ziekenhuisopname peuter

hoi allemaal,

Hier een vraag:

mijn zoontje van 2 1/2 wordt binnenkort opgenomen in het ziekenhuis voor een oogoperatie, hoe kan ik hem hier het beste op voorbereiden?

Wacht op eventuele reacties.

Liefs mamabinck.
 
hoi,

Ik heb geen ervaring maar wil je even sterkte wensen want het lijkt me erg moeilijk
voor je dat je kindje naar het ziekenhuis moet!
Sterkte dus!!!

liefs Daan
 
Toen mijn oppaskindje geopereerd moest worden, hebben zijn ouders het volgende gedaan..

Ze zijn naar het ziekenhuis gereden (wel met een telefoontje naar het ziekenhuis vooraf)
en hebben daar door de gangen rond gelopen, de speelkamer bezocht, ze mochten het welbekende kapje bekijken, de uitslaapkamer etc.
Die middag hebben zijn ouders van alles wat ze gezien hadden, foto's gemaakt.
De foto's hebben ze in een foto-mapje gedaan en elke dag bekeken ouder en kind de ziekenhuis foto's.
-In dit bedje mag jij slapen
-Zo'n kapje krijg jij voor
-Als je wakker bent mag je hier lekker spelen
-Etc
-Etc

Voor hem werkte dit heel goed!
Hij wist van te voren, precies wat er ging gebeuren.

Als je geen afspraak van te voren geregeld krijgt,
kun je natuurlijk ook plaatjes en foto's op het internet opzoeken.

Ik hoop dat dit bij jou peutertje ook gaat lukken!

In elk geval veel sterkte!!!

Groetjes
 
Hoi mamabinck,

Wat vervelend dat er een operatie te wachten staat. Ik kan me goed voorstellen dat je je daar zorgen om maakt.
Er bestaat een boekje van Nijntje naar het ziekenhuis. Misschien is dit een leuk boekje ter voorbereiding. Inderdaad zoals ikke mama beschreef, misschien kan je een keer gewoon een bezoekje aan het ziekenhuis brengen.
In sommige ziekenhuizen hebben ze een pedagogisch medewerker die met de kinderen de operatie voorbereidt. Zij heeft verschillende OK-materialen bij zich en vertelt het verhaal met behulp van foto's over de narcose enzovoorts. Misschien gebeurt dat ook in jullie ZH? Anders zou je het zelf moeten voorbereiden. Het is bijvoorbeeld erg prettig om hiervoor een knuffelbeest als patiëntje te gebruiken. Bij de knuffel kan je  het hele ritueel als inslapen en een pleister op het oog plakken. Misschien ook nog een kinder-dokter-setje aanschaffen om naar het hartje te luisteren enzovoorts.

Ons zoontje heeft door een ongeluk heet water over zijn arm gekregen. We waren in de veronderstelling dat hij niet bij de waterkoker kon komen. Op een moment dat wij met iemand in gesprek waren, ging Stan op onderzoek uit. Door op een krukje te gaan staan, kon hij er wél bij. We zijn ernorm geschrokken. Gelukkig was het water niet nét van de kook af en had hij eerste en tweede graads brandwonden. Voor behandeling  moest hij, gedurende een week, elke dag naar het ziekenhuis voor verbandwissel. Door hem goed voor te bereiden op datgene wat komen ging (en afleiding tijdens de verbandwissel middels een lekkere soepstengel...) ging de verbandwisseling voorbeeldig. Deze periode heeft heel veel indruk op hem (maar ook op ons)  gemaakt. Voor elk klein schrammetje moeten we nu volgens hem naar het ziekenhuis...

Heel veel sterkte!!

Groetjes Marieke
 
Terug
Bovenaan