Zijn er nog meer zwangere met Hepatitus B?

A

Anoniem

Guest
Hoi,

Na drie bloedonderzoeken zijn ze er bij mij dus achter gekomen dat ik hepatitus B heb. Dit is me 2de kindje en ik ben nu 21 weken zwanger.
Bij de 1ste hebben ze die test ook gedaan en had ik het niet (2 jaar geleden).

En ik heb een vaste relatie van 7 jaar dus het moet wel bloed-bloed contact zijn geweest!

Maar weten jullie wat de risico's nu zijn voor de kleine.
Voor zover ik weet tijdens de zwangerschap geen, alleen tijdens de bevalling maar de krijgen ze vaccinatie en moet je verder geen risico lopen.

En bovenop de vermoeidheid van de zwangerschap zelf krijg je die ook nog cadeau erbij van de hepatitus b, niet leuk!!!

Weten jullie hier meer over!

Groetjes Ellen

Hoi Ellen,

Dit is een link naar de site van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, met meer informatie over hepatitis B en zwangerschap/bevalling/borstvoeding: RIVM-HepB.

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

hoi ellen,

mischien een hele domme vraag maar als jij je man of kindje kust kun je hun toch ook besmetten of niet ??

sterkte liefs kim

Nog bedankt yvonne voor de info van de website.

En nee door een gewone kus ben je niet besmettelijk!!!!
Alleen bloed-bloed of sexueel contact. Of speeksel als ik in mijn mond bloed!

En het erge is zo dacht ik er dus ook over! Je kunt me gewoon aanraken of een hand geven en ik denk dat heel veel mensen nu gelijk afstand van me gaan nemen. Wat dus helemaal geen leuk idee is!

Hoi Ellen,

Ik heb zelf ook Hepatitis B en ben zwanger van mijn tweede kindje.Bij een bloedonderzoek bij de eerste zijn ze erachter gekomen. Maar ik heb het waarschijnlijk van mijn eigen moeder meegekregen bij de geboorte. Ze hebben gelijk mijn man ook hirop getest maar hij was gelukkig niet besmet. Hij moest wel drie keer geprikt worden. Straks zal de kleine ook meteen na de bevalling en nog twee keer daarna geprikt worden.Omdat ik ermee ben opgegroeit merk ik eigenlijk niet zo veel van. Ik zie er een beeetje gelig uit maar ik weet niet of dat iets met elkaar te maken heeft.
Maak je niet druk, wens je een fijne zwangerschap.
Groetjes, Lina

Hoi Lina,

Ben blij dat je reageerd want niemand om mij heen weet er iets van en gaan ook gelijk van die akelige vragen stellen!

Hoe was het eigenlijk met de bevalling gegaan? Mag je kind dan gewoon bij le blijven als ze het toedienen? Zijn ze extra rekening met je tijdens de bevalling?

Ik moet zo ie zo in het ziekenhuis bevallen omdat ik epilepsie heb.
En wat als de baby het tijdens de bevalling wel oploopt?

En ben jij ook zo extreem moe??

Alvast bedankt voor je reactie.
En ook een fijne zwangerschap toegewenst he!!!
Groetjesssss Ellen

Hoi Ellen,

Ik herken het over die rare vraagjes en onwetendheid van mensen die horen dat ik drager ben. Daarom vertel ik het ook niet aan iedereen. Ik ben op dit moment 6 weken zwanger. Moeiheid valt best wel mee als ik het vergelijk met de eerste. Misschien komt het nog. Mijn bevalling verliep voorspoedig. Ik ging thuis bevallen. Na dat ik gehecht was en het kindje gewogen ,kreeg ze haar eerste vaccinatie.Dat is wel erg emeoineel om te zien. Ik kreeg haar trouwens na de geboorte wel gewoon op mijn buik. En mocht ook meteen borstvoeding geven. Na een week kreeg ze samen met de hielprik haar tweede vaccinatie. Na paar maanden haar derde. Na ongeveer een jaar werd er bloed afgenomen omte controleren of er genoeg antistoffen aangemaakt waren. We hebben een schriftelijk bevestiging gekregen dat ze levenslang beshermd is tegen hapatitis b.

Nu is een gezonde kleuter vol energie.
Groetjes Lina

En nog iets Ellen,

Ik krijg elke jaar een bloedonderzoek. Hiermee wordt gecontroleerd of mijn leverfuncties in orde zijn. Ik raad jouw ook aan om dit te doen. Je krijg een goed gevoel van.

Groetjes Lina

Terug
Bovenaan