ziek tijdens zwangerschap, uwv bepaalt nu duur zwangerschapsverlof

A

Anoniem

Guest
Hello ladies,

Wellicht weten jullie dit.
Ik ben eigenlijk vanaf het begin zwangerschap ziek thuis voor 100%. In eerste instantie ivm RSI daarna bijkomende zwangerschapsklachten.

Nu was onze planning gewoon 4 weken voor de bevalling met zwangerschapsverlof te gaan. Dit had ik al in gedachte voordat ik ziek werd.

UWV deelde mij vd week mee dat ik 6 weken voor de bevalling ga. Ik heb overal al gezocht op internet en nergens (zelfs niet bij hun eigen site) staat dat dit moet.

Wie oh wie heeft er ervaring mee en/of kan me tips geven? Ik vraag dit al voordat ik straks in conflict ga met m'n werkgever. (ik heb ook een rechtsbijstandverzekering die ik evt. in kan schakelen)

Alvast bedankt voor de te nemen moeite,

Heej funkymum,

Dit klopt hoor. Als je even zoekt, is dit op internet ook wel te vinden. Bijvoorbeeld op www.postbus51.nl o.i.d. Het maakt niet uit waardoor je de ziektewet ingaat, maar je zwangerschapsverlof begint dan automatisch zes weken vantevoren.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes,
Whitney11

quote: funkymum schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('07-12-2006 12:43:46'));

ik heb door dat ik in de ww geraakt ben ook met het uwv te maken en ik mag dus wel kiezen wanner ik mijn   verlof in wil laten gaan. Ik kies juist voor 6 weken, omdat ik na die tijd graag weer aan de slag wil en ik heb al een toezegging dat ik na mijn verlof weer kan komen.

Hoi!

Ik zat ook in de WW toen ik zwanger werd. Ik zit nu ook in de ziektewet door de zwangerschap, en ik moest ook verplicht 6 weken voor de uitgerekende datum met verlof.
Je houdt wel gewoon recht op 10 weken verlof na de bevalling. Mocht je dus twee weken overtijd lopen, krijg je gewoon 10 weken na de bevalling (en heb je dus eigenlijk 18 weken verlof gehad).
Na mijn verlof moet ik mijn WW uitkering opnieuw aanvragen, omdat ik langer dan drie maanden in de ziektewet heb gezeten (je recht op WW wordt opgeschoven als je in de ziektewet terecht komt, en de tijd die je nog recht had op WW gaat dus weer in op het moment dat je uit de ZW komt).

Groetjes en succes allemaal!

Lilian
(40w, 1d)

Het is inderdaad waar. Voordat ik in de ziektewet belandde door bekkeninstabiliteit, had ik opgegeven door te willen werken tot 4 weken voor de uitgerekende datum. Toen ik vanaf de 24e week ziek thuis kwam te zitten kreeg ik bericht dat mijn zwangerschapsverlof 6 weken voor de uitgerekende datum in zou gaan. Als je bevallen bent moet je dit laten weten aan het UWV. Zij zetten dit dan om in bevallingsverlof. Je krijgt dan nog 10 weken verlof na je bevallingsdatum.

Groetjes,

Nelly.

Terug
Bovenaan