Zijn er nog meer kindjes die...

aan mama hangen? Die in hun twee levensjaren nog vrij weinig contact hebben gemaakt/gehad met andere kindjes?

Sinds ons meisje de psz bezoekt zie ik eigenlijk pas in dat ze helemaal geen andere kinderen gewend is. Als ik werk is ze bij opa en oma, waar ze het heel erg naar haar zin heeft. In onze buurt wonen geen kinderen van haar leeftijd en ze heeft alleen een nichtje van net 1 jaar, die ze 1 keer in de 3 maanden ziet. Het viel me nooit zo op, omdat ze altijd vrolijk is en echt al heel goed kan praten enzo. Als ik met haar ergens op bezoek ga dan geeft ze netjes antwoord en zegt ze wat ze wil. Ze is dus niet verlegen.
Ik maak me nu best zorgen, want ik wil dat ze lekker kan gaan spelen op de psz enzo. Maar ze vindt het dus echt doodeng...zodra ik wegga...vanochtend gingen we met de psz naar de speeltuin en de mama's mochten mee. Maar zodra er een kindje ook op haar speeltoestel komt spelen, wil ze eraf en wil ze bij mij en vooral veel kijken naar dat kindje...Als ik het forceer gaat ze echt huilen en dat ik ook niet de bedoeling denk ik.
Ik heb nu mezelf voorgenomen om de komende weken meer met haar te gaan ondernemen. Ik doe al veel met haar, maar niet samen met anderen. Dus toch meer op bezoek gaan en mijn nichtje van 10 een weekendje laten logeren. Wat vaker bij de buurkindjes langs, wat vaker naar het speeltuintje in het park, naar het zwembad, het strand...Ik ben nu wel hoogzwanger hihi dus zo handig is het ook weer niet...maar zie nu wel in dat het wel belangrijk is. Is dit herkenbaar voor sommige moeders of ben ik echt de enige?!!! En tips zijn altijd welkom!

Groetjes Babybelle

Hai,

Jesse vind andere kinderen geweldig! Nu is het zo dat Jesse wel de jongste is in de straat, m aar dat maakt hem niet uit. hij loopt heel stoer naar de andere kinderen en zegt hoi.
In de winkel rent hij achter andere kinderen aan.
HIj heeft van 3 maanden tot anderhalf jaar op een kleinschalig kdv gezeten, dus ik denk dat dat wel goed was.
Waar jij mee bezig bent lijkt me erg goed!!!
Gewoon haar meer in contact brengen met andere kinderen!

groetjes Linda

Hoi Babybelle,

Jennifer zit vanaf 4 mnd op een kdv en is dus gewend aan kindjes. Ook gaat ze 1x in de week naar mijn ouders waar haar neefje van 3 jr dan ook is.
Maar ze krijgen nu wel de leeftijd dat delen heel erg moeilijk is. Ik merk dat nu aan Jennifer. Als iemand aan haar speelgoed zit is ze het er vaak niet mee eens en wordt het dus huilen en rent ze naar mij toe.
Het is dus ook de leeftijd een beetje..
Goed proberen uit te leggen dat andere kindjes daar ook mee mogen spelen. En wat je wil gaan doen stimuleert je dochter alleen maar en dat is harstikke goed. Dus dat is denk ik ook de enige manier.

Succes ermee!!! gr. Ilone

ps
Bij mijn neefje duurde deze periode erg lang, bijna wel een jaar....hopelijk is elk kindje hierin anders..hihi.. anders moet ik nog vaker tot 10 tellen!!!!

Hoi babybelle,

Jennifer zit al vanaf jongsaan op een kdv en 1x in de week is ze bij mijn ouders samen met haar neefje die 1 jaar ouder is. Dus ze is gewend aan andere kinderen en vindt het ook geweldig.
Alleen op deze leeftijd beginnen ze delen heel erg moeilijk te vinden. Heb het al bij een aantal kinderen meegemaakt en bij Jennifer begint het nu ook. Als haar neefje ergens mee speelt wil zij dat ook en wordt het dus drama...huilen en bij mij zitten.
Het enige wat je kunt doen is uitleggen dat het andere kindje daar ook mee mag spelen en proberen af te leiden met ander speelgoed. Soms valt dat niet mee hoor!! Moet ik echt tot 10 tellen..haha.. nou ja het hoort erbij.

Wat jij wil gaan doen is volgens mij hartstikke goed, haar overal bij betrekken en goed uitleggen. Ze begrijpen meer dan je denkt!!!

Succes ermee. gr. Ilone

ps
bij mij neefje duurde deze periode van 'niet willen delen' best wel lang, ± 1 jaar, hopelijk is het bij Jennifer sneller voorbij....

Hoi,
nou ik herken dit zeker hoor, dus je bent niet de enige.
Het 1e jaar ben ik thuis geweest bij Daniëlle en daarna ben ik 3 dagen gaan werken, deze dagen gaat ze altijd naar opa en oma. Ze gaat dus ook weinig om met kindjes van haar eigen leeftijd. Nu hebben wij grenzend aan de tuin wel een groot grasveld waar alle buurtkinderen spelen en Daniëlle ook. Ze vindt het wel heel leuk om met deze kinderen te spelen, de meeste zijn ouder (3 jaar tot en met 11 jaar). In december zal ze naar de psz gaan, ik ben dan ook benieuwd hoe dat zal gaan.
Jij in ieder geval succes, volgens mij doe je het hartstikke goed hoor,
groetjes van Sonja

Feline speelt ook op het kinderdagverblijf niet met iedereen. Ze speelt met een paar kindjes die ze vaak ziet daar. Andere kindjes vind ze nu nog niks.
Als ik haar laat ophaal en al haar vaste speelmaatjes zijn er niet, dan loopt ze maar wat rond (vind ik zo zielig, dat ik probeer haar vroeger op te halen).

En het is ook de leeftijd wel hoor! En je doet het goed door haar langzaamaan te laten wennen en ook meer bij andere kindjes te laten spelen.

groetjes MAris

Hoi, Eline heeft dan wel een broer, en gaat ook 1 dag in de week naar het KDV, maar ik herken het wel hoor! Als we naar het speeltuintje bij ons achter gaan en er zijn andere kindjes, dan wil ze daar echt niet meer spelen. Dan wil ze een beetje kijken, maar wel op mijn schoot. Als ik haar dan op de grond zet, gaat ze heel erg hard huilen.
Mijn oudste heeft dit nooit gehad. Die stapt juist heel makkelijk op andere mensen/kinderen af, en maakt juist heel makkelijk contact, soms op het brutale af.

Mette gaat ook naar opa en oma maar speelt als ze thuis is ook op straat met kindjes. Ik denk dat je je niet te druk moet maken en het vanzelf goed komt als je inderdaad de kindjes wat meer op gaat zoeken. Het komt vanzelf. Ieder kind heeft zo zijn eigen tempo.

gr.Ing

Terug
Bovenaan