ziektekostenverzekering

A

Anoniem

Guest
Hoi meiden,

Ik heb een vraagje:

op dit moment heb ik een baan, maar zonder vast contract, deze loopt af in januari 2007.
Nu denk ik er over om te gaan stoppen met werken zodat ik me volledig op het moederschap kan storten als de 2e baby er is.
Nu weet ik dus niet hoe het zit met de ziektekostenverzekering.
Mijn vriend was voorheen particulier verzekerd, maar door het nieuwe zorgstelsel bestaat er geen particulier of ziekenfonds meer.
Zijn er hier mensen die weten hoe het zit als je zelf niet werkt?
Moet je dan veel meer premie betalen (i.v.m. de werkgeverspremie die dan niet meer betaald wordt), of dat ik dan bij de polis van mijn vriend moet worden geschreven?
Ik ben nu verzekerd bij Zilveren Kruis voor zo'n 120 euro per maand en mijn vriend bij Nationale Nederlanden via zijn werkgever.

Ik zou graag een antwoord op bovenstaande vraag willen hebben omdat ik er nog niet uit ben wat ik straks wil, blijven werken of full-time mama zijn.

Liefs, Sesam

hoi

ik werk op dit moment   niet en   ben met mijn ziekenfonds gewoon bij mijn vriend bijgeschreven  die wel werkt   en krijg ik daar ook nog zorgtoeslag van (dat scheelt ook weer )
en dan blijf je gewoon voor hetzelfde verzekerd voor hetzelfde bedrag

groetjes pris

Je zou bij je vriend verzekerd kunnen worden. Hij moet dat gewoon bij zijn verzekering nakijken en je op tijd aanmelden.

Hoi Sesam,

Ik ben na de geboorte van mijn zoontje ook volledig gestopt met werken. Mijn man was destijds ook particulier en dat moest ik toen dus ook. Dus ja dan ga je veel meer betalen. Maar nu hoeft dat niet meer. Je kunt je bij je vriend bij laten schrijven. Je gaat niet meer betalen dan. Maar je moet gewoon je verzekeringsmaatschappij eens bellen. Die weten het zeker!

Groetjes, Jonna

Hoi meiden,

Wat fijn dat jullie me hebben gerustgesteld.
Ik was erg bang dat het heel veel geld zou gaan kosten.
In het verleden ben ik namelijk eventjes werkloos geweest en toen bleek ik plotseling helemaal niet meer verzekerd te zijn omdat de werkgeverspremie niet meer werd betaald!
Nu heb ik nog 1 vraagje.....
Kan ik zo maar bij mijn vriend worden bijgeschreven?
Ik dacht dat je maar tot 1 mei (kan ook een andere maand zijn hoor) kon overstappen naar een andere verzekeraar, of is stoppen met werken een ontbindende reden?

Liefs Sesam

Hallo,

Ik wilde ook even kwijt dat iedere niet werkende Nederlander ook recht heeft op loonheffingskorting. Dit is 150 euro per maand. Het betekend alleen dat je het hele jaar verder geen loon mag hebben gehad. Het is niet afhankelijk van het inkomen van je partner maar alleen afhankelijk van je eigen inkomsten. Werk je dus niet krijg je geen uitkering of andere inkomsten dan krijg je dus ongeveer 150 per maand. Dit kun je navragen bij de belastingdienst.

Groetjes Nova

Hoi Sesam,
lijkt me dat stoppen met werken een goede reden is. Maar ook dat moet je navragen bij de verzekeringsmaatschappij. Gewoon maandag meteen even bellen en dan weet je het tenminste allemaal zeker.
Groetjes V.

Je kan ieder jaar overstappen naar een andere verzekering, mits je je verzekering op tijd opzegt. (Bij ons is dat twee maanden voor het einde van het jaar.

Volgens mij is het niet nodig je bij te laten schrijven op de verzekering van je partner, er moet hoe dan ook die nominale premie worden betaald. Het bedrag dat je via je werkgever betaalt en wat de werkgever jou bruto vergoedt vervalt als je geen inkomen  meer hebt.

Of je iets van zorgtoeslag krijgt is afhankelijk van jullie gezamelijke inkomen. Dus als je man heel veel verdient, dan krijg jij niets.

Miep

Terug
Bovenaan