Ziektewet en zwanger?

<p>Heeejj, </p><p>Ik zit er toch mee en ik denk ik plaats het toch maar op het forum.</p><p>Ik afgelopen jaar februari in de ziektewet terecht gekomen ivm de zwangerschap van mijn zoontje. Ik had toen erg last van rug, bekken, flauwvallen en extreem moe. Verder heb ik 2 grote vleesbomen van 8 cm groot waar ik ook nog wel enige last van heb ervaren. Hele heftige bevalling gehad die al begon met 36+4 weken. Daarna nierbekontsteking gehad, geestelijk ook een klap gehad van de bevalling. Thuis ging het ook niet zo goed met mijn relatie waardoor ik ook veel stress had en het gevoel had er een beetje alleen voor te staan. Maar goed gekomen gelukkig. Na mijn bevallingsverlof mezelf weer ziek gemeld ivm bloedingen en flauwvallen enz van de vleesbomen. </p><p>Nu ben ik al heel snel zwanger geworden van de 2e. Ik ben nu bijna 11 weken zwanger. Heb veel last van mijn rug, Last van bekken, veel duizelig en geestelijk niet stabiel. En kreeg nu dus een brief van het uwv dat ik volgende week op afspraak moet komen bij de verzekeringsarts.  Nu maak ik mij ontzettend zorgen dat ik bang ben dat ze vinden dat ik weer aan het werk kan. Terwijl ik dat echt niet zie zitten! Morgen weer een afspraak met de verloskundige. Ik ga het haar ook even voorleggen en misschien dat zei wel een brief kan schrijven voor me. Ze weet van de hele situatie af... zou dat me helpen denken jullie? </p><p>Ben gewoon zo bang dat ik mijn inkomen verlies en dan zonder inkomen zit en zonder werk omdat ik zelf niet in staat ben om te werken. </p><p>veel mensen zeggen tegen me dat ze bij het uwv al vinden dat je kan werken als je de afwas kunt doen.</p><p>Heeft iemand ervaring? </p><p> </p>

Dat is niet mijn ervaring met het uwv, maar ik heb die verhalen ook zeker gehoord. Ik denk dat het verschilt wie je hebt en van wie je dat hoort. Als je er positief in staat, en aangeeft dat je wel graag wil maar dat het nu niet lukt, denk ik dat je iemand eerder meekrijgt dan als je vanaf het eerste moment gaat zeggen dat je echt niet kan werken.
Belangrijk is dat je je gesprekken daar goed voorbereid. Ga niet zeggen dat het meevalt, maar ga het ook zeker niet mega aandikken, want dat voelen ze ook wel aan. Wees eerlijk en maak een lijst met je klachten, of overleg eventueel met je huisarts of verloskundige om deze door te nemen. Denk ook na over wat jij kan doen om je klachten te verminderen. Je schrijft over psychische klachten bijvoorbeeld, zoek daarvoor hulp in de vorm van een psycholoog oid . Vraag ook wat hun inschatting is van wat je aankan.
En opnieuw weer aan het werk, wil ook niet zeggen dat je meteen volle bak weer aan het werk gaat, je hebt de kans om dit rustig in overleg op te bouwen. 
Ik was altijd verschrikkelijk zenuwachtig en gespannen voor deze afspraken maar het is mij altijd heel erg meegevallen.

Ik heb alleen maar goede ervaringen met het UWV. Ik wilde beginnen met vrijwilligerswerk, maar dat mocht niets eens. Ben nog steeds 100% afgekeurd. Ondanks dat ik zelf dus wat wilde doen, mocht dat niet.
Sowieso verstandig om je vk een brief te laten schrijven. Alle kleine beetjes helpen. Verder sluit ik me helemaal aan bij Pyjamadag.

Hoi dames,
Ik heb een vraag, misschien dat een van jullie hier meer over weet.
Momenteel ben ik 9 weken + 2 dagen zwanger. Dit is al de 2e week dat ik ziek ben gemeld op werk vanwege ziekte door zwangerschap. Ik ben op 1-8-2018 begonnen met deze baan (dus vrij kort geleden)
Ik ben superbang dat ik geen vaste contract krijg na alles (ik weet dat ze tijdens je zwangerschap je niet mogen ontslaan), maar als ik ben bevallen etc dat ik geen vaste contract krijg.
Als dit het geval is heb ik dan recht op een uitkering?? Maak me zo druk hierom, is het verstandig een brief van de huisarts/verloskundige te vragen.
Alle hulp is welkom! Dank je

AndreaSG: iemand ontslaan of iemand zijn contract niet verlengen zijn wettelijk 2 verschillende dingen. Je werkgever mag inderdaad er voor kiezen om jou geen vast contract te geven. Maar je bent pas 1-8 begonnen dus ze mogen je nog 2 jaar losse contracten aanbieden of 3 x een half jaar. Ik weet niet welk contract je nu hebt ? 
En ga je er vanuit dat je helemaal niet meer gaat werken? Zijn daar redenen voor? Want de meeste vrouwen knappen in het tweede trimester gelukkig weer voldoende op om te kunnen werken. 
@mama: probeer je gesprek zo goed mogelijk voor te bereiden. Noteer je oude ziektebeelden van de vorige zwangerschap, neem (indien je die hebt) een afspraken kaart van de fysio mee om aan te tonen dat je wel bezig bent om een goede (fysieke) gezondheid te creëren en praat met je werkgever. Hoe staat hij/zij hierin? Stel de arbo arts stelt een rooster van 3 uur per dag voor, is er dan überhaupt wel plek voor jou ? Of zal je dan meer tot "last" zijn? 
Over het algemeen zijn arbo artsen goed gezind , zij hebben er meer aan dat je er kort tussenuit gaat dan dat je te lang doorgaat en langdurig ziek zal zijn. Heel veel succes in ieder geval, blijft evengoed spannend ookal sta je in je recht.  

@Andrea: zoals Wila al zei is er een verschil tussen ontslaan en een contract niet verlengen. Tijdens de zwangerschap mogen ze je inderdaad niet ontslaan ALS je een vast contract hebt. Als het om een verlening gaat, dan kan je werkgever wel besluiten om de wegen te doen scheiden. Volgens mij wordt er dan gekeken naar je inkomsten van de laatste 3 maanden of het laatste jaar en daar wordt je uitkering op berekend. Of dat zo is en hoe het precies zit weet ik niet hoor. Ik dacht dat het zoiets was.

Terug
Bovenaan