zij ligging of rug ligging

Ik heb een vraagje over hoe je kindje het beste kan slapen want iedereen heeft er een andere mening over.
Mijn zus is 4 jaar geleden bevallen en moest de kleine op de zij leggen met slapen, vrienden van ons zijn 3 jaar geleden bevallen en moest hun kleintje op de rug leggen nu is hun kleintje bijna gestikt omdat hij nog melk terug gaf en het dus niet kwijt kon.

Dit geeft zoveel verwarring daar wordt je gek van je wilt natuurlijk altijd het beste voor je kleintje en wat vrienden van ons meegemaakt hebben wil ik echt nooit meemaken.


Liefs Kim
 
Ha,

Alsjeblieft leg het vanaf het begin op de zij, met een handdoek opgerold achter de rug en tussen de beentjes (op de lange zijde oprollen).

Onze eerste lagen wij braaf na 3 wkn op de rug, dit had de kraamzorg voorgeschreven. Gevolg (mede hierdoor) voorkeursligging, hij had achteraf door de vacuumpomp een zwakke Kiss syndroom

Onze tweede dus gezegd dat wij die nooit meer op de rug zouden leggen. Volgens kraamzorg moest het alleen nu al na 3 dgn. Dus overdag werd het door de kraamzorg ook gedaan. Halverwege de kraamweek kregen we een andere kraamhulp, een wat oudere vrouw en het eerste wat ze zei was: leg de kleine echt niet op de rug want als ze spugen kunnen ze het vaak nog niet weg laten lopen (zoals jij hierboven al schreef).
Zij gaf mij het advies van de handdoek en dit hebben wij bij de tweede gedaan, hij heeft heerlijk geslapen
 
Wat alle adviezen proberen te doen is te voorkomen dat je kindje op z'n buik rolt.
Bij mijn eerste twee kindjes (2007 geboren en in 2010 geboren) werd mij beide keren geadviseerd om de kindjes op hun zij te slapen te leggen. Ik maakte (zoals als Javo schrijft) twee handoekrolletjes. Eentje tegen de buik aan en eentje in de rug. Zo kan hij niet per ongeluk op z'n buik rollen.
Je moet dan wel een wisselen met de zij zodat het hoofdje niet te plat aan een kant wordt.
 
Zal mij benieuwen wat de kraamzorg zegt. maar we leggen de kleine dan lekker op de zij denk dat ik dan ook rustiger in bed lig.
Het is zo vervelend dat er zoveel verschillende dingen gezegd worden door kraamzorg.



 
@micromuis ze schrijft juist dat er verschillende adviezen gegeven zijn. De ene kraamverzorgster zei op de rug, de ander op de zij. Niet altijd vertrouwen op de kraamverzorgster hoor!
Bij mijn vorige bevalling was er volgens de ene kraamverzorgster niets aan de hand met mijn kleine, de volgende dag kwam een ander en die stuurde me meteen door naar het ziekenhuis ivm infectie.
Vertrouw op je eigen gevoel (jij bent de moeder én de baas) en gebruik je gezonde verstand. Kraamverzorgsters zijn ook maar mensen.
 
Sluit me aan bij Amstermama; volg je gevoel! Kijk hoe (al dan niet) rustig je kindje wordt van verschillende houdingen, en hou rekening met de specifieke omstandigheden van je baby (spuugt ie bijvoorbeeld veel of helemaal niet?)

Hoor van bijna alle moeders iets anders, en de kraamhulp is idd ook maar een mens...

 
Hier in het Academisch ziekenhuis, op de neonatologie afdeling (kleine vroeggeboren kindjes) liggen ze allemaal op hun zij. met handdoek/ hydrofiel luier rolletje horizontaal tussen hun beentjes: kunnen ze ook niet naar beneden zakken en 1 in de rug.
voorkant is weer gevaarlijk ivm met stikken als ze hun hoofdje in de handdoek drukken
 
Terug
Bovenaan