Ziektewet zwanger

Hallo allemaal,

Ik mijn vorige topic hebben jullie kunnen lezen dat ik opgenomen ben geweest ivm HG.

Situatie is als volgt. September ben ik met burnout klachten uitgevallen op werk. Hierdoor is mijn arbeidsovereenkomst niet verlengt per december. Maar, omdat ik op dat moment nog ziek was en de werkgever eigen risicodrager was betaalde zij mijn ziektewetuitkering. Inmiddels ben ik ruim12 weken zwanger en enkele weken geleden opgenomen geweest in het ziekenhuis. Inmiddels wel thuis maar absolute rust voorgeschreven gekregen samen met een bulk aan medicatie.

Inmiddels ben ik bij het UWV ziekgemeld als zijn de ziek door zwangerschap. Het UWV neemt de betaling (na goedkeuren ziekmelding) over en ik heb met de werkgever niets meer te maken.

Heeft iemand hier ervaring mee? Wat kan ik verwachten van het traject van het UWV? Is het een pittig traject of nemen ze het wel aan? Mijn onzekerheid zit er vooral in dat het lijkt of HG wordt ontkent. De neem maar een cracker en het hoort erbij adviezen vliegen je om de oren terwijl ik vanaf begin af aan roep dat er wel iets is.

Ze bellen een keer in de zoveel tijd op. Hierover krijg je elke keer een brief. Ze verwachten dat je op dat tijdstip ook echt bij de telefoon zit. Je vertelt hoe het gaat, wat de vk heeft gezegd of een arts. Ze gaan niet tegen het advies van een arts in. Ze kijken wel of je iets kunt doen om de situatie te verbeteren. Gesprek duren ongeveer 5 min, ze zijn niet de moeilijkste.

Ik zat met 30 weken thuis met ve harde buiken in mijn zwangerschap, helaas was rond die tijd de vraag of mijn contract verlengd werd. En deze werd niet verlengd. Ik werd ook overgedragen aan het uwv. 
Ze belde 1 keertje dat was ongeveer 1 week nadat het uwv er van wist. Dan vragen ze wat je mankeert en wel duidelijk erbij zeggen dat je zwanger bent. In een zwangerschap moeten ze het bijna altijd goedkeuren volgens mij. Bij mij werd het dus ook goedgekeurd. Daarna niks meer van uwv gehoord maar wel elke week netjes de betaling binnen gehad. Wel zelf nog even achter je WAZO uitkering aan, dat is zwangerschapsverlof. En dan loopt dat automatisch in elkaar over. 
Ik heb er hele goede ervaringen mee. 

Maak je geen zorgen.,,
het uwv of bedrijfs arts of wie dan ook zullen nooit moeilijk doen ivm zwangerschap, stel er gaat iets mis na aanleiding van hun gemaakte afspraken ivm ziekmeldingen en je moet bijvoorbeeld meer werken of ( de ziekte melding annuleren na overleg ) zijn hun verantwoordelijk, en als het om een kind gaat zijn de consequenties niet mals als je "een rechtzaak" zou aanspannen, want in het geval van ongeboren kinderen win je altijd. dit is de reden dat je daarom vrijwel 100% safe zit, maak je geen zorgen ! 
Succes en dikke knuffel ! 

Ook ik heb HG gehad. Tot de 18e week. Daardoor zoveel ingeleverd aan conditie en spierkracht dat ik maar een paar keer een paar uur heb kunnen werken. UWV heeft vier keer contact met mij gehad via de telefoon. Heel vriendelijk. Na 24 weken hebben ze gezegd dat ik maar beter al met verlof ging. Ik ben overigens zwanger van een tweeling. Daar zijn ze wat voorzichtiger mee. Ik kon het idee van zo vroeg met verlof zijn niet verkroppen maar na twee weken toch maar wel gedaan. UWV is geen politie agent. Houd gewoon vinger aan de pols. Vertel wat er aan de hand is en ze ondersteunen je. 
Sterkte meid. HG is in mijn ogen het ergste wat je kan overkomen. Lichamelijk en geestelijk ga je er aan kapot. De mensen die je niet geloven maken het nog erger. Blijf er over praten met degene die je steunen. Mocht je tips of iets nodig hebben mag je me via fb wel zoeken

Terug
Bovenaan