Ziek door zwangerschap - ook problemen met werkgever??

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

zoals ik al las in een eerder onderwerp over minder werken & de reactie van de arbi-dienst, ben ik duidelijk niet de enige die voortijdig thuis komt te zitten!!  

Ik ben nu 12 weken zwanger en zal binnenkort moeten stoppen vanwege een hartafwijking, waardoor ik het heel rustig aan moet doen. Ook bij mij doet de arbo-dienst niet moeilijk, maar mijn chef is woedend en heeft me al verteld dat hij Personeelszaken de opdracht heeft gegeven maar een andere functie te gaan zoeken voor mij, want hij wil me niet meer!!!

Ben ik de enige met zo'n lastige chef en hebben jullie werkgevers meer begrip, of hebben er wel meer problemen  hiermee??

Nou meid je hebtgewoon recht op behoudt van je functie. Tijdelijk kan je wel ander werk doen als dat beter is voor je gezondheid, maar na je verlof heb je recht op je eigen functie. Accepteer dan ook niets, teken nergens voor en schakel indien nodig je rechtbijstandsverzekering in. Heb je die nog niet dan kun je 'm nog wel nemen, want wellicht heb je 'm pas na je verlof nodig. Mara denk eraan je behoudt je recht op je iegen functie.

Sterkte meid.

Wat rot zeg dat de Arbo zo moeilijk doet! Ik kan me voorstellen dat het voor een werkgever niet prettig is als er iemand uitvalt. Maar op het moment dat een werknemer wordt ziekgemeld i.v.m. de zwangerschap komen ze gelijk in een vangnet terecht. Die ziektedag(en) worden door het UWV betaald. Daarom is het ook van belang om (mits je niet langdurig ziek bent gemeld) aan te geven of het door je zwangerschap komt als je je een dag ziekmeldt.

Als je een rechtsbijstandverzekering hebt dan zou ik deze zowieso alvast bellen om raad te vragen. Als je deze nog niet hebt dan heeft het niet zoveel zin om deze alsnog af te sluiten. Ook al zou je deze pas nodig hebben na je verlof.

Ik sluit voor mijn werk ook verzekeringen af. Bij het afsluiten van een rechtsbijstand verzekering moeten er een aantal vragen beantwoord worden. Een van die vragen is of er aanleiding is tot een conflict. Zowieso kent de verzekering een wachttijd van 3 maanden, dat betekent dat je de verzekering in de eerste drie maanden voor een heleboel zaken niet in kunt schakelen (wel bij bij. verkeersongeval etc.).
Als jij de vraag met Nee zou beantwoorden en men komt erachter dat je er wel van op de hoogte was dan wordt de verzekering onmiddelijk stopgezet (zonder premie restitutie uiteraard), eventuele uitkeringen moeten terugbetaald worden en je komt op een zwarte lijst te staan. Geen aanrader dus.

Ik hoop dat je werkgever zijn eerste irritatie kwijt is en snel tot de conclusie komt dat hij niet in zijn recht staat.

Succes.

Syl

hoi,

tuurlijk is het niet fijn voro je werkgeven maar ze krijgen alles betaald en ze hebben mogen jouw functi nit weeggeven, als je terugkomt heb je recht op je eigen functie weer terug tenzij je door andere uren te gaan werken je functie niet meer normaal kunt uitvoeren.
dus laat je niet intimideren door een grote bek en teken   niets tijdens je zwangerschap je hebt hele goede rechten!
ook lekke rhandig van zo'n vent om iemand die moet stoppen vanwege een hartkwaal zo te behandelen.....

wel mogen ze je vervangend werk aanbieden tijdens de weken dat je er niet bent dat je evt wel aankan......

meid maak je nie druk en schalkel idd alvast je rechtsbijstandsverzekering of fnv of een bureau voor rechtsbijstand in die kunnen je vast mer geruststelling geven dan wij

groetjes brenda

hoi ook gefeliciteerd met zo,n eikel van een werkgever ik zit vanwege aanhoudende rugklachten hoge bloeddruk e.d al bijn a 2 weken thuis mijn wekgever heeft me nog niet eens gebeld hoe het gaat en zo en toen ik me ziekmelde reageerde ze ook zo bot toen ik belde met de mededeling dat ik niet weer kwam zuchte ze diep van heee ik dacht het al en toen ik het uit wilde leggen was ze totaal niet geinteresseerd kapte me zo af mat de mededeling om personeelszaken te bellen en dat ik maar niet moest vergeten te zeggen dat het door de zwangerschap kwam i.v.m.volledige vergoeding k,bel je nog wel een keer [nu 2 weken geleden] nou k,zat echt even te slikken op de bank want diep in mijn hart belde ik al met pijn en moeite omdat ik er al van baalde zo vroeg te moeten stoppen [19 weken] maar dat je dan totaal geen begrip krijgt je bent maar gewoon een nummer ook al was ik er altijd k,was nooit ziek werk er al 12 jaar [vanaf m,n 19 e ] altijd extra op komen draven als ze weer te kort kwamen achteraf denk ik wel eens k,ben gewoon veel te goed geweest en dat hadden ze door k,zei haast nooit ergens nee tegen maar daar denk ik nu anders over ik hou deze baan wel aan na de bevalling want het is met een gezin als die van mij [4 kids straks ] wel een ideale baan van 7 - 10 s,avonds 2 keer per week soms 3 keer   ik ben blij dat ik nu thuis zit k,heb er voor mezelf heel goed aangedaan en geen rotgevoel meer jij ook veel sterkte en trouwens als je aangesloten bent bij een bond die jou belangen behartigd dan helpen ze jou met je baan te behouden moet je doen!

Beste Poptie,
Probeer je niet te druk te maken he. Wat de andere meiden hebben geschreven is helemaal waar. Jouw werkgever mag jouw functie niet weggeven en jou al helemaal niet ontslaan.
het kan wel zijn dat als je Arbo vind dat je weer iets kunt werken, je dat aangepaste werk in een andere functie doet, maar dat is dan alleen tijdelijk. en als er geen aangepast werk is, kun je evt je eigen functie in aangepaste uren werken. Als je helemaal niet kunt werken volgens de Arbo kun je gewoon thuisblijven. Als de Arbo vind dat je wel kunt werken maar jij en de vk bijvoorbeeld vinden van niet, dan kun je een second-opinion aanvragen bij het UWV.
als je weer contact met de Arbo hebt zou ik vragen of de bedrijfsarts jouw werkgever kan laten weten dat ze jouw herstel zo niet bevorderen en ze de functie voor jou moeten behouden of iets in die geest.
Let erop dat je werkgever gewoon jouw volledige salaris doorbetaald en teken inderdaad niets, ook niet na je zwangerschap en neem vooral zelf geen ontslag, dan kun je namelijk ook nog je WW-rechten verliezen.

veel sterkte,
danielle (advocaat )

Terug
Bovenaan