ziek ziek ziek

Brent is nu al voor de tweede keer in 1 maand ziek. Eerst blaasjes in zijn mond (bleek hand-mon-voetziekte op de creche opgelopen te hebben) waardoor hij niet wilde eten en nu sinds vrijdag 39.4 koorts, geen zin in eten en eigenlijk ook niet echt in drinken. Huisarts zegt virusje moet na vandaag over zijn...
Maar hij wordt zo mager... hij was net zover dat hijzelf leerde om te gaan staan (nee deed hij nog niet), maar nu is hij zo verzwakt dat hij staat te trillen op zijn beentjes alsof hij zijn eigen gewicht niet meer kan tillen...
Woensdag mag ik opnieuw komen wegen, nog vanwege de H-M-V ziekte en het daardoor uit de curve schieten, maar verwacht dat hij weer is afgevallen.
Wie heeft dit ook meegemaakt? en... hoe snel zijn ze dan weer op koers (qua gewicht en motoriek)?

haai krista,
Echt rot, zo'n ziek kereltje, zeker als je je dan ook nog zorgen moet gaan maken over zijn groei en ontwikkeling. Over het laatste zou ik me niet al te hard zorgen maken.
Sowieso zit er een grote spreiding in het moment dat kinderen voor het eerst gaan staan, lopen, kruipen, rollen enzovoorts. Bij ons zit een jongen op zwemles (even oud als Luke en Brent) die niks anders doet dan rollen, en hij is er erg gelukkig mee. Hij hoeft niet zonodig te tijgeren, kruipen of staan. Ik merk wel dat hij met andere dingen weer veel "verder" is dan Luke (bijvoorbeeld klappen, wijzen....) Ze ontwikkelen zich allemaal anders.
Verder is Luke een paar weken ziek geweest, ongeveer rond een half jaar. Het eten, drinken en groeien ging weliswaar goed, maar de ontwikkeling stopte en hij kwam niet meer aan (nu was hij groot, dus dat was niet zo zorgwekkend). Hij had gewoonweg alle energie in zijn lijf nodig om het ziekzijn tegen te gaan en later om weer beter te worden.
Toen hij zich weer goed voelde ging hij opeens zijn best weer doen om te rollen en verder te ontwikkelen. Hij had weer oog voor vanalles en at ook opeens weer veeeeeel meer. Wij vonden het wel wonderlijk om te zien. Vooral achteraf. Tijdens zijn ziekteperiode hebben we ons best zorgen gemaakt om zijn ontwikkeling, maar hij heeft alles in no-time ingehaald (eten, groeien, ontwikkelen).
Sterkte ermee en ik hoop dat hij niet teveel afvalt en hij (en jullie) zich snel weer beter voelt!

hey Krista

Vivienne heeft toen ze ongeveer 8,5 maand was een dubbele oorontsteking gehad. Ze begon wat minder te eten en te drinken. Toen bleek dat ze oorontsteking had heeft ze antibiotica gehad. Moest na 2 dagen goed gaan, maar ze bleef overgeven. Ze was ongeveer 1,5 kilo afgevallen. Nog in het weekend naar de huisartsenpost gegaan omdat het overgeven na bijna een week nog niet over was. conclusie: ze kon niet tegen de antibiotica. Zodra we daar mee gestopt waren ging het snel beter en een week later had ze het gewicht weer ingehaald. Wij hadden ook gevraagd aan de arts of het niet uitmaakte of ze nu veel afviel. maar daar moesten we ons niet druk maken. Als ze maar genoeg drinkt, dus over zijn gewicht zou ik me niet al te druk maken.
Sterkte met Brent.

Hij is weer beter (op die groene slangen in zijn neus na dan...) en eet weer zo goed als normaal. Zoals ik op FB al zei, hij is afgelopen 2 weken iets aangekomen. Vraag is nu of hij in de curve zo wie zo al wat aan het dalen was of dat hij ook afgevallen is afgelopen maand. Zullen we wel nooit weten, want tussen 6 en 12 maanden hoefde ik eigenlijk niet te komen...
Het cb wil nu wel vaker gaan checken omdat zij (ik niet) toch denken dat hij in zijn curve zakt (los van het ziek zijn) Reden: met 6mnd gewone melk ipv HA. Toch voedselovergevoeligheid... (Ik denk van niet...)Of een laag Hb...
Voorlopig maar even weer gewoon het gewicht er weer bij eten.

Het nadeel van zovaak wegen is dat ze na 6 maanden niet meer zo hard groeien. De eerste 6 maanden ben je zo gespitst op die groei, dat als je na die tijd steeds gaat wegen het altijd weer tegen valt.
Bewegelijke kinderen groeien vaak minder. Afvallen is natuurlijk niet goed, maar het is best mogelijk dat het ene kind al vroeg in zijn groei ontwikkeling stil staat terwijl de volgende nog even doorgroeit. Uiteindelijk met 2 jaar zijn alle kinderen bijna even lang en zwaar. (ervaring met de kids van de zwangerschapsclub) Als ze nog niet die lengte gehaalt hebben, maken ze op een bepaalt moment een groeispurt door dat dat kleine lijfje er bijna pijn van kan doen. Dan wordt alles wel ingehaald, echt verbazingwekkend.
Doe het daarom vooral rustig aan, geef Brent een beetje de tijd. Kinderen kunnen door wat hun overkomt ook bang worden voor eten. Vanwege de blaasjes die hij in zijn mond had enzo. Dat blijft in het geheugen dat het pijn doet. Ik denk dat je hem spelender wijs weet kunt leren dat eten leuk is.
Doe wat goed voelt laat wat niet goed voelt.

Terug
Bovenaan