ziektewet?

A

Anoniem

Guest
Hallo,

Ik ben nu 28 weken zwanger en trek het werken niet meer. Ik heb erg last van bi en daardoor krijg ik steeds meer moeite om 8 uur per dag op een stoel te zitten en vooral om er weer uit te komen. Ik ben gesloopt na een dag werken.
Nu hoor ik verschillende verhalen over het ziekmelden. Er werd mij verteld dat mijn ha een verklaring moet geven. Ik was gister bij hem een hij is het er mee eens dat ik in de ziektewet ga maar ik moet dit verder met de arbo arts van het werk opnemen. Die moet dan bepalen of ik in de ziektewet kan en voor hoeveel?
Nu heb ik al niet zo'n vertrouwen in mijn huisarts dus wil ik graag weten of dit klopt en wat jullie ervaring ermee is?

Netje,

tijdens mijn eerste zwangerschap kon ik op een gegeven moment ook niet meer autorijden of lang zitten of staan en ben toen 'gewoon' de ziektewet ingegaan. Daarna is alles opgevangen door de Arbo-arts. Zij heeft het traject verder geregeld.
Misschien moet je wanneer je je ziekmeld, zelf bellen met de arbo dienst en een afspraak regelen. Dan heb je namelijk een heleboel zelf in de hand.

Zorg ervoor dat als je helemaal thuis komt te zitten dat je wel mensen om je heen houdt. Want juist in die lange maanden thuiszitten ben ik lichtelijk depressief geworden. En je moet zowiezo elke 6 weken op controle komen bij de arts.

Succes met regelen en Sterkte met je bekken( en uh... oefeningen blijven doen he)

Groetjes Sas

Hoi,

Wat vind je vk of gyn ervan? Of begeleidt de ha jouw zwangerschap?
Als de arbo moeilijk doet is het handig dat degene die jouw zwangerschap begeleidt eventueel een schriftelijke verklaring kan afgeven.

Syl
36+5

Hallo Netje,

Het is de ARBO-arts die beslist of je in staat bent te werken en niemand anders, vandaar dat je huisarts je ook naar je ARBO-arts verwijst. Het scheelt wel als je 'hulpverleners' zoals de huisarts, maar vooral ook de verloskundige je steunen. Zij kunnen echter niet je werksituatie beoordelen. Dat is alleen de bedrijfsarts. Mocht je het niet eens zijn met de conclusie van de bedrijfsarts kun je altijd een  second opinion aanvragen. ARBO-artsen zijn heel verschillend. Ik ben  juriste (ondernemingsrecht en arbeidsrecht), maar heb ook jaren  in  (manager) P&O functies gewerkt. Vanuit die functies  heb ik met veel ARBO-artsen samengewerkt en bij de SMT besprekingen over werknemers gezeten. Er zijn ARBO-artsen die zeggen dat je bekken niet weet waar het zit, dus dat dat net zo goed kantoor als thuis kan zijn en er zijn ARBO-artsen die geen enkel risico nemen. Vaak wordt wel eerst naar aangepast werk gekeken. Contact met de verloskundige, of gynaecoloog wordt ook bijna altijd gezocht en eventueel met de huisarts bij zwangerschapsklachten.

Sterkte,
Leonie

Hoi meiden,

Ik zit vanaf 19 weken thuis...

Ik werkte al wat minder omdat ik 9,5 uur maakte per dag en ik oververmoeid raakte.
Ik heb het eerst met de vlk erover gehad en die vond dat ik minder moest gaan werken.
Vervolgens heb ik het tegen mijn baas gezegd dat ik het niet meern trok en wat de vlk had gezegd. Hij heeft me doorverwezen naar de Arbo-arts. Ik ben toen 7 uur gaan werken. Later werd er bi geconstateerd en heb ik de Arbo-arts gebeld en uitgelegd. Zij vond het het beste om dan te stoppen met werken en na de zwangerschap alles weer rustig op te bouwen.

Nu ben ik 39,4 weken dus zit al 20 weken thuis... Ikmoet zeggen dat het geen pretje is. Ook weinig respons vanuit mijn collega's.... Nou succes allemaal.

Gr Amber 39,4

Hoi AmberL,

Moeilijk is dat he, dat je bijna 'vergeten'   wordt. Dat is ook precies wat ik boven bedoelde met 'mensen om je heen houden'.
Juist omdat je zelf geen poot meer kunt trekken, raak je zo in een isolement. En ja, op een gegeven moment heb je iedereen wel gebeld en wordt het redelijk stil.

Amber houd moed! De bevalling zal er binnenkort wel aankomen. En daarna goed naar je lijf luisteren. Ga je naar fysio of mensendieck?? Die oefeningen helpen echt.

En als je het na je zwangerschapsverlof nog niet trekt met je bekken; meteen de eerste dag dat je zou moeten werken weer ziekmelden, want dan is het zwangerschaps gerelateerd. Dus niet een dagje proberen.

Ik heb uiteindelijk tot aan een wao keuring in de ziektewet gezeten.....werd tussendoor nog een keertje zwanger, terwijl de therapeut had geroepen dat we echt 2 jaar moesten wachten. (bleek 13wk zwanger op mijn zoons 1e verjaardag)

Amber, ik wens je een voorspoedige bevalling en een wolk van een zoon of dochter!!

Groetjes Sas

hmm... daar ben ik ook een beetje bang voor dat ik in een isolement raak daarom heb ik zelf voorgesteld om halve dagen te werken.
Ik hoop dat ik dat nog 6 weken volhoud.

Hoi,
Ik zit in de ziektewet door mijn bekkeninstabiliteit (wat een mond vol zeg, pfff).
Ik ben nu bijna 21 weken zwanger van mijn 2e kindje.
Mijn bedrijfsarts vindt dat ik moet gaan werken, 2 dagen van 4 uur en daarbij nog een reistijd van 1 uur heen en 1 uur terug.
Ik trek dit ook niet. 10 mei moet ik weer naar de verloskundige toe en ga ik dit bespreken. Ik weet ook niet goed, hoe ik dit moet gaan aanpakken, het lijkt wel of niemand je begrijpt.
Gr en succes
Saskia

Terug
Bovenaan