet de hele dag..de kabouters doen het huishouden nl niet en, belangrijker nog, ik vind het belangrijk voor z'n ontwikkeling dat ie zichzelf leert te vermaken.
Zodra ik opsta en wegloop hobbelt hij erachteraan en kruipt bijv. onder m'n strijkplank, klampt zich vast aan m'n ben tijdens het stofzuigen etc etc...
Ik zet hemregelmatig tussen z'n speelgoed en 'help 'm aan degang', maar na 5 minuten is hij er weer.
Jullie raden het al: ik ben op zoek naar tips om 'm beter bezig te houden....
Alle raad is welkom!
 
hallo,

ik ben nog geen moeder, wel sinds kort zwanger maar ik kan je wel een tip geven.
ik werk namelijk op een kinderdagverblijf op een babaygroep en zie vaak dat sommige kinderen op deze leeftijd alleen maar bezig gehouden willen worden, terwijl wij daar helaas geen tijd voor hebben de hele dag.
de enige tip die ik je kan geven en bij mij altijd heeft geholpen tot nu toe is tegen je kind zeggen dat die nu even zelf moet spelen.
ga even lezen dan ofzo en houd dit vol. als hij weer bij je komt, weer zeggen"nee, nu even zelf spelen"je moet het wel volhouden en duidelijk zeggen en echt menen.
wat ik ook wel doe, is ze even helpen bijvoorbeeld door te beginnen met de duplo en na 1 minuut zeggen dat ze nu even zelf moeten spelen en dan weglopen.
als ik jou was zou ik dit echt proberen op deze leeftijd snappen ze dat al heel goed en het is voor jezelf een stuk prettiger.
ik moet heel eerlijk zeggen dat ik zelf ook nog vaak versteld sta dat ze het gelijk accepteren als ik het zeg.
het is natuurlijk wel belangrijk om een paar keer per dag zelf ook voor afwisseling te zorgen:even naar buiten, even kleuren ofzo. maar dat zal je vast al doen.

succes ermee!

groetjes leetje 1981
 
Omdat Ellen deze richting uit neigde te groeien (Ik ben huisvrouw, zij
enig kind HOERA EXCLUSIEVE AANDACHT), heb ik besloten gastkinderen op
te vangen.



Ik heb er bijv. een meisje bij van 1,5 (Ellen is bijna 1) en gek genoeg
heb ik minder werk aan 2 koters dan aan eentje die constant mijn
aandacht wil. Ze zitten lief te spelen en ik kan de afwas doen.



Nou heb ik het getroffen met dat meisje, maar ik denk dat het zowiezo
goed is om het zo aan te pakken, of een speel kameraadje regelen een
middag, zodat je wellicht dan wel supervisie moet houden maar dat je
kind aanleert dat jij niet constant erbij hoeft te zijn en zich dat
hopelijk ook vertaalt naar situaties waar dat andere kind er niet bij
is.

 
mijn dochtertje is 9 maanden en kon zichzelf ook erg slecht vermaken.
Eigenlijk heb ik bovenstaande een beetje gedaan, las ik in een opvoed boek. Gewoon je eigen ding doen en dan geen aandacht schenken. Nu begrijpt ze me nog niet als ik zeg dat ze zelf moet spelen, maar voelen doet ze het wel. Ze gilt ong 5 minuten en daarna pakt ze dan toch iets in haar buurt om mee te gaan spelen....
dus ik zou even tanden op elkaar doen (en oren dicht) en op vaste tijden hem zijn eigen speeluurtje geven. Ik doe dat bijv op mijn vrije dagen 's ochtends. Dan heeft ze pap gehad en speel ik even lekker met haar en dan is het tijd om zichzelf te vermaken. Ik ga doen douchen en opknappen en strijken enzo. Ze weet dit nu en accepteert het inmiddels volledig.
Het was trouwens mijn eigen schuld dat ze zich niet zelf kon bezig houden want we hebben haar vanaf dag 1 overladen met aandacht, net zoals de oppas-oma's doen....
 
he hallo, mijn dochter is ook van 8 april 2004 en ik zat met hetzelfde probleem.
Wat bij mij heeft geholpen zijn wasknijpers ! ze sleept ze door het hele huis heen en ze kan zich er heel erg lang mee vermaken.
Ook betrek ik haar overal bij; als ik ga koken dan gaat ze mee naar de keuken en spelen met een vergiet en pollepels ,als ik ga strijken dan komen de wasknijpers er weer aan.
Heeft bij ons geholpen maar elk kindje is anders.Het is ook even een fase nu,waarschijnlijk spelen ze over een paar weken lekker weer alleen.
Succes in ieder geval ! groetjes Nicolette
 
hallo allemaal

ik ben moeder van een jochie van bijna 11 maanden (dominic) en hij kan zichzelf we goed vermaken..ik heb vanaf geboorte hem veel in de box gelegd en als hij aan t jengelen was lekker laten gaan later begon ie te krijsen lekker laten gaan af en toe was t wel moeilijk maar als hij nu in zn stoeltje zit of waar dan ook hij vermaakt zich best hij pakt een speeltje en gaat gewoon spelen...en misschien helpt een vast ritme ook eerst samen spelen dan alleen dan heeft je kindje t vanzelf wel door op een gegeven moment:D succes
 
Terug
Bovenaan