Hoi
Het valt op zich best mee. De bedoeling is om ongeveer 15 minuten per borst te kolven. Voordat ik ging werken ben ik naar een voorlichting van een borstvoedingswinkel geweest. Dat heeft me erg geholpen in het "hoe" en "wat" rondom het kolven. Het kolven moet je, net als borstvoeding geven, leren. Bij mij kwam er in het begin van het kolven niet veel, maar naar mate je went aan het kolven schiet de melk sneller en makkelijker toe.
Ik heb het boek "Borstvoeding geven" van Adrienne de Reede-Dunselman toendertijd gekocht en dit heeft mij veel antwoorden gegeven op vragen die ik rondom het kolven en het geven van borstvoeding had. Ook ik was wel onzeker of het allemaal wel goed zou gaan enzo. Je hebt als hulpmiddeltje nog een neusspray met syntocinon die je op recept van je huisarts kan krijgen. Je spuit de spray één keer in één neusgat en enkele minuutjes later voel je de melk al toeschieten. Je produceert het al automatisch als je je kindje aanlegt, maar met kolven gaat dat niet altijd even makkelijk. Die spray heeft mij goed geholpen en het kolven op mijn werk ging daardoor ook goed. Als je het zonder kan, moet je dat doen, want die stof komt ook een beetje in de voeding terecht.
Tijdens de voorlichting die ik had bijgewoond hoorde ik dat je je kindje al ongeveer met 5 a 6 weken oud eens de fles moet geven met afgekolfde voeding om te oefenen. Hij/zij moet dan al wel goed aan de borst drinken. Zo kan je kindje aan de speen van de fles wennen. Dat had ik dus niet gedaan en het was wel even een "marteling" om mijn zoontje uit de fles te laten drinken. Een week later moest ik weer aan het werk en heb toen één dag voorgenomen om hem niet aan de borst te leggen, maar alleen de fles aan te bieden. Op een gegeven moment ging hij "om" en dronk uit de fles. Het koste hem én mijj wel wat traantjes, maar het was gelukt! Ik rustig en hij dronk ook tevreden aan de borst en uit de fles.
Het steriliseren doe ik ongeveer één keer per week. Als je kindje gezond is, is vaker in principe niet nodig. Je moet wel alles goed afwassen na gebruik maar dat spreekt voor zich.
Ik hoop dat je wat aan deze info hebt; het valt allemaal best mee, en is zeker de moeite waard. Ik heb het nl altijd erg prettig gevonden om altijd voeding bij me te hebben voor Stan. Als hij dorst had, waar ik ook was, kon ik hem dit geven. Geen gesleep met flesjes en melkpoeder en zoeken waar ik de fles kon opwarmen.
Inmiddels ben ik nu gestopt met voeden (na 8 maanden was ik het zat en Stan dronk niet meer zo rustig aan de borst) en kijk op een hele fijne tijd terug.
Heel veel succes!!!
Groetjes MaMarieke