zie op tegen kolven

Ik geef volledig bv aan mijn 3  mnd oude dochter, maar zou af en toe graag wat tijd voor mijzelf hebben. Oplossing is natuurlijk kolven. Maar daar zie ik zo tegenop! Het lijkt me veel werk. Heb ik net 40 min bv gegeven kan ik nog eens gaan zitten kolven en snel daarna vraagt dochterlief natuurlijk weer om eten. Ben dan bang dat ze niet genoeg krijgt. Ook weet ik niet hoeveel ze nodig heeft, ben bang dat ze honger krijgt en dus durf ik nog het huis niet uit! En wanneer kun je het beste kolven? Moet je echt alles elke keer steriliseren?  

Graag tips!
 
Hoi Arlene,

Ik geef ook volledig bv. Maar ik ben niet zo lang bezig als jij! Al met al zo'n 20 min. (drinken, boeren, luier verschonen, andere borst als toetje, nog een keer boeren)
Ik weet niet hoeveel voedingen je op een dag geeft? En heb je al een kolf? Hand of elektrisch?
Zelf heb ik absoluut geen moeite met kolven. Ik moet wel, want ik werk 2 dagen in de week. Van te voren had ik een voorraadje aangelegd in de vriezer.
Dat is ook eigenlijk de enige tip die ik je kan geven. Ik weet niet of je kindje al doorslaapt? Toen Luka dat deed, had ik 's morgens erg veel, en had Luka aan 1 borst genoeg. De andere kolfde ik af.

Hopelijk krijg je gauw meer reacties.

Gr. Petra
 
Hoi Arlena. Mijn dochtertje is ook 3 maanden oud en af en toe kolf ik zodat ik ook eens een keertje weg kan. Mijn ervaring met kolven is dat het best snel gaat. Binnen een kwartier heb ik 100 cc gekolft.  Momenteel moet ik voor een voeding 180 cc kolven (heb ik gevraagd op het cb) en kolf dit in twee keer af.  's Ochtends is een goede tijd om te kolven, omdat dan je borsten barstensvol melk zitten. Soms kolf ik dan met gemak 150 cc in een kwartier!! Je kan ook voor of na elke voeding een klein beetje kolven. Kost weinig tijd, hoewel ik dat niet echt ideaal vind. Ik zou het gewoon een keertje proberen. Kan je niet van iemand een kolf lenen of heb je er al één? En ik zou de eerste keer dat je weggaat een beetje in de buurt van je huis blijven, voor je eigen gemoedsrust, zodat je in no-time naar huis kan gaan mocht het niet lukken met je dochtertje.

Kijk ook eens op borstvoeding.nl voor meer tips. Daar is ook een forum (op de site van borstvoeding natuurlijk)

Succes ermee!!

