zijligging ivm plat hoofdje/voorkeurshouding

A

Anoniem

Guest
hee meiden..

Onze dochter van 16 weken heeft een voorkeurshouding en moet van de fysiotherapeut constant slapen op haar zij (zijligging). Volgens haar en cb is dit niet schadelijk voor de rug (groei)enz.
Ik vraag me af of er meerdere moeders zijn die hun beebs constant op hun zij moeten leggen ivm een voorkeurshouding en hoe zij hier mee om gaan. Onze dochter slaapt in een babysleep trouwens.

Liefs Chantal
(moeder van Lotus: vandaag precies 16 weken!!)

Hoi,

ja hier een mama waarbij het zoontje ook altijd op zn zij ligt!
Het ken idd geen kwaad, maar wij hebben van de fysio een soort kussentje gehad, waarbij hij niet op zn buikje kan rollen ook.
Het helpt enorm, hijs er bijna vanaf!!

Groetjes Debby.

Hee Debby,

Onze dochter slaapt ook in zon kussentje denk ik.. das een babysleep. Zat me af te vragen of jij ook steeds moet wisselen qua zij.. na elke voeding? Hoelang ga je al naar fysio?

Liefs Chantal

Hoi hoi,

weet niet of dat een babysleep is, wat ik wel weet is dat het werkt
Dylano krijgt nu ongeveer 2,5 maand fysio.
Krijgen ook oefeningen van haar, en dit gaat goed, maar is nu niet echt meer van toepassing.
Want als hij in de box ligt, gaat hij regelmatig ook op zn linkerkantje liggen (zn voorkeurshouding is/was rechts).
Wij leggen Dylano altijd op zn linkerzij, dat wou de fysio graag.
Doe je hem ook links verschonen? En dan bedoel ik met zijn hoofdje naar rechts.
Dan moet hij jou aankijken, tenminste, dat doen babytjes graag, bij Dylano wou het ook niet altijd lukken, maar nu wel.
Het is wel ff wennen hoor, als je hem prs andersom moet verschonen, maar het went echt!, strax weet je niet beter meer haha!!
Je kunt hem ook recht voor je leggen en hem dan verschonen.
Wat wij ook moesten doen was Dylano in het wipstoeltje leggen, en dan met bijv. een handdoek rond zijn hoofdje (in een boogje zeg maar), en dan ruimte overlaten bij de kant waar hij naar "mag" kijken.
Als hij recht naar voor kijkt, is het ook goed.
Maar vooral stimuleren om naar de goede kant te kijken.
Wij geven hem ook andersom de fles (ook niet meer altijd), zodat hij ook naar je moet kijken.
Maar ik zou het gwn met je fysio over hebben, dan kun je dit altijd nog voorleggen,want de ene fysio is de andere tuurlijk weer niet.

Hou je me op de hoogte van hoe het gaat??

Groetjes Debby.

Oeps sorry, was in de veronderstelling dat je meisje een jongetje was
Laten we het er maar op houden dat het al laat is

Hai Debby,

Leuk dat je reageert. We zitten zo te lezen in het zelfde schuitje want ik doe het precies
zo als jij, verschonen aan de andere kant, fles geven aan de andere kant enz.. Alles anders om. Onze dochter kijkt in de box enz ook wel de goede kant op maar als ze op haar rug in slaap valt valt ze altijd terug naar de verkeerde kant. Daarom adviseerde de fysio ons om haar op zij te leggen als ze gaat slapen en 1x per dag op de "foute" kant.
Ik vond het snachts nog een beetje eng haar op haar zij te leggen maar heb toch gedaan na de laatste fles van gisteravond ( ze ligt dan wel in de babysleep hoor, dat is het zelfde als jij hebt volgens mij hoor) Vannacht werd ik wakker (dat ritme zit er nog in he.. haha) en ben even gaan kijken en ze lag zo heerlijk te slapen, moest haar zelfs wakker maken vanmorgen. Hebben julllie jullie zoon constant op die linkerzij liggen? Ik ben nu 4x naar fysio geweest. Ik denk wel dat het helpt, maar ben zelf zo onzeker van dat op haar zij leggen dat ik steeds denk is het wel goed voor de groei enz..

Misschien kunnen we es een x mailen om elkaar op de hoogte te houden als je dat
leuk vind.. Ik wel nl.. Ken ook niemand die met het zelfde probleem zit als wij
met die voorkeurshouding.. en dat het hoofdje plat is..

Groetjes Chantal

wij leggen onze dean heel vaak op zijn zij omdat ie het lekkerder vind, alleen leggen we gewoon een handdoek rolletje voor zijn buikje zodat ie niet om kan draaien

Hoi Chantal,

ja wij moeten onze kleine structureel op zn linkerzij leggen.
Ik neem dat ze wel weet wat ze doet (de fysio).
Bij Dylano was het ook echt erg, helemaal plat!!
De 1ste keren vond hij het niet fijn hoor, om op die zij te liggen, maar nu weet hij niet beter meer.
Ik denk nog maar ff, en dan is het klaar met de fysio, en mag hij zelf "proberen" te regelen.
Ben benieuwd hoe dat zal gaan.
Ik ken me je bezorgheid goed voorstellen hoor.
Ik wil wel mailen met je hoor, jammer dat je elkaar geen pers. berichten kunt sturen, ben namelijk nogal voorzichtig, met email-adressen uitwisselen

Groetjes Debby.

Terug
Bovenaan