Ziekte (MS) en zwangerschap

Hallo,

Ik weet sinds een paar dagen dat ik zwanger ben. Fantastisch! Wij plannen dit al anderhalf jaar en gelukkig heeft het snel mogen gebeuren.
Ik heb dit onderwerp aangemaakt omdat ikzelf MS heb en benieuwd ben naar andere mensen die zwanger zijn terwijl ze een ziekte hebben. Op internet vind ik daar namelijk niet veel recente ervaringen over. Hoe ervaren jullie de zwangerschap?

Mijn ergste klacht van de ms is extreme vermoeidheid. Ik heb ruim een jaar copaxone gespoten en ben twee maanden geleden gestopt omdat we probeerden zwanger te worden. De laatste maanden voelde ik mij erg goed en sinds een paar dagen ben ik weer enorm vermoeid. Schijnt ook bij de zwangerschap te horen maar toch wel erg vervelend. Kan vandaag bijna niet van de bank omhoog komen. Hoop dat het snel over gaat.
Iemand ervaring hiermee?
 
Hoi,

Gefeliciteerd met je zwangerschap.
Ik ken 2 mensen met ms. Van hen heb ik begrepen dat een zwangerschap ms juist tijdelijk stop zet.
Vermoeidheid is 1 van de vervelendste klachten. Heb er zelf ook veel last van en kan soms ook dagen niets. Het hoort echt bij zwangerschap inderdaad maar is niet minder lastig.

Zelf heb ik inmiddels al 6jaar chronische hoofdpijn. Voordat ik zwanger werd ging het eigenlijk heel goed en nu is het drama. Vooral omdat alleen paracetamol veilig te gebruiken is. Het gaat nu een weekje ongeveer weer wat beter. Ben nu 16,5 week zwanger en de hormonen stabiliseren nu lijkt het. In het begin moet je lijf zo gigantisch wennen aan alle nieuwe hormoonspiegels en veranderingen.
 
Chronische hoofdpijn, dat klinkt heel erg vervelend! Vooral nu je zwanger bent en zoveel andere kwaaltjes krijgt. Je zou juist moeten kunnen genieten van je zwangerschap. Is dit je eerste kindje?
 
Gelukkig zijn voor mij de kwaaltjes bijna verdwenen. Heb jij veel last van kwaaltjes?
Dit is niet mn eerste zwangerschap maar wel ons eerste kindje.
Voor jou?
 
Spannend. Hoop dat deze keer alles goed mag gaan voor je.
Dit is mijn eerste zwangerschap. Ben vandaag 5 weken dus het is nog heel pril en heel spannend.
Buiten de vermoeidheid had ik gisteren wat last van flinke steken in mijn zij naast mijn navel. Je maakt je dan meteen zorgen maar het internet stelt je wel een beetje gerust. Je kan niets anders doen dan afwachten. En wachten duurt zo lang!
 
Hoi hoi,


Ik heb ook MS, en ben nu voor de 3de keer zwanger.

Mijn 1ste zwangerschap(2000/2001) was super. Kon weer dingen doen die ik tijden niet meer had gedaan. Tuurlijk wel veel moe geweest. 4 maanden na de bevalling heb ik wel een kleine schub gehad. Ongeveer 5 jaar na de bevalling ben ik Rebif gaan spuiten.

Vorig jaar was ik weer zwanger. Nieuwe relatie, en begon toch weer te kriebelen. Was toen supermoe, maar geen enkele ms klacht. Helaas ben ikeind November, na 27 weken, bevallen van een doodgeboren meisje. Had niks met de ms te maken, maar met een probleem van de placenta.


Ben momenteel weer zwanger, ongepland dit keer. Kon eigenlijks niet meer.Dus een echt wondertje. Ben nu 8 weken. Ben weer supermoe. Doe elkemiddag een dutje van 2 uurtjes. Ook heb ik lichte tintelingen in mijn gezicht.

Op zich valt het dus wel allemaal mee. Maar kan je wel zeggen dat je qua ms je je op je best voelt. Heriiner me nog dat de verloskundige tegen me zei 13 jaar geleden: "zwangerschap is voor jou het beste medicijn tegen ms"



 
Als ze weten dat die hormonen tegen ms helpen zou je toch denken dat ze daar wat mee kunnen qua onderzoek? Ik hoor ook van mensen met ms dat ze zich dan op hun best voelen. In ieder geval geniet zoveel mogelijk van de zwangerschap. Ik heb verder geen ziekte, maar vermoeidheid heb ik wel veel last van. Kan dan ook niks gedaan krijgen. Nu 12 weken zwanger en nu pas krijg ik weer beetje bij beetje mijn energie weer terug.
 
Terug
Bovenaan