Groetjes,
Dani, mama van Joëlle
 
Hoi
Het valt op zich best mee. De bedoeling is om ongeveer 15 minuten per borst te kolven. Voordat ik ging werken ben ik naar een voorlichting van een borstvoedingswinkel geweest. Dat heeft me erg geholpen in het "hoe" en "wat" rondom het kolven. Het kolven moet je, net als borstvoeding geven, leren. Bij mij kwam er in het begin van het kolven niet veel, maar naar mate je went aan het kolven schiet de melk sneller en makkelijker toe.
Ik heb het boek "Borstvoeding geven" van Adrienne de Reede-Dunselman toendertijd gekocht en dit heeft mij veel antwoorden gegeven op vragen die ik rondom het kolven en het geven van borstvoeding had. Ook ik was wel onzeker of het allemaal wel goed zou gaan enzo. Je hebt als hulpmiddeltje nog een neusspray met syntocinon die je op recept van je huisarts kan krijgen. Je spuit de spray één keer in één neusgat en enkele minuutjes later voel je de melk al toeschieten.  Je produceert het al automatisch als je je kindje aanlegt, maar met kolven gaat dat niet altijd even makkelijk. Die spray heeft mij goed geholpen en het kolven op mijn werk ging daardoor ook goed. Als je het zonder kan, moet je dat doen, want die stof komt ook een beetje in de voeding terecht.
Tijdens de voorlichting die ik had bijgewoond hoorde ik dat je je kindje al ongeveer met 5 a 6 weken oud eens de fles moet geven met afgekolfde voeding om te oefenen. Hij/zij moet dan al wel goed aan de borst drinken. Zo kan je kindje aan de speen van de fles wennen. Dat had ik dus niet gedaan en het was wel even een "marteling" om mijn zoontje uit de fles te laten drinken. Een week later moest ik weer aan het werk en heb toen één dag voorgenomen om hem niet aan de borst te leggen, maar alleen de fles aan te bieden. Op een gegeven moment ging hij "om" en dronk uit de fles. Het koste hem én mijj wel wat traantjes, maar het was gelukt! Ik rustig en hij dronk ook tevreden aan de borst en uit de fles.
Het steriliseren doe ik ongeveer één keer per week. Als je kindje gezond is, is vaker in principe niet nodig. Je moet wel alles goed afwassen na gebruik maar dat spreekt voor zich.
Ik hoop dat je wat aan deze info hebt; het valt allemaal best mee, en is zeker de moeite waard. Ik heb het nl altijd erg prettig gevonden om altijd voeding bij me te hebben voor Stan. Als hij dorst had, waar ik ook was, kon ik hem dit geven. Geen gesleep met flesjes en melkpoeder en zoeken waar ik de fles kon opwarmen.
Inmiddels ben ik nu gestopt met voeden (na 8 maanden was ik het zat en Stan dronk niet meer zo rustig aan de borst) en kijk op een hele fijne tijd terug.
Heel veel succes!!!
Groetjes MaMarieke
 
Hoi,
Inderdaad is het best belangrijk je kindje een beetje te laten wennen aan de fles want toen ik ging werken viel dat niet mee. Nu geef ik elke dag een flesje met een beetje afgekolfde melk omdat hij het niet zal verleren want het is niet z'n favoriet. Ook ik heb een vooraadje in de vriezer.
Ik kolf af als hij inderdaad eens genoeg heeft aan 1 borst of ik kolf ongeveer 2 uur na de voeding. Het werkt bj mij echt psychische dat ik denk dat ik een uur later dan niet meer heb. Ik kolf niet alles leeg hoor maar wel een beetje, 50 ofzo. Als ik bang ben dat ik dan voor hem niet meer heb, schiet het niet toe. En als ik erop vertrouw dat er nog genoeg is, komt het ook. Soms na een paar minuten maar het komt altijd. Vertrouw dus vooral op je zelf. Het gaat al 3 maanden goed, waarom nu niet. Tenslotte zijn na een uur je borsten alweer grotendeels gevuld ookal voel je dat niet altijd. Tijdens de voeding maken je borsten het hardst nieuwe melk aan. Het zit 'm dus eerder in het toeschieten dan aan een tekort. Ik kan niet meer buiten m'n kolf. Ideaal. Ik heb zo'n handdingetje van Avent. Binnenkort ga ik een weekendje weg zonder hem (snik) maar door m'n voorraad krijgt hij volledig bv. Ik ben net weer uit een erge dip trouwens. Voor m'n gevoel was het echt 's avonds op. (hij is nu 4 maanden) Ik begon met werken, hij wou meer drinken en dat werkte tegen elkaar in. Ik had minder door drukte en hij wou meer. Maar als je meer aanlegt/kolft, krijg je meer, heeft er na een week of 3 toch voor gezorgd dat het nu weer goed is en daar ben ik heel trots op. Het toeschieten gaat tijdens tussendoor kolven bij mij best lastig. Ik kolf dan vaak maar 50. Maar 3 keer 50 is toch 150. Ik vries het in, voeg het samen en heb een voeding. Heel veel succes en ik zou zeker straten met een flesje en met kolven!
Succes en laat weten als je nog vragen hebt.
Groeten marijke
 
Terug
Bovenaan