Ziektewet en vakantiedagen

Hallo,
Ik ben 14 weken in verwachting. Het was totaal onverwacht en lichamelijk was ik er eigenlijk nog niet aan toe. Mijn eerste wordt morgen 1 jaar. Ik heb nog rugklachten na de eerste zwangerschap waarvoor ik therapie volg. Ik heb daarom ook meteen aangegeven dat ik mijn vakantiedagen aan mijn verlof wil plakken zodat ik iets meer tijd kan nemen om te herstellen. Mijn werkgever wil mij dit niet geven omdat dit niet collegiaal zou zijn naar mijn collega's die vorig jaar al uren voor mij moesten werken en dit jaar dus weer. En de vakantiedagen zouden dan ook in de decembermaand vallen wanneer het erg druk is op het werk en ook iedereen al extra moet werken. In januari mag ik ze wel opnemen.
Óók gaf zij aan dat als ik vroegtijdig last krijg van mijn rug en daardoor meer pauzes moet inplannen zij liever heeft dat ik de ziektewet in ga. Omdat dit voor haar 100% vergoed wordt en extra pauzes kosten haar geld. Ik voel mij dus totaal niet gesteund.
Wie herkent dit? Hoe hebben jullie zo'n vergelijkbare situatie opgelost?
Ik hoor het graag,
Vriendelijke groet,
Sanne
 
Ik heb niet hetzelfde meegemaakt. Je geeft aan vakantiedagen op te willen nemen, zodat je meer tijd hebt om te herstellen van de bevalling. Maar als jij na je verlof fysiek nog niet in staat bent om te werken, dan moet je je ziekmelden en geen vakantie nemen!
Vervelend voor je werkgever, maar als je echt niet kunt werken dan kun je echt niet werken. En dan is vakantie nemen niet de oplossing. 
 
Je geeft aan dat je 14 weken zwanger bent, persoonlijk zou ik dit soort dingen nog niet aangeven bij je werkgever. Wie weet is deze zwangerschap heel anders en voel je je super goed na je bevalling. Ik begrijp de reactie van je werkgever in principe wel, maar wel raar dat hij/zij direct over ziektewet begint. Aan de andere kant: dat is wel is van deze tijd. Bij ons worden nog steeds veel zwangere vrouwen ‘ontslagen’ omdat ze zwanger zijn, al wordt dat natuurlijk niet zo gezegd. Het werkleven is nu eenmaal hard. Probeer te genieten van je zwangerschap, zorgen zijn voor later.
 
Ik ben het Mamavaneenbeebie eens. Daar zijn vakantiedagen ook niet voorbedoeld.
Ik snap je werkgever wel om de ziektewet aan te kaarten. Ik ben mijn afgelopen zwangerschap met 12 weken al in de ziektewet gegaan. Ik deed nog wel aangepast werk. Het kost hen inprincipe niks. Daarbij weten jij en zij ook waar iedereen aan toe is. Het werk moet gewoon doorgaan.
 
Terug
Bovenaan