Zijn er mensen die ook een hematoom hebben of hebben gehad?

Hi Dames,

Vorige week werd ik opgeschikt door eerst bruine afscheiding en vervolgens ook helder rood bloed verlies (3 keer in 1 week). Na een poosje stopte het weer en werd de afscheiding ook weer bruin (lekker praatje, sorry). Dinsdag naar de spoedpoli in het zh en daar zagen wij mijn kleine embryotje van 6w4d. De hartactie was nog niet helemaal geruststellend, volgende week weer terugkomen, dat was gister. Het embryotje was goed gegroeid en de hartactie is ook helemaal goed. Maar nu blijken die bloedingen veroorzaakt te worden door een zogenaamde hematoom die dus ook in mijn baarmoeder zit. Dit schijnt een soort bloedstolsel (ofwel bloeduitstorting)  te zijn aan de wand van mijn baarmoeder, dit ding gaat dus steeds bloeden. Hij zit gelukkig niet dicht bij het kindje maar de zorgen zijn er niet minder om. Zolang dat ding er zit moet ik wekelijks op controle. Als het groter wordt is er reden tot (nog meer) zorg, de vliesjes van het kindje kunnen dan loskomen en dit kan  een mk veroorzaken. We kunnen niets doen om het tegen te gaan alleen monitoren hoe het verloopt. Nu gaat het eindelijk met mijn kindje goed heb ik dit weer.

Ik kan er op Internet weinig, zegmaar niets, over vinden. Behalve een aantal verhalen op een Belgisch forum van meiden die dit ook hadden meegemaakt.

Zijn er hier mensen die dit ook hebben meegemaakt en hoe is dat verlopen? Ik mag nu niet sporten en te zware dingen tillen en moet het verder gewoon rustig aan doen. Die hematoom kan genezen (nou ja kan, zoals ik het heb begrepen moet ie genezen!), een bloeduitstorting op je arm verdwijnt ook langzaamaan.

Ik hoop dat er meiden zijn die hier ervaring mee hebben en die met mij willen delen. Ik heb nu echt het gevoel van dat heb ik weer. Het is zo machteloos en onzeker maar het hoeft ook niet verkeerd te gaan.

Liefs,
Daantje
 
Hoi Daantje,

Ook ik heb zoiets dergelijks meegemaakt. Toen ik 9 weken zwanger was heb ik een bloeding gehad, dit was een gesprongen adertje. Met 12 weken zwangerschap heb ik een megabloeding gehad (de vk dacht serieus aan een miskraam). Gelukkig konden we op de weekendpoli terecht voor een echo. Met de kleine was alles goed, alleen de placenta had een klein randje losgelaten. Op die plaats was een flinke hematoom zichtbaar (betekent bloeduitstorting). Die holte met gevuld (oud) bloed zou het lichaam zelf afvoeren. Ook moest ik het superrustig aan doen en niet zwaar tillen etc. Verder konden we ook niks anders doen dan afwachten en hopen dat de hematoom niet zou toenemen.

Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik heb 8 weken lang gevloeid!! Af en toe kreeg ik een echo en je zag de hematoom wel steeds kleiner worden. Gelukkig groeide de kleine goed. Na die 8 (spannende) weken was het vloeien over, en was er nog slechts een kleine hematoom zichtbaar. Ook bleek dat bij mij de placenta onderin lag, tegen de baarmoedermond aan. Al met al zit ik al vanaf week 12 in de ziektewet (doe lichamelijk vrij zwaar werk). Inmiddels ben ik 31 weken zwanger en alles gaat goed!

Ik hoop dat je iets hebt aan mijn verhaal. Hou je rustig, meer kun je niet doen, het is afwachten geblazen. Ik weet dat je een spannende tijd tegemoet gaat. Sterkte! Laat nog eens wat van je horen hoe het gaat!

Groetjes, Hille
 
Hi Hille,

Bedankt voor je reactie en ik ben blij om te lezen dat je zwangerschap ondanks alles goed verloopt. Ik heb voor mezelf besloten om goede hoop te houden, de hematoom zit niet dicht bij mijn kindje. Dit in tegenstelling tot wat ik van jou begreep, wat verschrikkelijk spannend moet dat geweest zijn, al die onzekerheid.  Ze gaven bij mij ook aan bang te zijn voor het loslaten van de vliesjes als het te dichtbij komt.

De dinsdag komt al weer langzaam dichterbij en ik kijk er naar uit. Als de eerste controle goed nieuws is kan  ik weer wat lekkerder verder. Afgelopen keer had ik ook een arts-assistent. Hij raadde me aan om bij een gyn af te spreken die weten hier meer van. Ik hoop dat hij dan dinsdag ook wat meer kan vertellen over de kansen die ik heb dan hoef ik er niet zo zelf naar te raden.

Er zijn echt niet veel mensen die dit ook hebben lijkt het wel of vergis ik me hier nu in? Nog een ander vraagje; nu je kindje groter is geworden wordt de hematoom sowieso verhoudingsgewijs kleiner betekent dit dan ook dat het gevaar minder wordt?

In ieder geval veel succes met je verdere zwangerschap (het schiet al lekker op).

Liefs,
Daantje
 
Terug
Bovenaan