Zijn er nog meer moeders met een baby die niet zo hard groeit?

Hallo allemaal,

Ik lees op het forum regelmatig berichtjes over gewicht en lengte van de baby's. Deze zijn naar mijn idee echter bijna altijd vrij zwaar en groot.
Mijn dochter (20-11-2006 geboren, dus nu ruim 10 weken) is juist niet zo groot en ook vrij licht. Ik geef trouwens borstvoeding op verzoek. Op het moment meestal 6 voedingen per dag. De nachten slaapt ze al door sinds ze 3,5 week was. Soms komt ze maar voor 5 voedingen op een dag. Ik maak haar dan 's avonds laat (rond half 12) nog een keer wakker voor een 6e voeding, omdat ze niet zo hard groeit en ik dus denk dat ze dat toch nog nodig heeft.
's Morgens moet ik haar ook bijna altijd wakker maken voor een voeding (half 7/ 7 uur). Dit doe ik omdat ik bijna weer moet gaan werken en dan zal ze de eerste voeding al om 6 uur moeten krijgen omdat ik vroeg weg moet. De rest van de dag krijgt ze de voedingen op verzoek.

Ik vroeg me af of er nog meer moeders zijn met kinderen die ook niet zo hard groeien. Hoe 'doen' jullie kleintjes het? En hoeveel voedingen krijgen ze?

Hierbij een lijstje met de metingen van mijn dochter:
- geboorte (13 dagen ná uitgerekende datum): 3400 gram, ca 48 cm
- 3 dagen: 3060 gram (dus precies de toegestane 10% afgevallen, ze heeft toen 1 dag wat bijvoeding gekregen, flesvoeding dus, ook omdat mijn borstvoeding nog niet zo goed op gang was gekomen)
- 1 week: 3280 gram (dus gelukkig al weer goed aangekomen)
- 4w+1d: 3540 gram en 52 cm
- 9w+1d: 3805 gram en 54 cm (in 5 weken maar 265 gram aangekomen!)

Ze zit nu op het cb bijna op de onderste curve. De eerste controle zat ze nog in het midden tussen het gemiddelde en de onderste curve, dus ze is flink gezakt. Ik heb de metingen ook al een keer ingevoerd op http://www.borstvoeding.com/groeicurve/
Daar worden de metingen weergegeven in de nieuwste borstvoedingscurve. Maar zelfs daar zit ze nu bijna op de onderste curve.
Ik maak me nog geen echte zorgen hoor, m'n dochter plast en poept goed
en is een hele makkelijke baby die erg tevreden is en weinig huilt.
Maar ik zie de bui al hangen: bij de volgende controle op het cb gaan
ze vast commentaar maken op haar groei en ik ben toch echt van plan om
in elk geval 6 maanden volledig borstvoeding te geven. Ik ben bang dat
ik niet stevig genoeg in m'n schoenen sta om op het cb mijn keuze voor
borstvoeding te verdedigen.

Ik ben dus erg benieuwd of er nog meer moeders zijn waarbij dit het geval is en wat jullie ideeen/ervaringen zijn.

Karin, mama van Hannah (20-11-2006)

Hoi. Het ene kindje is het andere niet,als jou (moeder)gevoel goed is moet je daar eigenlijk op vertrouwen. Je hebt een makkelijk kindje en huilt niet veel,ik vind dat klinken als tevreden. Kijk maar eens om je heen de ene  komt ook makkelijker aan als de andere.Ik vind dat ze op zo`n cb zo op de curve gericht zijn,als ze er onder of er boven zitten is het volgens hun  niet goed.  Teun zat er ook onder de laatste keer,ja logisch zei ik,hij is 6 weken te vroeg geboren. Daar kijken ze dan niet naar.
Ik neem het maar met een korreltje zout als jou gevoel goed is vertrouw erop op  en als je zelf twijfelt kun je altijd nog lang de huisarts gaan.
(sorry ik ben wel een beetje negatief over het cb volgens mij maar ik had ook een vreemde vrouw,ik had gewaarschuwd dat hij kon gaan plassen toen hij in zijn nakie lag,zij ging gewoon 4 stappen achteruit toen het gebeurde,liet hem gewoon alleen liggen en hij plaste in zijn eigen gezicht)
Succes! Groetjes Mikkie.

Ik weet dat ieder kind anders is en zoals ik ook al zei: ik maak me nog geen zorgen, ze is een tevreden kind, dus het zal wel goed zijn.
En hoewel mijn ervaringen met het cb tot nu toe wel positief zijn, weet ik ook dat je niet letterlijk alles hoeft op te volgen wat zij zeggen. Ik heb inmiddels al genoeg verhalen gehoord/gelezen waaruit dit blijkt.

Maar ben gewoon nieuwsgierig naar de ervaringen van andere moeders.

Karin, mama van Hannah (20-11-2006)

Hoi Karoline,

Mijn zoontje woog met de geboorte 3290 gram en met 7 weken 3900 gram.
Hij is nu tien weken en ik ben nog niet bij het cb geweest maar naar mijn idee groeit hij ook niet zo hard. Als ik tenminste lees hoeveel andere kindjes hier al wegen.
Ik geef ook borstvoeding op verzoek. Ik begin vaak om 6 uur/half zeven. Daarna krijgt hij op verzoek. Dat is soms al na twee uur en soms na drie en half uur; heel verschillend. (Is dat bij jou ook zo?) En dan zijn laatste voeding om 23.00 uur. Daar moet ik hem vaak voor wakker maken. s'Morgens wordt hij vaak wakker omdat mijn man er dan uit gaat.
Bij elkaar kom hij uit op 6 a 7 voedingen per dag.
Hij is net als jou meisje heel tevreden dus ik maak me ook niet druk.
Je kunt het beste volgens mij maar op je eigen gevoel af gaan. Als het echt niet goed was zou je je best wel meer zorgen maken.
Succes ermee!

Groetjes,
Mariska

Hoi Mariska,

We hadden een aardig ritme: 1e voeding rond 7 uur, dan zo'n 4 uur later de 2e, daarna om de 3 uur en 's avond vaak 2 à 2,5 uur ertussen. De laatste was dan ergens tussen 22 en 23 uur. Totaal had ik dan 6 voedingen.
Sinds vorige week is het ritme echter ver zoek: de tijden tussen de voedingen wisselen op het moment nogal, maar varieert over het algemeen van 2 tot 4 uur. Soms ook ineens een dag met voedingen om de 2 à 2,5 uur (had vorige week ineens een dag met 8 voedingen, de nacht sliep ze gelukkig wel weer gewoon door). De dag ervoor zat er veel meer tijd tussen en was ik maar op 5 voedingen uitgekomen...
Vanmorgen had ze de eerste voeding om 7 uur gehad en om half 1 had ik haar nog niet gehoord (5,5 uur later dus!). Ben haar toen toch maar gewoon gaan halen, ze bleek toen gewoon wakker in bed te liggen...Dit was wel uitzonderlijk lang hoor.

Groetjes, Karin

Hoi Karin,

Dan ben ik dus niet de enige die totaal geen ritme heeft.
Het zal er allemaal wel bij horen. Ik had dus gisteren zo'n dag met wel negen voedingen.  Vandaag komt ie ook weer om de 2 a 2,5 uur.
Maar s'nachts slaapt hij lekker door dus ik vind het prima.

Groetjes,
Mariska

lieve Karin,

toen mijn meisje de eerste weken niet snel groeide ben ik gaan kolven en heb na elke voeding of elke tweede voeding direct erna een flesje afgekolfd melk gegeven. Wekenlang, tot ze naar mijn idee beter groeide en ook wakker genoeg was om zelf alles uit mijn borst te halen. Zo hoefde ik geen fv te introduceren, produceerde ik altijd genoeg melk en kon zelfs een voorraadje aanleggen voor als ik haar eens moest achterlaten. Afkolven gaat nl veel beter als je niet onder druk staat met hoeveel je moet produceren en dat doe je door al vroeg een voorraadje aan te leggen. Maar nu dwaal ik af. Gewoon sterk zijn op het cb hoor!

groetjes danielle
mama van twee dochters, 4 jaar en 11 maanden.

Terug
Bovenaan